Gå til innhold

asdf

Matias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lufta vi puster i inneholder ca 20 % oksyen og ca 79 % nitrogen. Blandingen er fin den ;-) Dersom man puster 100% oksygen over tid vil vi ikke puste inn nitrogen. Nitrogen bidrar til å holde alveolene (de små lungesekkene) åpne, og mangel på nitrogen vil følgelig føre til at lungene etterhvert ikke klarer å ta opp oksygen, og skille ut CO2. Dette er ikke bra.... faktisk vil man dø etter en tid.... Basta Oksygentelt og trykk-kammer inneholder ikke ren oksygen over for lang tid...

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Gjest Bruker-95147
olsygen?? Hva er det?  :!:

6644931[/snapback]

Jeg hvet ikke hva du snakker om :hrm:

6644955[/snapback]

Jeg Hvet ikke heller hva du snakker, eller rettere sagt skriver om :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ta valget: Pust inn gift eller dø! Kroppen vår trenger gift for å overleve. Javel...

Så hvis oksygen er det giftigse stoffet, skal vi da gå rundt å puste inn karbonmonoksid istedet (sånn som kommer ut av potta på biler)?

6687716[/snapback]

Alle de som har lært litt om de forskjellige gassene på skolen skjønner hvorfor oksygen er farlig. Oksygen i ren form er farlig og dødelig, det vi puster inn nå er ikke oksygen i ren form. det er sånn ca 21% oksygen i atmosfæren. hvis det har vært 100 % så har vi vært død. Oksygen er farlig i ren form!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nitrous oxide eller nitrogenoksyd varierer litt med tanke på innhold av antall N og O atomer. Det er vel derfor man kaller nitrogenoksydene NOx gasser. Eller??

Edit: N2O er ikke brennbart, med mindre det blandes med hydrogen, som inngår i bensin. Mener å ha lest det et sted.

Og forresten, jeg kan påsta ganske sikkert at ALT er farlig over lengre tid i for store doser. Inklusiv O2. Så tviler på at en kan kalle det en gift

Definisjonen på gift:

Stoff som skader kroppen el. dens funksjoner.

Noen stoffer er ekstremt giftige i små doser (f.eks. blåsyre, stryknin). en kan si at det er giftig.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Ta valget: Pust inn gift eller dø! Kroppen vår trenger gift for å overleve. Javel...

Så hvis oksygen er det giftigse stoffet, skal vi da gå rundt å puste inn karbonmonoksid istedet (sånn som kommer ut av potta på biler)?

6687716[/snapback]

Eksos er stort sett Karbondioksid (CO2-gass) såvidt jeg vet. Karbonmonoksid (CO) tror jeg er dødelig selv i små mengder.

ren oksygen blir jo bla brukt som NOS og lystgass

6876929[/snapback]

Lystgass er vel nitrous oxide (dinitrogenoksid)?? :dontgetit:

7004976[/snapback]

Trodde NOS var en vanlig feiltakelse av NO2 jeg.. Isåfall er det nitrogendioksid.. Lystgass og NOS/N2O/NO2 eller hva det nå er er hvertfall ikke rent oksygen. Det inneholder også nitrogen.

Oxygen er faktisk en av de giftigste gassene vi har! tro det eller ei..

6638157[/snapback]

Det var vel en overdrivelse.. De fleste grunnstoffene, hvertfall de som er gasser ved romtemperatur, er vel giftige i seg selv. Har ikke studert dette så nøye, men nitrogen, hydrogen, kalium er vel de vanlige grunnstoffene jeg er mest redd for..

Men for all del, oksygen er jo farlig dette også..

Dette var forøvrig en kraftig avsporing fra gullkorn.. Burde kanskje flyttes til teknologi og vitenskap om vi fortsetter off-t diskusjon.. :p

Endret av lathorv
Lenke til kommentar
Eksos er stort sett Karbondioksid (CO2-gass) såvidt jeg vet. Karbonmonoksid (CO) tror jeg er dødelig selv i små mengder.

7252718[/snapback]

Eksos inneholder store mengder karbonmonoksid også. Det er det som er så farlig med å la bilen stå og dure i garasjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...