Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen din støtter ikke delte mapper (live msgr)


Anbefalte innlegg

Av en eller annen grunn får jeg opp den feilmeldingen når jeg skal prøve å dele filer via en mappe. Klarer ikke å finne ut av hva som kan være problemet og hvorfor datamaskinen min ikke skal kunne støtte delte mapper. Er det noen her som har vært borti problemet før eller vet hva som er problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Du har vel Xp Home Edition da .. ikke Pro .

6619626[/snapback]

kan noen forklare den litt nærmere jeg har samme problem som trådstarteren men ejg gjører win xp pro norsk.

ser ikke helt logikken i det svaret til syar2003

6825495[/snapback]

fant løsningen. converter til ntfs, de fleste maskiner kommer med fat32 filsystem og grunnet oppbygningen der så kan du ike bare dele en mappe du må dele mappen og alle under mapper. et system som er veldig dårlig til å dele.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Delte mapper fungerer kanskje ikke av følgende årsaker:

Du er logget på som gjest uten rettigheter til å sende eller motta filer.

Windows Live Messenger ble konfigurert av noen som ikke har administratorrettigheter, og som dermed ikke kan gi tilgang til andre brukere.

Du eller kontakten din har et Messenger-tilleggsprogram som påvirker funksjonen for delte mapper.

Du har ikke installert en sikkerhetsoppdatering som du trenger for å kunne dele mapper.

Hvis du har problemer med å bruke funksjonen for delte mapper, kan du gjøre følgende:

Kontroller at du kan sende en direktemelding til kontakten.

Prøv å dele med en annen kontakt for å se om problemet bare gjelder én kontakt.

Prøv å sende en enkeltfil gjennom samtalevinduet.

Angi statusen din til Pålogget, og be kontakten din om å gjøre det samme. Etterpå legger du til en ny testfil i den delte mappen og avslutter Messenger.

Start Messenger på nytt, og logg på igjen.

 

Du og kontakten din må begge bruke en systempartisjon (En partisjon kan være en del av harddisken eller hele harddisken. Partisjoner opprettes vanligvis før operativsystemet installeres. De fleste hjemmedatamaskinbrukere har hele harddisken som én partisjon,) som er formatert med filsystemet NTFS (Et avansert filsystem som gir ytelse, sikkerhet, pålitelighet og andre avanserte funksjoner) , for å kunne bruke funksjonen for delte mapper. Harddisker har vanligvis én partisjon som er formatert med filsystemet NTFS. Du kan finne ut om harddisken din bruker en systempartisjon som er formatert med filsystemet NTFS, ved å dobbeltklikke Min datamaskin, høyreklikke harddisken der Windows er installert, og deretter klikke Egenskaper. Kontroller at NTFS er oppført under Filsystem.

 

Slik konverterer du harddisken din til NTFS fra en kommandolinje:

 

På oppgavelinjen klikker du Start, Kjør, skriver inn cmd og klikker deretter OK.

Skriv inn convert c: /FS:NTFS, der C: er harddisken din, og trykk deretter ENTER.

Start datamaskinen på nytt.

Obs!

Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan du konverterer harddisken fra FAT32 til NTFS, se hjelpesystemet for Windows. Hvis noe går galt når du konverterer fra FAT32 til NTFS, kan du miste noen data.

Hvis du vil ha mer informasjon, se følgende Microsoft Knowledge Base-artikkel: Konvertere et FAT16- eller FAT32-volum til et NTFS-filsystem i Windows XP

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...