Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 Skal anskaffe meg nytt videokamera og trenger litt hjelp (tror jeg). Har kun funnet et kamera som er aktuelt og det er det populære Panasonic NV-GS500E-S. Kan strekke meg til 15k, muligens mer, da et bra kamera er veldig viktig for meg. Har ikke lyst på noe halvveis HD-greier, minnekort- eller dvd-baserte apparater, så det er hovedsaklig miniDV det er snakk om. 3CCD er et must, stillbildefunksjon driter jeg i. Linsen må være bra, det samme må bildestabilisatoren. LCD-skjermen bør helst være over 3", men det er av mindre betydning. Så, finnes det bedre alternativer enn det overnevnte kameraet i prisklassen rundt 15 000,-? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 Sony HC-3 er vel ikke å forakte. Testet på akam for en liten stund siden også. Det sitter utrolig godt i hånda mi hvertfall og det ser eksklusivt ut! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 Komprimert HD-opptak? Liker det ikke. Lagres ikke det som mpeg på kassetten? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 Et vanlig mini-DV kamera til 10.000 vil gi bedre bildekvalitet enn et HD kamera til 10.000 rett og slett fordi du betaler grådig mye for ny teknologi. På et mini-DV kamera med "gammel", utprøvd og billig teknologi, legges det mye mer penger i optikk, bildesensor og signalprosessering. Det sier seg selv. I tillegg har Panasonic kameraet 3CCD, noe Sony'en mangler. Optisk bildestabilisator er ytterligere en fordel med Panasonic kameraet fremfor Sony'en. Personlig mener jeg HD ikke er modent, og ihvertfall ikke i denne prisklassen. På grunn av høy komprimering, hakker bildet ved bevegelse. Det er en grunn til at de fleste demoer av HD kamera er bilder som er mest i ro... I tillegg kan det ta tid før du i det hele tatt får muligheten til å benytte HD, fordi redigering på HD krever utrolig mye av din datamaskin (må muligens oppgraderes om du ikke har det nyeste nye av alt) og en TV som ikke er HD klar, vil ikke kunne vise opptakene. Dermed blir du kanskje nødt til å bruke vanlig oppløsning, og dermed ikke få utnyttet HD, noe som i seg selv ikke er så trist, fordi HD komprimering ikke gir ønskede effekter på bilder tatt på kamera uten bildestabilisator (bevegelse, hakking osv...). Da kunne du like gjerne kjøpt et kamera uten HD funksjon, og fått mye bedre bilder. Inntil videre, vil jeg fortsatt anbefale GS-500 som det beste kameraet i prisklassen under 15.000 (20.000 til og med kanskje?). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 Takk for et glimrende innlegg, Afseth, og du bekrefter egentlig alle mine egne tanker. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 (endret) Komprimert HD-opptak? Liker det ikke. Lagres ikke det som mpeg på kassetten?6620417[/snapback] Jo, det vert lagra i MPEG2 på kassetten om du vel å bruke HDV. Det kan og brukast som eit vanleg DV-kamera, men då forsvinn kanskje halve poenget med å kjøpe det... I tillegg til Panasonic so har JVC eit 3CCD-kamera innan ditt prisnivå, GR-X5. Korleis dette presterer i høve til GS500 har eg ikkje peiling på, men Camcorderinfo.com har testa det (den amerikanske versjonen iallfall), og dei plar samanlikne med ein del andre kamera. Har ikkje lest testen sjølv. Endret 6. august 2006 av incanus Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 I tillegg til Panasonic so har JVC eit 3CCD-kamera innan ditt prisnivå, GR-X5. Korleis dette presterer i høve til GS500 har eg ikkje peiling på, men Camcorderinfo.com har testa det (den amerikanske versjonen iallfall), og dei plar samanlikne med ein del andre kamera. Har ikkje lest testen sjølv. 6621997[/snapback] JVC'en kommer dårligere ut enn GS250, som er forgjengeren til GS280. GS280 er lillebroren til GS500 og koster nesten 3000 kroner mindre (6500 kroner). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i objektiv til dette kameraet? Tenker da på vidvinkel. Mikrofon trenger jeg også. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 GS500 meiner du? Det Digitale Mørkerøm har ei frå Canon, dog ikkje på lager akkurat no... Foto & Video har ei Panasonic-linse. Når det gjeld mikrofon skal Røde Videomic vere eit godt val. Distributør i Noreg er Norsk Musikk Distribusjon AS. Koster 1250kr frå dei. