Gå til innhold

Hvilken type kondensatorer (audio)

Anbefalte innlegg

Sitter å jobber litt med DAC-prosjektet mitt...

Lurte på om noen vet hvilken type kondensatorer som er best egnet til audiofilter?

Har tenkt å bruke lav ESR aluminiums elektrolytter og keramiske kondensatorer som avkobling til kretsene, men er tantalelektrolyt bedre enn aluminium?

btw: hvilken type motstander er best til audiofilter? de fleste komponentene jeg bruker er SMD, men er litt usikker på om SMD motstander er veien å gå i audiofiltrene...

(er alt oppe i 100 kondensatorer og 50 motstander og et lite lass IC kretser, og har ikke begynt på PSU-delen enda og har igjen en del annet småtteri rundt om kring...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tantalkondensatorer har en tendens til å ta fyr når de ryker ja, men problemet er ikke spesielt stort, siden de ikke ryker så ofte. Av de veldig mange tusen tantalkondensatorene jeg har vert borti så har bare en av dem vert brent. Og det var en veldig gammel en, jeg kan tenke meg de er en del bedre nå.

Lenke til kommentar

Ok, spørs som jeg skal lage kretskoret slik at jeg kan montere begge typer på samme sted da... har ikke helt bestemt meg. Kommer litt ann på prisen på kondensatoren også.

begynner å se enden må kretsskjemaet nå, har stort sett bare igjen kretsene rund AVRen jeg skal bruke for å styre ting og PSUen, men PSUen trur jeg at jeg skal bygge på eget kretskort. ("bare" 8 A4 ark med kretsskjema til nå...)

Lenke til kommentar

Er noe jeg gjør på egenhånd, går litt tregt men det begynner å bli nå... har vært på planleggings stadiet veldig lenge. Har tenkt å lage en worklog på det når jeg begynner å nærme meg noe fysisk (begynner vell på den når jeg har bestilt de første delene).

Grunnen til at jeg bygger den er egentlig at jeg ikke har klart å finne noe tilsvarende som jeg er fornøyd med. Denne saken blir ikke billig, men hvis jeg klarer å lage PCBen bra (og får de til fornuftig pris) og velger rett komponenter trur jeg fremdeles at den er "verd" pengene (når en ser bort fra antall arbeidstimer da, men de kan en nesten ikke ta med i beregningen på hobby prosjekter).

Skal ha ferie denne uka nå, så håper på å få gjort en del da... blir jeg ferdig med kretsskjemaet så bestiller jeg kanskje de fleste delene (hvis bankkontoen godtar det) slik at jeg har de når jeg jobber med PCB-utlegget (og får da et press på meg til å fullføre siden jeg da har svidd av mange tusen på deler)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...