Gå til innhold

Hjelp meg og hunden min!


maiafelix

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har en veldig vanskelig situasjon, og lurer og håper noen kan hjelpe meg. Har prøvd stort sett alt. Har hatt kontakt med Turid Rugaas og hun har jo ihvertfall peiling på hund. Men men det hun sa virket ihvertfall ikke.

Situasjonen er sånn at jeg har en liten puff(nakenhund m/ pels) på 1 1/5 år. Hun ble for et år siden tatt av en stor hund og døde nesten. Etter dette har hun blitt veldig, og da snakker jeg veldig nervøs for alt. Skjønner jo at hun er det da men. Har henne med overalt og vært på mange treninger. Hun begynner å bli bra nå,men det er bare masse knurring på alt egentlig. :ermm:

Dette er veldig slitsomt...... Hun står og knurrer og logrer med halen? Hvorfor gjør hun dette. Har lurt på om hun ser dårlig eller noe. Så når dyrlegen min er ferdig med ferien skal jeg sjekke dette.

Når mannen min er hjemme alene med ho ligger hun i buret med åpen dør og han kan stå utenfor å prøve å få henne til å komme ut med en pølse. Dette skjer ikke. Vi har også en beagle og de to står sammen i hundegalan. Så når jeg drar på jobb er det mannen min som må sette de der. Når han prøver å ta henne ut ifra buret tisser hun utover hele han og huset. Jeg vet han ikke gjør henne noe for han er like glad i henne som meg. Og når jeg er hjemme ligger hun på fanget hans og de leker masse sammen akkurat som de er beste venner?

Hva skjer? Vi vurderer å få barn etterhvert og jeg orker ikke å ha en hund som går rundt og knurrer hele tiden. Hvet noen om noen som tar til seg hunder og hjelper de til de blir bra? :(

Vil ikke gi henne fra meg,men vil ordne dette. For bortsett fra dette er hun verdens fineste hund. Se bildet som jeg legger ved så skjønner dere det :(

post-105588-1154799883_thumb.jpg

Endret av maiafelix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg har noen peiling på det, så kan du jo forsøke metoden som ble brukt på det Hundeprogrammet på TVNorge. Hunden på programmet hadde blitt angrepet som valp og den var aggressiv mot alle andre hunder. Det som ble gjort var at de spilte av en video med bare hunder, og når hunden så på TV'en så sa hundedressøren "dog" litt høyt, og ga hunden en pølsebit.

 

Vet ikke helt om det var 100% sånt, men noe lignende iallefall.

 

Edit: Prinsippet er iallefall å få den til å forbinde det å se på en annen hund med noe godt.

Endret av king_of_kong
Lenke til kommentar

Hunder har personlighet akkurat som mennesker, og det er noe man bare må akseptere. Jeg kjenner et par som har to leonbergere og de er vidt forskjellige. Den ene er glad samme hvor den er, men den andre er nervøs alle steder utenfor hjemmet eller i den ene bilen. Jeg hilste på den yngste (sistnevnte) da den var i parets største bil, og da var den åpen for andre mennesker, selv om den her også var mindre åpen enn den eldre hunden. Neste gang jeg hilste på hunden var den i parets minste bil, og da var den helt forandret. Den lå urørlig i bagasjerommet og skulte på både meg og eieren. Den ville ikke en gang spise maten som ble lagt 5 cm foran snuten på den.

 

Hunder må bli vant til omgivelsene, og for noen hunder tar dette lenger tid enn for andre. I ditt tilfelle er det i hvert fall viktig at du ikke lar hunden møte for mange situasjoner den ikke liker.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt hunder i noen år nå så jeg er nok fullstendig klar over at de har forskjellig personlighet. Jeg har vært på tilsammen 9 hundekurs og leser mye om hund. Men dette er ikke noe med hundens personlighet å gjøre egentlig. Dette begynte når hun ble tatt av en annrn hund. Jeg får nok bare trene videre og se hvordan ting blir.... :cool:

Lenke til kommentar

Mange muligheter,

oppmerksomhet, hunder er litt av noen dyr.. De krever ganske mye oppmerksomhet, kanskje hunden din får feil oppmerksomhet?

 

Når hunden knurrer så tyder det på at den er nervøs? Om den er det, prøv å kose med ørene på den, begge ørene samtidig.. Om hunden er aggresiv, ikke gjør dette :p

 

*edit*

er noe spess med ører på hunder, spessielt når du koser med dem, de blir som oftest roligere..

Endret av Ole J
Lenke til kommentar

Du sier at du har vært i kontakt med Turid, noe som er vel og bra :)

En annen du kan ta kontakt med er Gry Løberg, som du får tak i på www.alternativet.no eller i ekspertpanelet til www.canis.no

 

Jeg anbefaler at du også begynner på grunnkurs på www.tl-kurs.no , som er den beste hundeskolen i Oslo-området.

 

Når det gjelder en redd valp er det viktig at den bare har positive opplevelser. Du kan tenke deg at livet er en vannbøtte som du skal ha hånda oppi. Er den tom og det kommer kaldt vann i er det ekkelt og du gruer deg. Er det derimot varmt er det behagelig. En bøtte full av varmt vann tar ikke skade om det kommer kaldt vann i ny og ne. Så din hund trenger med andre ord masse postive opplevelser.

 

Positiv forsterkninger er bra. Les "Ikke skyt hunden" av Karen Pryor. Og gå på kurs.

 

Her på nettet finnes det en million besserwissere, og mange av de forstår ikke engang din situasjon. Hunder er individer i likehet med mennesket. Så det som virker på en må ikke nødvendigvis virke på andre :)

 

Men du får også ta mitt innlegg med kildekritikk da ikke jeg kjenner din hund eller hvilke forutsetninger dere måtte ha :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...