Bakkem Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 (endret) hei! Lurte på hvortid sånn ca. det vil komme skjermkort med støtte for Direct X 10. Grunnen til at jeg spør er at jeg snart skal kjøpe pc, og lurer på om jeg bare skal kjøpe en 7600GT istedenfor 7900GT og oppgradere senere.. Har ikke så mye penger å rutte med, og lurte på om 7600GT vil fungere bra til alle nye spill frem til DX10 har etablert seg bra og prisene på dx10 skjermkort har synket. Er ikke sånn übergrafikk-hore, så så lenge det funker med 1280x1024 oppløsing og grafikk på medium er det greit... Og om noen vet det, vil skjermkort for dx10 funke på denne psu'en og dette hovedkortet, eventuelt samme hovedkort, bare DS4? Endret 6. august 2006 av Bakkem Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Begge linkene viser til PSU. Jeg vil tro G80 (nVidias dX10 part) kommer rundt jul? og AMD sin ikke lenge etter, evt. før. DX10 kommer jo først med Vista. Jeg ville kjøpt 7600GT og heller oppgradert senere, spesiellt om du ikke føler trangen til å ha grafikk på topp akkurat i dag. Da duger det kortet sikkert helt fint frem til en evt. G80 eller R600 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Jeg vil tro G80 (nVidias dX10 part) kommer rundt jul? og AMD sin ikke lenge etter, evt. før. 6621225[/snapback] Kommer nok en god stund før jul... Lenke til kommentar
graks Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 nvidia g80 skal vist komme ut i september,mens r600 kommer ut i nov-des Lenke til kommentar
O.J Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Begge linkene viser til PSU. Jeg vil tro G80 (nVidias dX10 part) kommer rundt jul? og AMD sin ikke lenge etter, evt. før. 6621225[/snapback] Nvidias G80 kommer til høsten, R600 kommer nærmere juletider. Hva tenker du på når du sier "AMD sin"? Hvis du tenker på oppkjøpet AMD har gjort av ATI vil jeg vel fortsatt kalle det ATI sitt DX10 kort. Lenke til kommentar
F.torres Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 jeg og har samme problemet.. men vista hva er det er det et operativ system. f.eks windows vista? elns..? Lenke til kommentar
[TA]Gunners Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Er opperativ system ja. Hvor mye vil ytelsen øke med dx10? Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Er opperativ system ja. Hvor mye vil ytelsen øke med dx10? 6622334[/snapback] Ytelsen vil vel ikke øke noe med dx10, den adder nye muligheter for å vise bedre grafikk på skjermkort som støtter disse funksjonene i hw. Har du et dx7-9c kompatibelt skjermkort vil det funger strålende på dx10 også. Lenke til kommentar
AMD89 Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 er det noen som vet navnet på det skjermkorte som kommer til og ha G80 GPUn? og vil 7900gt ha betydelig dåligere bilde kvalitet en de nye dx10 skjermkortene? Lenke til kommentar
Ashmantle Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 er det noen som vet navnet på det skjermkorte som kommer til og ha G80 GPUn?og vil 7900gt ha betydelig dåligere bilde kvalitet en de nye dx10 skjermkortene? 6622455[/snapback] Vet ikke hva de heter, men svaret på ditt andre spørsmål er nei. Det er trygt å kjøpe 7900gt. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 er det noen som vet navnet på det skjermkorte som kommer til og ha G80 GPUn?og vil 7900gt ha betydelig dåligere bilde kvalitet en de nye dx10 skjermkortene? 6622455[/snapback] Vet ikke hva de heter, men svaret på ditt andre spørsmål er nei. Det er trygt å kjøpe 7900gt. 6622534[/snapback] G80 vil ha merkbart bedre AF og mulighet for MSAA med FP HDR (noe X1x00 serien til ATi allerede har idag). I tillegg er det hintet om en ellers bedre AA implentasjon. Well, I do personally hope that it's more than just an implementation of the same current algorithms that allows support for MSAA on FP16 rendertargets. It's way more __________________ Damien Triolet - HardWare.fr Sorry for my bad English. Maybe one day it'll be better Lenke til kommentar
