Gå til innhold

shawshank eller godfather på første i imdb 250

Gunfreak

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Jeg ser ikke hva som er så fantastisk i "The Godfather". God film? Kanskje, men ikke den beste som er laget noen gang!

6622438[/snapback]

Hvilken film er den beste da? Din yndlingsfilm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes ikke noen av dem er den beste filmen noensinne, men jeg forstar godt hvorfor de ligger sa hoyt oppe. De har en kvalitet som gjor at de ligger pa utrolig mange Topp 20-lister, selv om det er sjeldent man moter folk som faktisk har Gudfaren som sin favorittfilm. Det er mange som sier at det er den perfekte filmen, osv, men likevel foretrekker de en annen.

Jeg har ikke noen av dem pa min topp 20, men jeg ser ingenting galt i at de ligger pa topp.

Lenke til kommentar
Mener å ha hørt at Top 250 bruker bare stemmene til folk som stemmer regelmessig. Dette er gjort for å stoppe opp noe av den manipulasjonen som skjer ved f.eks å skape masse kontoer som bare stemmer på den filmen de vil ha høyere.

6624804[/snapback]

Stemmer nok det

The formula for calculating the Top Rated 250 Titles gives a true Bayesian estimate:

weighted rating (WR) = (v ÷ (v+m)) × R + (m ÷ (v+m)) × C

where:

R = average for the movie (mean) = (Rating)

v = number of votes for the movie = (votes)

m = minimum votes required to be listed in the Top 250 (currently 1300)

C = the mean vote across the whole report (currently 6.8)

for the Top 250, only votes from regular voters are considered.

Lenke til kommentar

Ja, jeg liker også Del 2 bedre, og verken Gudfaren eller Shawshank er noen av mine absolutte favoritter - men nå handler jo tråden om disse to filmene, da. :)

ErikFN: Du synes sikkert ikke Gudfaren er en banebrytende film fordi du over hodet ikke kjenner til historien bak filmen (snakker ikkeo m historien i selve filmen, men bak kamera). Filmen satte en hel del standarder, og jeg er temmelig sikker på at film generelt ikke ville vært slik den er i dag hvis Gudfaren ikke hadde blitt laget. :)

Lenke til kommentar
ErikFN: Du synes sikkert ikke Gudfaren er en banebrytende film fordi du over hodet ikke kjenner til historien bak filmen (snakker ikkeo m historien i selve filmen, men bak kamera). Filmen satte en hel del standarder, og jeg er temmelig sikker på at film generelt ikke ville vært slik den er i dag hvis Gudfaren ikke hadde blitt laget. :)

6625701[/snapback]

Sant, men når det er sankk om og være den beste filmen. Nytter ikke om det var Hitler selv som filmet filmen.

Gudfaren er i toppsiktet, så abselutt. men når jeg skal bestemmer meg om filmen er god eller ikke, bryr jeg meg ikke om hvem som har filmet den eller om den hadde en revlusjonerende måte og filme/lage film på, get it?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener, men du tar feil. Poenget mitt er at måten Gudfaren har blitt filmet på (og alt det andre som har med tekniske aspekter å gjøre) har revolusjonert film generelt. Du merker det ikke, fordi du ikke så den på kino da den kom. Da den kom, fantes det ingen filmer som var lik den i struktur. Nå blir jo nesten alle filmer laget med samme ramme, så nå er det bare en helt vanlig ting. Som sagt, film i dag ville uten tvil sett og hørt annerledes ut i dag hvis Gudfaren ikke hadde kommet, og det er noe stort når èn flim klarer å gjøre noe slik.

Shawshank har en flott handling, fabelaktig skuespill, vakker musikk, osv - men det finnes mange filmer som har det, og alle de kan ikke ligge på Top 250 over de beste filmene som noen sinne har blitt laget.

At den skal ligge på lista er helt greit nok, men personlig synes jeg det er å overdrive å plassere en slik film på nr. 2 - da den ikke er SÅ spesiell.

Lenke til kommentar

Ahà, jeg hadde ventet den der. Vel, nå må jeg være ærlig og si at jeg ikke vet en dritt.... Husker en dritt, mener jeg.

En fyr i engelsk-klassen min hadde et prosjekt om Coppola og Gudfaren og hvor mye den hadde å si. Han fortalte om de forskjellige tingene som hadde mye (nesten alt) å si for film i senere tid.

Det var noe med måten det ble filmet på. Kameraføringen, vinklingen, dramaturgien, portrettene... Volden var også ganske... voldelig til sin tid å være. Paramount ville jo hele tiden ha Coppola vekk, og de ansatte en egen regissør som vandret rundt på settene mens han ventet på at Coppola skulle gjøre en liten feil slik at de kunne sparke ham. Som Star Wars var denne filmen laget av en mann med en drøm, som firmaene ikke hadde veldig lyst til å være i nærheten av, og på samme måte som Star Wars, ble den en gigant til tross for de store firmaenes forsøk på å få dem knust.

De sier en god del om dette på bonus-discen til Gudfaren-boksen.

Jeg har ikke mye peiling på detaljene, men hvis jeg ikke tar helt feil, har kanskje de større film-buffene her på forumet noen detaljer... :hmm:

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Forstår ikke dette. Har sett begge filmene men etter min mening fortjener ingen 1.plass. Det er ganske mange filmer som er bedre etter min smak.

Shawshank og Godfather er gode filmer, men ikke fantastiske.

6627707[/snapback]

Eksempler! Kom med eksempler på bedre filmer.

Lenke til kommentar

Guy Ritchie-filmer(Lock, Stock and Two Smoking Barrels, Snatch)

Star-Wars V - The Empire Strikes Back

Ringernes Herre

Fight Club

Pulp Fiction

Men for all del, jeg liker både Shawshank og Godfather. Men ingen av de etter min mening fortjener 1.plass, men de er verdig på top 250listen.

Endret av MeSa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...