Hunth Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 Hei Jeg har nettopp kjøpt meg en SMC Trådløs med alt jeg trenger innebygget, inkludert VoIP. Men jeg fikk sendt en mail til ngt support og fikk vite at de ikke tillater tredjeparts rutere til ip-telefonen. Har også lagt merke til at jeg mister veldig mye hastighet både opp og ned med SMC rutern (rundt 2/3Mbps ned og 500Kbps opp) når jeg kobler den direkte opp mot nettet. Ettersom jeg ikke er så veldig flink med rutere så vet jeg ikke helt hvordan jeg kan få ruteren til og koble opp mot speedtouch 516i. Det er en egen veiviser i SMC rutern til og sette opp bridging instillinger, men jeg får fortsatt ingen internet og kan heller ikke skrive http://10.0.0.1 i web browseren min eller telnette speedtouchen min. Jeg kjører PPPoA. tanken er dette: NGT -> Speedtouch-ruter -> IP-Telefoni boks -> SMC trådløs -> (3 laptoper via trådløst) -> 1 desktop Jeg vil at SMC'en skal ta seg av det som er av dhcp og trådløs sikkerhet. Den virker lettere å bruke, web-interfacen er mer oversiktlig og for ikke å snakke om innholdsrik. Speedtouchens web-interface får jeg ikke til noen ting med, om det i det hele tatt går ann. 1. Hvordan kan jeg bruke telnet 10.0.0.1 til å sette Speedtouchen som bridge/passthrough (litt usikker på begrepene her)? Den skal altså ikke gjøre noe annet enn å bare sende signalet videre til SMC'en. 2. Skal signalet fra Speedtouch til SMC gå inn på WAN-porten, eller en av de fire LAN-portene? 3. Hvordan kan jeg sette opp SMC til og motta signaler fra speedtouchen? 4. Hvorfor mister jeg så mye hastighet med SMC rutern? ------------------------------------------------------------------------ Annet problem med SMC rutern er at den ikke vil la meg oppgradere firmware. Får bare en feilmelding som lyder "Incorrect user interface image". 5. Noen anelse hvorfor jeg får denne feilmeldingen? Lenke til kommentar
Hunth Skrevet 12. august 2006 Forfatter Del Skrevet 12. august 2006 Er det ingen som kan hjelpe meg? Er bare 18 stykker som har sett på posten min de 4 siste dagene, hadde virkelig trengt denne hjelpen. Lenke til kommentar
Archeron Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 jeg er kanskje ikke rette personen til å hjelpe deg, da jeg ikke er verdens beste på rutere og slikt. men jeg kom tilbake til ngt/speedtouchen min igår kveld etter to mnd sommerferie, med min trådeløse gigabyte-ruter i bagasjen, og fikk den på nett i fylla i natt, så bra som aldri før. så jeg kan jo prøve mener jeg har samme speedtouch som deg. plagdes også litt med den, men nå har jeg bare nullstilt den og lar den være som den er. i kollektivet mitt har jeg fem maskiner på nett, med følgende oppsett (lager kartet mitt så du kan se hvordan jeg har det) :: NGT -> Speedtouch -> 3Com Switch -> Tre stk laptoper på ledning, IKKE trådløst! -> Gigabyte Trådløs ruter -> En laptop på wlan -> En desktop på ledning Speedtouchen min står på vanlig dhcp, de tre laptopene på ledning står på "motta ip automatisk" og funker bra. Fra samme switchen er altså trådløs-ruteren kobla til, som også står på dhcp og gir ip til den trådløse lappisen og desktopen på lan-utgangen og wlan. Trådløs-ruter-oppsettet mitt prøver jeg å legge ved som bildefil. Funka det tro? Dette blir vel noe av det samme oppsettet som du skal ha, bortsett fra at jeg ikke har ip-tlf. Om NGT mener at ip-tlf'en ikke kan kobles i en annen ruter, kan du ikke prøve å teste en switch mellom Speedtouch og SMC'en sånn som jeg har det? Da er den jo i praksis kobla rett på speedtouchen. Ang spm'ene dine: 1. Jeg drev og å knota no fryktelig med bridge/passthrough-funksjonen, som jeg aldri fant ut av. Men det visste seg å være unødvendig. Bruk speedtouchen til å ringe opp med, og til å dele ut ip til SMC'en din. Litt usikker på hvordan det blir på SMC'en, men på Gigabyte'n så funker dette som smör! 2. Signalet fra speedtouch skal på WAN (wide area network)-porten. LAN (local area...)-portene er for å koble på f.eks desktopen din via nettverksledning. 3. Jeg har ikke sett interface'et til SMC så jeg vet ikke hvordan det ser ut eller fungerer. Men du får kanskje noe hjelp i oppsettet mitt over (på bildet, om jeg fikk det med). 4. Dette vet jeg desverre ikke. Men trådløst nett er vel som regel tregere enn på ledning? Om ikke du har VM i rask ruter og nettverkskort... Var det til noe hjelp? Lenke til kommentar