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Når det gjelder vidvinkel, er du ikke nødt til å kjøpe originalt. Hama har vidvinkler ned til 0,5x, og da får du vidvinkel så det holder. Underlig nok får du ganske rettegnede bilder også med denne tross den ekstreme vidvinkelen. Koster en 700 kroner, og er bra til den prisen synes nå jeg. Bare pass på at du kjøper en som passer din fiilterfatning (filterdiameter finner du ved et merke på objektivet som ligner bokstaven Ø). Tror det er 43mm på GS500. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 GS500 er 43mm ja. Hadde faktisk Hama-vidvinkel til Sony-kameraet mitt, men den var ikke spesielt "kraftig". Hvor får jeg kjøpt Hama? Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Komprimert HD-opptak? Liker det ikke. Lagres ikke det som mpeg på kassetten? 6620417[/snapback] Det er rett, men du verden for en kvalitet. Har selv hatt det i flere måneder, og er SUPERFORNØYD... Vil virkelig anbefale deg å ta en titt på det! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 I følge denne artikkelen burde jeg kanskje revurdere min avgjørelse om ikke å gå for et HDV Handycam? Prisen spiller ikke så stor rolle, så lenge det er verdt det. Hvor mye har optisk bildestabilisator å si? Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 I følge denne artikkelen burde jeg kanskje revurdere min avgjørelse om ikke å gå for et HDV Handycam? Prisen spiller ikke så stor rolle, så lenge det er verdt det. Hvor mye har optisk bildestabilisator å si? 6673154[/snapback] Flott, der har du enda flere som går god for dette kameraet! Det er supert. Har ikke savnet optisk bilestabilisator i det hele tatt. Eneste som er negativt med dette kameraet er at det av og til er litt vanskelige menyer, stikk i strid med det som er vanlig sony skikk... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Har ikke testet kameraet selv, så skal ikke uttale meg for skråsikkert om selve kameraet. Men Lyd og Bilde var de som en gang utkårte et videokamera til soleklar vinner fordi det hadde flest megapixler. At disse megapixlene kun gjelder stillbildene, og ikke hadde noe med videokvaliteten å gjøre, ja det glemte de visst. Ikke er megapixler alt heller, men det glemte de visst også. Men må få testet dette Sony kameraet en gang... HDV er spennende, men jeg er bare ikke spesielt imponert over relativt raske bevegelser i selve teknologien (pga. høy komprimering)... der er faktisk vanlig DV video bedre. Hvis du har tenkt å anskaffe HD klar TV i løpet av kort tid og ikke har tenkt å redigere, så er kanskje et HDV kamera fremtiden... er bare skeptisk til at man betaler mye for noe man ikke trenger om man blir sittende med sin vanlige 720x575 TV et par år til... da har man betalt mye for noe man ikke behøver. Vær også klar over at du må ha en monstermaskin for å redigere HDV. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Jeg vet at et vanlig 3CCD-kamera som Panasonic sitt holder og selv om jeg har et HD-klart TV, så er jeg ikke veldig hypp på en teknologi jeg ikke trenger. Lenke til kommentar
ZtilongZ Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Når det gjelder vidvinkel, er du ikke nødt til å kjøpe originalt. Hama har vidvinkler ned til 0,5x, og da får du vidvinkel så det holder. Underlig nok får du ganske rettegnede bilder også med denne tross den ekstreme vidvinkelen. Koster en 700 kroner, og er bra til den prisen synes nå jeg. Bare pass på at du kjøper en som passer din fiilterfatning (filterdiameter finner du ved et merke på objektivet som ligner bokstaven Ø). Tror det er 43mm på GS500. 6629787[/snapback] Hvor fant du hama vidvinkel til 700,- ? Googla det, og da fant jeg bare fra fotomagasinet.no og videoutstyr.no til rundt 1500,- ? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 ZtilongZ: Har hatt det til den prisen der jeg jobber... vet ikke om det er inne nå foresten (mulig vi bare har 37mm nå). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 (endret) Musikken er for meg... livet. Klisje aktig? Oyeah, men likevel sant. Tar du fra meg musikken og filmen, så tar du fra meg livet selv. 6710144[/snapback] white1: Jeg kan anbefale Raynox DCR-6600 Pro 52mm (kjøp en stepupring fra 43-52 mm så passer den. Kan være fint å kjøpe linsen i 52 mm så du får skrudd på filter i den størrelsen.) Jeg bestilte det fra Adorama. Stepup ring 43-52mm Raynox DCR-6600 Pro 52mm 0.66x vidvinkel Edit: Anbefaler også Røde VideoMic til mikrofon ja. Endret 20. august 2006 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå