Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 Hvorfor dør du hvis du dykker på 30 meter med ren O2? 7264547[/snapback] Mest sannsynligvis fordi det oppstår så kraftig trykk at tanken og gassen sprenger, ergo; Har du den nærme deg dør du. 7264620[/snapback] feil. det er fordi ren oksygen er meget giftig i slike dybder. Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 11. november 2006 Del Skrevet 11. november 2006 (endret) Ikke for å være vanskelig, bare nysgjerrig. Hvorfor dør man? Jeg tviler ikke på det du sier. Endret 11. november 2006 av Jensemann4 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. november 2006 Del Skrevet 12. november 2006 (endret) Virker som lungenes funksjon endres når trykket økes og i den sammenhengen blir ren oxygen giftig over et gitt trykk. Endret 12. november 2006 av perpyro Lenke til kommentar
LarsEL Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (endret) Hvorfor dør du hvis du dykker på 30 meter med ren O2? 7264547[/snapback] Mest sannsynligvis fordi det oppstår så kraftig trykk at tanken og gassen sprenger, ergo; Har du den nærme deg dør du. 7264620[/snapback] feil. det er fordi ren oksygen er meget giftig i slike dybder. 7264711[/snapback] Faktisk blir ikke oksygengassen giftig i seg selv jo dypere man kommer ned. Oksygenets patrialtrykk øker med det totale trykket som befinner seg utenfor tanken. Det er heller ikke farlig å ta med seg oksygen på mer enn 30 meters dyp. Problemet med oksygenforgiftning er at når trykket øker, stues flere oksygenmolekyler sammen og man puster inn mer oksygen per åndedrag enn hva man gjør til vanlig. Dette er ikke bra for kroppen. Skal man dypere enn f.eks. 30 meter må man bare ta med seg en gassblanding som inneholder mindre oksygen enn den lufta vi puster i til vanlig slik at oksygeninntaket blir normalt når man kommer til denne dybden. Det er ihvertfall slik jeg har forstått det. Edit: trykkleif Endret 18. november 2006 av LarsEL Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 jo oksygen blir betraktet som giftig på slike dyp. jeg er dykker forresten og lærte dette når jeg tok dykkersertifikatet Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (endret) Hmm, jeg trodde ikke de trykktankene ble noe særlig påvirket av trykk. KRAFortune: At oksygen blir "betraktet som giftig" på store dyp kan godt være en forenkling av sannheten - poenget gjenstår jo; ikke dykk dypere enn 30 meter med rent oksygen. Endret 18. november 2006 av MiSP Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 (endret) Hmm, jeg trodde ikke de trykktankene ble noe særlig påvirket av trykk. KRAFortune: At oksygen blir "betraktet som giftig" på store dyp kan godt være en forenkling av sannheten - poenget gjenstår jo; ikke dykk dypere enn 30 meter med rent oksygen. 7308448[/snapback] 40 meter var det. men som du ser så blir det betrakter som giftig i visse trykk Link Chapter 2Oxygen Oxygen is the gas that keeps you alive. The human body needs oxygen to generate energy. We can’t do very long without it. Oxygen however can also kill you. In certain cases, it becomes poisenous. In recreational diving with air you will hardly run into the oxygen limits. If you stick to not going deeper than the advised maximum depth of 40 meters and keeping within the no-decompression limits. 2.1 CNS There are 2 ways in which oxygen becomes toxic. The first one is directly related to the depth and gas you are breathing. When the partial pressure of oxgyen (the pO2) exceeds 1.6 bar, you are at direct risk of convulsing. This would be pretty harmless if you weren’t submerged. A diver convulsing is bound to lose his regulator and drown. So to avoid problems it is advised to keep the pO2 below 1.4 and only use 1.6 when in rest during a decompression stop. 2.2 Pulmonary Oxygen Toxicity When the lungs are exposed to partial oxygen pressures of 0.5 bar or more, they become irritated. This version of oxygen toxicity is not life threatening, but a temporary drop in the functioning of your breathing apparatus. To track the exposure to high oxygen levels, the Oxygen Tolerance Units have been invented. These are defined as: OTU = t pO2 − 0.5 0.5 −5 6 ,whenpO2 > 0.5 (2.1) Endret 18. november 2006 av KRAFortune Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 Problemet er altså definisjonen av "giftig". Lenke til kommentar
