Knutv Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 (endret) Hei. kjedet meg litt i dag og bestemte meg for å lage en hdvifte. Skrev litt om prosjektet på engelsk til bruk i bloggen min, tenkte jeg kunne poste det her og Beklager skrivefeil, engelsken er ikke særlig bra. Merk disclaimeren. EDIT: Filmsnutt av vifta Got a broken harddrive and a 80 mm (or larger) computerfan you dont use? Make a HDfan! No, not this type But this : its kinda crazy, but it works! Im not gonna go totally tutorialish on you so ask if you want to know some more about the buildingprocess. You need: A standard 80mm computer fan (as in fan which blows air, not a computer geek) ive used a 90mm taken from a PSU And a harddrive you dont wanna use for its original purpose anymore. I found one with only 1 disc, I think it was about 200megabytes First you cut the fan out of its frame and cut the cables (you wont be needing them later) ' Take the cover off the harddrive Remove all the removeable parts. Remove the engine from the fan so it can be mounted to the harddrive and used without spinning , this is kinda hard, so you can use a screw to fasten the fan to the engine instead. (I did the last thing) Im not sure if all harddrives has this, but use the nut that fastens the disc to the rest of the harddrive, and put it on the rearside of the fan, (the side where the cables where going) Then you need to make the nut stick to the fan, I think there are better ways of doing this, but I melted the plastic on the fan and made the nut fit. like this: the last part is easy, find 4 screws the right size and screw them into the harddrive where the nut was before, then cut of the heads and put the fan on mounting the nut with the screws, you might wanna fasten it with additional nuts on each screw and maybe fill it with glue just to be sure Make sure the fan is balanced. Your result would probably look like this. Now connect it to a 12v molex connector in your computer (do not connect any data cables like the IDE cable) and wait for the result. If you got a spare PSU, you might wanna use this to test it with first, because the fan could loosen, and get throwed into the air (happend to me the first time, before i fastened it with additional nuts ) The PSU could also get overloaded, so be careful. It got a pretty nice airflow, but you should not use it inside a computercase, its just not meant to be Disclaimer: Only do this if you got experience in building computers. I would never have used this fan in my new, expensive computer. No way. and neither should you. its just a simple experiment showing its possible. Use equipment you dont care for, you wont be able to recover data from your disk after this. dont do this at home, or.. do it at home, just dont hurt anyone or anything that would hurt anyone. -------------------------- KUDi www.multiplexweb.com blogg: knutv.blogspot.com | teknologien.blogspot.com Endret 6. august 2006 av Knutv Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 Det hadde vært fint med bilder som funker! =) Lenke til kommentar
Knutv Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 Det hadde vært fint med bilder som funker! =) 6621070[/snapback] Merkelig.. funka på forhåndsvisningen, men nå har jeg skifta bildeserver, bør fungere nå Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Bildene funker, dette ser artig ut Har du film av saka når den snurre snurrer Lenke til kommentar
Knutv Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 (endret) Bildene funker, dette ser artig ut Har du film av saka når den snurre snurrer 6621202[/snapback] Kan ta opp en snutt imorgen EDIT: http://video.google.com/videoplay?docid=-687530884886224173 Endret 6. august 2006 av Knutv Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Haha, vifte på 7200 RPM FTW litt mye vibrasjoner? Lenke til kommentar
Knutv Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 Haha, vifte på 7200 RPM FTW litt mye vibrasjoner? 6622414[/snapback] Ja, en god del! klarte ikke å holde den stille engang Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Morsomt med sånne time-killer prosjekt! Ser veldig morsomt ut. Har prøvd det samme, bare med en CD-ROM motor som fikk alt for mye strøm og til slutt så *poff*! =) Lenke til kommentar
the_dragon_ts Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 fin ide, men trur ikke den er så praktisk Lenke til kommentar
Knutv Skrevet 7. august 2006 Forfatter Del Skrevet 7. august 2006 fin ide, men trur ikke den er så praktisk 6624025[/snapback] Veldig upraktisk fant jeg ut ville aldri brukt den i en pc jeg brydde meg om.. Det er så mye vibrasjoner at eventuelle andre harddisker ville fått store problemer med å fungere, for ikke å snakke om cdromstasjoner. Egentlig mest for å se om det gikk har en scsi disk liggende jeg tenkte å teste det samme på Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Kjøpe deg en 250mm vifte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå