Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele SDSL via d-link 614+ (wireless) ?

Anbefalte innlegg

Hei,jeg har planer om å gå sammen med 3-4 naboer og bestille meg en 2.3mbit sdsl linje fra catch (tror ikke ngt kan levere shdsl til meg,pga de kan ikke levere adsl) Så jeg lurer på om noen har brukt D-link 614+ router og dele sdsl linja med denne routeren?

Har noen prøvd det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har SDSL (eller G.SHDSL) fra Catch. Noe av det jeg liker så bra med SDSL-linjene til catch er at du får en TP kabel som du gjør "hva du vil med" uten noe mer mikk som ADSL fra Telenor, NGT osv. Her følger det med en ruter som tar en IP osv. Bare mye kluss med de linjene. På en SDSL linje styrer du med alt selv.

MAO: Ikke noe problem å dele ut linjen med en vilkårlig ruter. Bare sett den opp til å kjøre NAT ut så er alt i boks. Elles er og så Smoothwall er bra alternativ.

Lenke til kommentar

Quote:

Prog_Kick skrev (2002-10-21 13:50):

ok, hva mener du med G.SHDSL ? = gammel sdsl teknologi ? :smile:

G.SHDSL er den SDSL.no / Catch leverer. De leverer ikke lengre SDSL. G.SHSDL er en litt forbedret versjon av SDSL som gir bedre skjerming og derved tillater høyere hastigheter. MAO: Ikke noe å bry seg om.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-21 11:55, skrev Prog_Kick:

Hei,jeg har planer om å gå sammen med 3-4 naboer og bestille meg en 2.3mbit sdsl linje fra catch (tror ikke ngt kan levere shdsl til meg,pga de kan ikke levere adsl) Så jeg lurer på om noen har brukt D-link 614+ router og dele sdsl linja med denne routeren?

Har noen prøvd det?

Skal du dele aksessen trådløst ut til naboene? I så fall, hva slags avstander er det snakk om?

Lenke til kommentar

Det er snakk om max 200 m i hver retning...

jeg bor i enden av en liten bakke,så det er "nesten" fri sikt,det er ca 5 m opp i lufte for at jeg skal ha fri sikt til naboen...

Tror dere at det har noe å si på signalene ?

Har du noen tips mascot ?

Intel P4 [email protected] ghz NW

Asus P4S533

Samsung Pc2700 DDR 166@200 Cas2

Vannkjølt og ingen vifter :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Prog_Kick på 2002-10-21 22:10 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-21 12:26, skrev pgressum:

Har SDSL (eller G.SHDSL) fra Catch. Noe av det jeg liker så bra med SDSL-linjene til catch er at du får en TP kabel som du gjør "hva du vil med" uten noe mer mikk som ADSL fra Telenor, NGT osv. Her følger det med en ruter som tar en IP osv. Bare mye kluss med de linjene. På en SDSL linje styrer du med alt selv.

MAO: Ikke noe problem å dele ut linjen med en vilkårlig ruter. Bare sett den opp til å kjøre NAT ut så er alt i boks. Elles er og så Smoothwall er bra alternativ.

Vil du si at SDSL linjer har blitt en større etterspørsel siden prisene har avtatt?

Lenke til kommentar

Jeg har holdt på mye med trådløst nettverk hjemme hos meg selv, hadde først en 713P router fra d-link, det var bare så vidt den strakk til i huset mitt.

SÅ fikk jeg tak i en sånn d-link 614+, den var en smule bedre, men det er viktig at du bruker trådløst kort som også er 22mbit.

Jeg har egentlig ingen tro på at det trådløse strekker til mellom dere naboer, tror kabel er eneste løsningen. Iallefall sier min egen erfaring det.

Lenke til kommentar

ok,jeg får håpe på det beste :wink:

Ja,jeg bruker kun 22mbit kort :smile: og kun produkter fra d-lnk, Men et spørsmål til mascot: Hvordan kan jeg gjøre det med en antenne utenfor huset..vil ikke den forsterke signalene nok ?

eller har du noen andre ideer ?

Lenke til kommentar

Quote:

LasseAndreK skrev (2002-10-21 22:24):

Vil du si at SDSL linjer har blitt en større etterspørsel siden prisene har avtatt?

Vanskelig spørsmål... Jeg sjekket prisene på SDSL.no og de var helt like for privat i alle fall. Vet ikke om du har andre priser du henførte til jeg?