sabohn Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Jeg er enig i Archeron i at du bør la Speedtouch ordne PPPoA-oppkoblingen din. Det er konfigurasjon i Speedtouchen som gjør at trafikken fra din IP-telefon og også data-trafikk skal hjelpes igjennom NGT sitt nett best mulig. NGT har en ganske så spesifisert konfigurasjon til dems nett (kjenner han som har vært med på mekka konfigurasjonen) Det er også en stor sannsynlighet at din trådkløse ruter ikke har PPPoA-milighet på WAN-porten. Det er PPPoE som er mest vanlig i tillegg til vanlig mottak av IP igjennom DHCP da. Altså: Ikke rør din Speedtouch, du risikerer bare dårligere kvalitet på telefonen og også datatrafikken hos NGT. Når det gjelder din trådløse ruter, SMC, så anbefaler jeg at du setter denne opp som en switch/AP. Gå inn i konfigurasjonen på SMC'n og endre LAN-IP til noe som passer inn i LANet fra Speedtouchen. f.eks 10.0.0.200 (speedtouchen ligger vel på 10.0.0.1) Slå deretter av DHCP-serveren i Ruteren. Nå kan du koble denne inn bak Speedtouch som en trådløs switch på en av LAN-portene på Speedtouvhen. altså IKKE benytt WAN-porten. IP-telefonen og alle PCer du har kobler du i switchen på SMC'n eller kobler de opp trådløst. Alle PCer vil da få IP fra DHCP-serveren i Speedtouchen. Du vil ikke få noe forsinkelse eller dårligere hastighet frordi SMC nå ikke gjør noe NAT (adresseoversetting) Skal du administrere det trådløse nettet så finner du dette på 10.0.0.200 om du følger denne opskriften. Speedtouch-modemet er antagelig mere handlekraftig enn du tror. Det har en masse internminne og en relativt kraftig prosessor sammenliknet med andre bredbåndsrutere. All nødvendig portåpning o.l kan gjøres på speedtouchen. Håper dette ble klarere Lenke til kommentar
Archeron Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 jeg syntes det høres fornuftig ut ihvertfall. det var vel slik jeg prøvde å gjøre det selv, men fant aldri konfigurasjonene i min Gigabyte for å sette den opp slik. begge måtene kan nok funke bra. jeg har som sagt dhcp'en i trådløsen også, på wlan og lan, og det funker helt fint. men det blir jo litt krøll med ip'ene hos meg da, siden trådløsen og maskinene på lan fra switchen har 10.0.0.x -ip, mens maskinene under trådløsen har 192.168.1.x -ip. men det funker nå fint foreløpig... nå har du to muligheter! Lenke til kommentar
Hunth Skrevet 15. august 2006 Forfatter Del Skrevet 15. august 2006 det var fint med noe svar jeg skal se hva jeg får til, har ikke akkurat tid nå, men skal prøve senere i kveld. (kommer tilbake med resultat) Lenke til kommentar
Hunth Skrevet 21. august 2006 Forfatter Del Skrevet 21. august 2006 Hei, jeg prøvde ut forskjellige instillinger men ingen ting så ut til og hjelpe meg. Sikkert jeg som gjør en feil nok en gang, så satt opp en "hjemmeside" med bilder og litt forklaring på de forskjellige tingene. Linken finner du [her. Sorry for mye reklame på sidene (Bare refresh sida F5, så går det antakelig bort), men håper dere klarer og se det uansett. Takk Lenke til kommentar
sabohn Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Hei, jeg prøvde ut forskjellige instillinger men ingen ting så ut til og hjelpe meg. Sikkert jeg som gjør en feil nok en gang, så satt opp en "hjemmeside" med bilder og litt forklaring på de forskjellige tingene. Linken finner du [her. Sorry for mye reklame på sidene (Bare refresh sida F5, så går det antakelig bort), men håper dere klarer og se det uansett. Takk 6716929[/snapback] jeg holder fast på min forrige forklaring. Altså ikke benytt WAN-porten på din SMC I og med at du ikke skal benytte WAN-porten så spiller settingene du har tatt screenshot av ingen rolle. Du bør endre lan-adressen på SMC til noe som passer bak Speedtouch. (velg en ledig adresse, f.eks 10.0.0.40) HUSK å slå av DHCP-serveren i din SMC-ruter før du kobler en kable fra en av LAN-portene på SMC til LAN på Speedtouch. Alle settingen du skal endre finner du antagelig under LAn-linken i din SMC. Lenke til kommentar
Hunth Skrevet 22. august 2006 Forfatter Del Skrevet 22. august 2006 Hei. Jeg fulgte det rådet ditt nå og alt funker helt supert (utenom at ruteren restarter seg noen ganger). Men har en alt i ett ruter og har koblet på en printer til ruteren for så og printe dokumenter gjennom trådløst. Men det har seg sånn at de lange dokumentene ikke vil bli sendt, men skriver jeg en setning på 3 ord så fungerer det fint. Vet du hva dette kan være? PS. Takk for hjelpen med ruteren. Lenke til kommentar
sabohn Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Hei. Jeg fulgte det rådet ditt nå og alt funker helt supert (utenom at ruteren restarter seg noen ganger). Men har en alt i ett ruter og har koblet på en printer til ruteren for så og printe dokumenter gjennom trådløst. Men det har seg sånn at de lange dokumentene ikke vil bli sendt, men skriver jeg en setning på 3 ord så fungerer det fint. Vet du hva dette kan være? PS. Takk for hjelpen med ruteren. 6723772[/snapback] Eh... nei ikke helt sikker, men du kan jo gå inn i ruteren og sette WAN-porten til dynamic IP. dette vil bruke minst prosessorkraft, selv om det ikke skulle spille noen rolle. her mnå nok SMC support inn i bildet er jeg redd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå