Gå til innhold

Vifte mod av Chiftec PSU?


Anbefalte innlegg

jeg fikk en slik volt regulator med temp sensor med da jeg kjøpte en server PC fra StartIt...vet ikke hva den heter, ikke de heller. men det var ikke spørsmålet.

 

Hvor vanskelig er det å åpne en PSU, og bytte ut vifta? jeg vil gjerne sette i en annen vifte, fordi jeg synes den som står i bråker litt... kom gjerne med alternativer til vifte...(Hvor store er der som er i chieftec PSU anyway?)

 

Jeg hørte av en at det bare var å klippe ledningene til den vifta som står i fra før, også borre hull til ledningen til den andre, og bare koble den på vanlig vis?

 

er det farlig å skru opp PSU? (sef. ikke med strøm på da :razz: )

 

hvordan er vifta fested inne i der?

 

jeg er ganske nybegynner på dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ganske enkelt egentlig.. Det jeg gjorde var å skru ut psu og så åpne den. Vifta inne der er festa med 4 skruer som man enkelt fjerner. Deretter tok jeg den ut og klipte enkelt av ledningene som førte inn til vifta. Sørget for å isolere endene som kommer ifra psu med teip.

 

Så satt jeg inn enn papst 12db 80mm vifte. Disse får du kjøpt på microplex.no for ca 170 kr. (viften i psu og denne er samme størrelse)

 

Så førte jeg bare ledningen ut bak der kablene til hovedkort/hd'er går og kobla rett på en av ide-strøm kontaktene. Hvis vifta du vil bruke ikke har en slik kontakt så får du kjøpt adaptere på microplex.no.

Jeg satte så fast denne kontakten med en strips slik at ikke under noen omstendigheter skal denne falle slik at PSU brenner seg.

 

Dette er en enkel og effektiv mod som gjør PSU veldig stille.. Anbefales!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-21 12:32, skrev xthal:

la alltid psu'en lade seg ut et par timer før du begynner å mekke i den, ellers kan du få deg noen kraftige karameller
:grin:


 

Du trenger ikke å vente.

 

Enklere løsning.

Dra ut strømmen. Skru på pc'n.

Istedet for det vente greine.

Lenke til kommentar

Quote:


Du trenger ikke å vente.


Enklere løsning.

Dra ut strømmen. Skru på pc'n.

Istedet for det vente greine.


 

Tviler på at det virker med svitsjede strømforsyninger - oscillatoren vil sannsynligvis kutte ut når spenningen synker under et visst nivå, dvs. kondenstorene på primærsiden blir ikke helt utladet.

Lenke til kommentar

tror jeg venter noen timer, just in case :razz:

 

takk for svar...! jeg setter igang så fort jeg får lønning (jeg har så latterlig lite på konto at jeg ikke har råd til vifte engang...) :wink:

 

men 170kr for en 12dB vifte på microplex??? um er ikke det forbanna mye da? med tanke på frak ot slikt?

 

tror de koster 125-150 på startit for samme, og da trenger jeg ikke vente på den...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-22 11:21, skrev tuXP-G:


 

har aldri stolt helt på den løsningen.. men i teorien skulle den jo være helt ok...

er vel litt paranoid eller.no :razz:

 

hehe, kjenner den ja... gikk på elektro på gk, og fikk 230 volten i tunga, har vært konstant redd for det minste støt etter det as! :grin:

 

LOL!! ;P

Lenke til kommentar

I går ble jeg litt Hyperaktiv så jeg skrudde ut Strømforsyninga og skrudde den opp. Tok å klipte alle 4 ledningene til originale vifta i Chieftec strømforsyningen. Jeg la så inn en Enermax 80 vifte og tredde ut ledningen mellom hullet i boksen og så virket den. Har ikke hatt noen problemer enda. Anbefales sterkt. Jeg har også montert en zalman spenningsregulator på Originale p4 cpu kjøleren og den er lydløs. Det samme har jeg gjort med Skjermkortet. Den eneste lyden som jeg hører nå er vifta i Brenneren.

Lenke til kommentar

Satt å tukla med ein lampe ein gang.... Platslig fikk eg no så innforbi med støt! Klarte ikke å bevege fingrene vekk fra lampen heller. Er IKKE å anbefale. Men vis du ikke vil drive med base hopping så kan du jo gjøre dette i stede! Ganske extremt...

Ny Extremsport: Tukling med lamper.

Lenke til kommentar

Quote:


ustabil skrev (2002-10-26 14:19):

I går ble jeg litt Hyperaktiv så jeg skrudde ut Strømforsyninga og skrudde den opp. Tok å klipte alle 4 ledningene til originale vifta i Chieftec strømforsyningen. Jeg la så inn en Enermax 80 vifte og tredde ut ledningen mellom hullet i boksen og så virket den. Har ikke hatt noen problemer enda. Anbefales sterkt. Jeg har også montert en zalman spenningsregulator på Originale p4 cpu kjøleren og den er lydløs. Det samme har jeg gjort med Skjermkortet. Den eneste lyden som jeg hører nå er vifta i Brenneren.


 

Hvor mange ganger klikket Du Ctrl-V i test poster med denne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...