Uansett så er SDSL er mye bedre teknologi enn ADSL og det er vanskelig å sammenlikne linjene. En SDSL linje er så å si like bra som en vanlig fastlinje, mens en ADSL linje mer er en oppgradert (og mye raskere) modemlinje...

Jeg har testet SDSL linjen min her så kan du ta en titt og bestemme selv:

http://www.hardware.no/tester/annet/sdsl/index.html

Spesielt mht ytelse når en laster opp og ned og på responstid skiller SDSL seg fra ADSL.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-21 23:00, skrev Prog_Kick:

ok,jeg får håpe på det beste :wink:

Ja,jeg bruker kun 22mbit kort :smile: og kun produkter fra d-lnk, Men et spørsmål til mascot: Hvordan kan jeg gjøre det med en antenne utenfor huset..vil ikke den forsterke signalene nok ?

eller har du noen andre ideer ?

Du må nok opp med utendørsantenner for å få kontakt. Med antenner ute pekende mot hverandre er det ikke noe pes.

Lenke til kommentar

jeg har alt av utstyr,men har ikke peiling på hvilken antenne jeg skal velge ute...hvis jeg velger å kjøpe en antenne...trenger da "klientene" antenner også ? eller er min sterk nok til å sende ut signaler...

Har tenkt på en 8dBi Compact Omni Antenne, N-female

Det er snakk om et par hundre meter,max 300 m hver vei... Holder det med en base antenne ?

Kom gjerne med noen tips om andre gode,gjerne billigst muligt :smile:

Lenke til kommentar

Er det flere naboer enn bare én du skal dele med? -I så fall må du nok ha en rundstråleantenne ja. 5 dBi Kjøretøy Monterbar antenne burde kanskje fungere, men da må du ha den så alle kan se til den.

8dbi fungrer nok uten fri sikt.

Klientene må nok også ha antenner. her kan flat panel antenna, med ferdig 10m kabel og pigtail med PC Card Gold 11 kanaler fungere veldig bra.

Lenke til kommentar

Alt kommer an på kabellengde osv.

Her kunne de kommet unna med en billig range extender, men denne passer kun på ORiNOCO-produktene. Kunne i grunnen hende de hadde sluppet å bruke antenne også. Fikk akuratt tilbakemelding av 3 stk som hadde prøvd seg med D-link produkter, men ikke fikk kontakt. Så lånte de ORiNOCO kort og base, og fikk godt signal!

Men, nok om det. Jeg anbefaler, flant panel antennen "Vertical flat panel antenna". Liten antenne. Enkel og grei.

Lenke til kommentar

Hvis jeg kun bruker Routeren og ingen uteantenne,men naboene som bor innen 200 meter, har en slik Vertical flat panel montert inne i huset (eller må de montere den utenfor? ) Vil de da motta signale mine ?

hvis de ikke mottar signalene,kan jeg da bruke en 8dBi Compact Omni Antenne eller vil den ikke holde ?

Jeg er temmelig grønn på dette med Wlan :smile:

Intel P4 [email protected] ghz NW

Asus P4S533

Samsung Pc2700 DDR 166@200 Cas2

Vannkjølt og ingen vifter :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Prog_Kick på 2002-10-24 12:45 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Hvis jeg kun bruker Routeren og ingen uteantenne,men naboene som bor innen 200 meter, har en slik Vertical flat panel montert inne i huset (eller må de montere den utenfor? ) Vil de da motta signale mine ?

Har klient-kortene mulighet for ekstern antenne, kan det nok være greit å montere utendørs, men prøv gjerne innendørs først. Vansklig å si om innendørs vil fungre eller ei. Kun en måte å finne d ut.

Quote:

hvis de ikke mottar signalene,kan jeg da bruke en 8dBi Compact Omni Antenne eller vil den ikke holde ?

Jeg er temmelig grønn på dette med Wlan :smile:

Compact Omnien vil nok helt sikkert fungere! Men prøv å få den opp på en mast, så de har fri sikt.

Lenke til kommentar

Quote:

mascot skrev (2002-10-23 14:33):

Fikk akuratt tilbakemelding av 3 stk som hadde prøvd seg med D-link produkter, men ikke fikk kontakt. Så lånte de ORiNOCO kort og base, og fikk godt signal!

Jeg bruker selv ORiNOCO via min ISP tnett og er meget fornøyd med selve utstyret.

Har alltid god signal med ORiNOCO.

Eneste må være at kabelen som jeg har fått levert er STEIN hard noe som gjør den umulig å plassere i et hus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...