LarsEL Skrevet 18. november 2006 Del Skrevet 18. november 2006 jo oksygen blir betraktet som giftig på slike dyp. jeg er dykker forresten og lærte dette når jeg tok dykkersertifikatet 7308447[/snapback] Jeg skal ikke motsi deg, men er du sikker på at de ikke sa at *luft* var farlig på slike dyp? Pustegasser med lavere oksygenkonsentrasjon er ikke luft. "The proportion of oxygen in a breathing gas determines the maximum operating depth, the deepest the mixture gas can safely be used: * hypoxic mixes, strictly, contain less than 21% oxygen, although often a boundary of 16% is used, and are designed only to be breathed at depth as a "bottom gas" where the higher pressure increases the partial pressure of oxygen to a safe level. Trimix, Heliox and Heliair are used to create typical hypoxic mixes and are used in technical diving as deep breathing gases." De tilsetter også helium i pustegasser (hvor mye kommer an på dybden man skal dykke på). Daltons lov sier at det totale trykket = partialtrykkene til alle gassene til sammen (de adderes). Når man tilsetter helium får vi en ny gass i beholderen. Dersom totaltrykket i beholderen er det samme kan det kun bety at partialtrykkene til de andre gassene minker. Igjen vil dette bli usunt/farlig å puste i ved overflaten, men blir trygt når man kommer til dypet gassen er beregnet på. Jeg minner om at jeg er ingen ekspert. Dette er slik jeg har forstått det etter en rask kikk på wikipedia. Jeg påstår ingenting. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Grunnen til at vi blir eldre og dør er fordi vi puster oksygen. Hadde vi pustet noe annet hadde det ikke skjedd.. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Hmm, jeg trodde ikke de trykktankene ble noe særlig påvirket av trykk. KRAFortune: At oksygen blir "betraktet som giftig" på store dyp kan godt være en forenkling av sannheten - poenget gjenstår jo; ikke dykk dypere enn 30 meter med rent oksygen. 7308448[/snapback] 40 meter var det. men som du ser så blir det betrakter som giftig i visse trykk Link Chapter 2Oxygen Oxygen is the gas that keeps you alive. The human body needs oxygen to generate energy. ... 7309426[/snapback] Energi kan ikke skapes og oksygen er like "giftig" som på overflaten. Jeg er ingen ekspert på emnet, men vil tro at det har med oksygenopptak i blodet å gjøre. Og jeg sier igjen at dette temaet for lengst har kvalifisert seg for teknologi og vitenskap:P Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 ja litt morsomt å diskutere dette på "gullkorn" Lenke til kommentar
Jigsaw V Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Hvorfor dør du hvis du dykker på 30 meter med ren O2? 7264547[/snapback] Mest sannsynligvis fordi det oppstår så kraftig trykk at tanken og gassen sprenger, ergo; Har du den nærme deg dør du. 7264620[/snapback] Sikker? Jeg mener: Det er høyt trykk nedi vannet. Det er lavt trykk i lufta. Jo lavere nedi vannet man er, jo høyere trykk. Flasken vil ikke eksplodere. Send den heller opp i verdensrommet. Dykkere som dykker under 20m bruker en blanding av helium i oksygenet (mener jeg). Tror det er for at det skal gå hurtigere når man skal opp. (siden helium er lett (AHHAHA, :!: , neida)). Unngår da at lufta går ut i vevet i kroppen (så mye)... JEg er ikke sikker på Blandinga med helium. Men jeg er sikker på det med at flaska ikke eksploderer. Lenke til kommentar
Articfare Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 Hmm, . Får ikke å bli eldre eller å dø av oksygen kan vi jo alle holde pusten . Da får vi ikke noe oksygen i oss og vi lever lengre. Juhuu... Lenke til kommentar
Brian Skrevet 2. desember 2006 Del Skrevet 2. desember 2006 (endret) oksygen er giftig i store konsentrasjoner ja, lufta rundt oss består faktisk mest av nitrogengass. Oksygenet er også en stor del av lufta og, men ikke like mye som nitrogen. Endret 2. desember 2006 av Brian_N Lenke til kommentar
the_odd Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 grunnen til at du får oksygen masker på fly er sånn at de kan gjøre deg Rusa på oksygen så du blir roooo ooo ooolig Lenke til kommentar
Articfare Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Blir hekta på oxygen ja. Dete er jeg ikke fra før, . Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 hehe det var litt morsomt hehe Lenke til kommentar
bobbo_ Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Oksygen er farlig. Er ingen av folka som har pusta det som har overlevd... EVER! ZOMG. Lenke til kommentar
Boneraw Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 O3 er farlig! det er det som er langt oppi i lufta.. ozonlaget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå