Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

høyfrekvent pipelyd fra pcen


Anbefalte innlegg

hei, jeg har hatt dette problemet med pipelyd fra pcen i ca 3 månder nå. Pipelyden kommer hver natt kl 01.20 og det er HVER ENESTE NATT. jeg prøver å finne ut hvor lyden kommer fra. jeg tror det enten er fra skjermkortet eller hovedkortet. men jeg skjønner ikke hvorfor. Jeg har sjekket om det er rammen eller cpuen og det er det ikke og jeg har nok strøm og sånt. så plz hjelp meg:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå er pipelyden på igjen nå. jeg har et XFX Geforce 6800GS skjermkort og noen ganger står det at det får for lite strøm selv om ekstrastrømmen er koblet til. og jeg har renset strømforsyningen så det er nok ikke den. skal høre nå hvor det kommer fra

Lenke til kommentar
nå er pipelyden på igjen nå. jeg har et XFX Geforce 6800GS skjermkort og noen ganger står det at det får for lite strøm selv om ekstrastrømmen er koblet til. og jeg har renset strømforsyningen så det er nok ikke den. skal høre nå hvor det kommer fra

6620962[/snapback]

Hvis den får for lite strøm så betyr det vel at du må kjøpe deg en bedere strømforsyning?

Lenke til kommentar
men faktisk nå hørtes det ut som om det kom fra prossesoren faktisk.....

6620994[/snapback]

Merkelig. Da kan det være vifta, siden selve cpuen skal ikke lage lyd.

6621017[/snapback]

 

kan det være sånne beepcodes fra hovedkortet om at cpuen kanskje er skadet? for at jeg bygget pcen selv og da jeg skulle starte første gang ville den ikke så fant jeg ut at prossesoren var faktisk litt løs mens all strømmen var på.

Endret av Xar0n
Lenke til kommentar
men faktisk nå hørtes det ut som om det kom fra prossesoren faktisk.....

6620994[/snapback]

Merkelig. Da kan det være vifta, siden selve cpuen skal ikke lage lyd.

6621017[/snapback]

 

kan det være sånne beepcodes fra hovedkortet om at cpuen kanskje er skadet? for at jeg bygget pcen selv og da jeg skulle starte første gang ville den ikke så fant jeg ut at prossesoren var faktisk litt løs mens all strømmen var på.

6621035[/snapback]

Da er det vel PC-speakeren, og ikke selve cpuen som lager lyd. Men det kan være vanskelig å høre hvor lyden kommer fra.
Lenke til kommentar

Ifølge denne tråden på AMD-forumet, kan denne høyfrekvente pipelyden skyldes en defekt spole eller kondensator på hovedkortet. Disse utgjør en del av spenningsregulatorsystemet til prosessoren, dette er grunnen til at støyen kommer akkurat derfra. Bruk en trakt (rull sammen et stykke papir) og lokaliser den defekte kondensatoren eller spolen ved å lytte etter støykilden.

 

Du kan fikse det selv dersom ulyden kommer fra en spole, da dekker du denne delvis med noe varmeresistant lim/silikon. Kommer støyen fra en kondensator derimot, gjør det samme som de som ikke har greie på gjør-det-selv modifikasjoner på elektronikk: Returner hovedkortet til butikken der det ble kjøpt, og be om å få et nytt ett på garanti/reklamasjon.

 

Jeg har selv opplevd dette problemet - første gang jeg satte strøm på min forrige PC (et Abit DigiDice-basert system), kom det en forferdelig høyfrekvent pipelyd fra maskinen, nærmere bestemt fra strømforsyningen. Der og da valgte jeg å løse problemet med å kjøpe en ny strømforsyning fra Shuttle, laget for barebone-PCer som den jeg hadde. Dessuten trengte jeg en kraftigere strømforsyning uansett, med all den hardwaren jeg hadde stappet i kabinettet.

Lenke til kommentar
Du kan fikse det selv dersom ulyden kommer fra en spole, da dekker du denne delvis med noe varmeresistant lim/silikon. Kommer støyen fra en kondensator derimot, gjør det samme som de som ikke har greie på gjør-det-selv modifikasjoner på elektronikk: Returner hovedkortet til butikken der det ble kjøpt, og be om å få et nytt ett på garanti/reklamasjon.

6621162[/snapback]

 

hmm, trokke jeg klarer det. jeg skjønner ikke helt hvordan det skal gjøres og hva og hvor en kondisator ligger. Men dersom jeg vil levere det tilbake så kan det bli litt vansklig. jeg kjøpte det fra komplett for, tja ca 8 månder. trokke jeg kan få et nytt hovedkort eller strømforsyning da....eller?

Endret av Xar0n
Lenke til kommentar

Du kan først begynne med å sende en e-mail eller ringe til Komplett.no, og konfrontere dem med problemstillingen. 8 måneder er godt innenfor garantitiden (merk at 2 års reklamasjonstid ifølge norsk lov gjelder uansett), og så lenge du ikke har gjort noen modifiseringer på hovedkortet som bryter garantivilkårene, så bør du ha en rimelig god sjanse for å få et nytt hovedkort fra dem.

Lenke til kommentar

Thx jeg har nettopp sendt en mail til komplett så vi får se hva de sier nå. Syntes bare at det et så slit med å sende tilbake med posten til komplett. Leverte tilbake skjermen min der engang også. Men tok en stund før jeg fikk det til men nå har jeg en ny skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...