Ashmantle Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 (endret) Det jeg tenker på er at DX10 kortene må ha en seriøs forskjellig arkitektur om de skal kunne "yte" mer enn dagens topp kort. Selvfølgelig vil funksjoner som FSAA og Anisotropic filtering bli bedre med hver generasjon, men tror ikke det er noe stor ytelse å hente. Hørte at DX10 programvaren fra Microsoft vil føre til at DX9 kort vil bli opptil 30% raskere, og tror dermed at den store grunnen til å oppgradere til DX10 kort vil være Pixelshader 4 og entusiast oppsett med Vista + DX10 kort for "fremtidens" spill. Ergo, det vil ikke svare seg å vente for vanlige gamere - topp kort idag vil fremdeles være goe ytere etter DX10 kort er lansert - alt annet er PR fra nVidia og ATI (konklusjon av erfaring ) Endret 6. august 2006 av Ashmantle Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Vi snakker vel om bildekvalitet her og dette er noe som ikke så ofte får en forbedring mtp "out of the box" funksjoner som AF og AA. Det burde være liten tvil om at disse kortene vil ha nokså langt bedre ytelse enn dagens toppkort og vil være det største kjøps argumentet. Lenke til kommentar
Ashmantle Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Vi snakker vel om bildekvalitet her og dette er noe som ikke så ofte får en forbedring mtp "out of the box" funksjoner som AF og AA. Det burde være liten tvil om at disse kortene vil ha nokså langt bedre ytelse enn dagens toppkort og vil være det største kjøps argumentet. 6623412[/snapback] Problemet er at jeg ikke har sett noen uavhengige tester på disse nye GPU'ene, og hvis man går utifra dagens situasjon hvor nVidia og ATI pusher mer og mer SLI og Crossfire for å få opp ytelsen, så konkluderer jeg med at et enkeltstående DirectX 10 kort ikke vil ha så mye større ytelse enn dagens topp-GPU'er. Man har jo også problemet hvor 90nm prosessen de bruker til kjernene lager enormt med varme på de frekvensene man presser kortene ved for tiden. Har de beveget seg ned til 65nm ved G80 arkitekturen, 80nm eller fortsetter de på 90nm? Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Leste at DX10 kun er for Vista... med andre ord... om du kjører WinXP så er man stuck med Dx9. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Problemet er at jeg ikke har sett noen uavhengige tester på disse nye GPU'ene, og hvis man går utifra dagens situasjon hvor nVidia og ATI pusher mer og mer SLI og Crossfire for å få opp ytelsen, så konkluderer jeg med at et enkeltstående DirectX 10 kort ikke vil ha så mye større ytelse enn dagens topp-GPU'er. Hvis man ser på forrige generasjon enkelkort/GPU X850 og 6800 til X1900 og 7900 så kan jeg ikke si at kampløpet har begynt å avta. 7950GX2 er et resultat av at G71 har en stor fordel med produksjonskosnader og dem kunne dermed lage et slikt produkt og selge det til en overkommelig pris. Jeg tror neppe dette blir mulig med neste generasjon eller at det ville vært en god strategi med mindre komplekse GPU, men flere av dem. Dessuten har nVidia bekreftet at G80 vil ha 500M+ transistorer, mao minst en 80% økning fra G71. Man har jo også problemet hvor 90nm prosessen de bruker til kjernene lager enormt med varme på de frekvensene man presser kortene ved for tiden.Har de beveget seg ned til 65nm ved G80 arkitekturen, 80nm eller fortsetter de på 90nm? 6623586[/snapback] Det var trodd 80nm for både G80 og R600, men i det siste har det dukket opp rykter som sier at nVidia vil forsette på 90nm. nVidia har uansett en del mer å gå på ser man på det store transistor spriket mellom R580 og G71. Lenke til kommentar
Ashmantle Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Jeg må si meg enig i dine påstander så langt. Det gjenstår bare å se hva det blir i praksis når kortene blir lansert. Lenke til kommentar
Bakkem Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 (endret) Begge linkene viser til PSU. fikset, takk for informasjon av dere alle =) edit- Hvis noen kunne svare på om dx 10 kortene vil funke på Hk'et så hadde det vært kjekt =) Endret 6. august 2006 av Bakkem Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå