Gå til innhold

Noen enkle spm. om overklokking.

Anbefalte innlegg

Jeg gikk nylig til anskaffelse av ny pc.

AMD Athlon XP 2000+

Asus A7V333-RAID/IEEE1394 socket A

256 MB DDR PC266 OEM

MSI GF 4 MX 440

Men etter litt frem og tilbake ser jeg at den blir innmari varm. Nemlig hele 70-75grader på prosessoren og 50grader på skjermkortet. Hva er det som er normalt her?

Jeg klokket skjermkortet noe med medfølgende programvare. Men i 3dmark 2001 "flimret" skjermen, why?

Hvaslags overklokkingsmuligheter har jeg? Bus-hastlighet? Prosessorhastinghet? o.s.v

Er rimelig grønn på dette m overklokking, så fint om jeg kan få hjelp her! Takk takk. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

70-75 grader på prosessoren er litt i høyeste laget. Hadde vel vært mer normalt å ligge på +-50.. Det kan være mange grunner til den høye temperaturen. Dårlig CPU-kjøler, dårlig kontakt mellom kjøleribba og CPU, ikke kjølepasta, høy kabinettemperatur, feilmålinger.. osv.

Jeg vil anbefale deg å lese gjennom Goop-guiden. Da får du i hvert fall litt "kjøleforståelse". Ellers ville jeg aldri klokket maskinen din når den er så varm..

Skjermkort pleier vel å bli varme, men med et par kabinettvifter i kassa, så vil både CPU- og skjermkorttemperaturen synke!

Hvis skjermen flimrer når du klokker skjermkortet, så har du sannsynligvis klokket litt for langt. Prøv å klokk ned 5-10MHz og se om det blir bedre. Bedre kjøling i kassa vil selvsagt gjøre det mulig å klokke skjermkortet lenger også..

Ikke at jeg har spesielt peiling på det, men de fleste klarer vel å klokke AMD-en sin i hvert fall to hakk oppover.. Altså vil XP2000+@XP2200+ være et realistisk mål etter at du har fikset bedre kjøling. Ellers er det ikke så mye vits. En XP2000+ holder i massevis og du vil ikke legge betydelig merke til forskjellen uansett. Men gøy er det, så klokk i vei, hvis du vil! :smile:

Har kanskje ikke svart helt konkret på alle spørsmålene dine, men håper du får noe ut av det.

Hvor varmt er det i kabinettet ditt? Synker CPU-temperaturen mye hvis du tar av sidedøra på kabinettet? Hvilket program bruker du til å måle temperaturer? Har du prøvd å lese av i bios? Hva slags kjøler har du? Bruker du skikkelig kjølepasta?

Her er ting du kan gjøre for å senke temperaturen, i den rekkefølgen jeg anbefaler..;

- laste ned nyeste versjon av Asus Probe (kanskje den versjonen du bruker nå måler feil)

- oppdatere bios (kanskje hovedkortet måler feil)

- skikkelig montering av kjøleren (kan bety ALT, skikkelig kontakt er meget viktig)

- ny bedre kjølepasta (kan bety alt fra 3-15 grader i reduksjon)

- et par kabinettvifter (hjelper ikke med god kjøler hvis kabinettet har 50 grader!)

- ny bedre kjøler (regner med at du nå har en billig en..)

Lykke til! :smile:

Tenk før du poster..

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-10-21 13:00 ]

Lenke til kommentar

Quote:

"hvilken vei skal luften blåse?"¨

Kommer an på. I noen oppsett vil det være best å ha innsug, mens i andre vil det være best å ha utblåsning. Hvis du bare skal ha én vifte er det vel generelt anbefalt å la denne suge inn i fronten av kabinettet, og la PSU-vifte blåse ut den varme lufta. Prøv flere forskjellige oppsett og se hva som virker best for deg. Selv har jeg ingen kabinettvifter, og 1900+'en ligger på 53-58 grader.

[ Denne Melding var redigert av: Jvla halvsame på 2002-10-22 11:39 ]

Lenke til kommentar

Hei Igjen, må bare takke for alle svar!

Her følger noen nye spm:

- Skal jeg bruke medfølgende drivere med medfølgende overklokkingsprogramvare på skjerkortet, eller detonator 40 med nwmax?

- Pc'en starter ikke opp etter at jeg har endret på instillinger i bios, multiplikator (?) og et parr andre ting.. hørt noe om en sperre på de nye adm prosessorene? Kan det være feilen?

Lenke til kommentar

Du kan sikkert bruke overklokkingsprogramvaren som følger med, men jeg ville lagt inn detonator 40-driverne. De gir vesentlig bedre ytelse enn slike du finner på CD-er.. Ellers er både Nvmax og RivaTuner geniale overklokkingsprogram til skjermkort, så du kan jo teste dem ut. Selv bruker jeg RivaTuner..

Du kan ikke stille på multiplieren på de nye AMD-prosessorene. For å få det til er du nødt til å låse opp prosessoren, og det er en liten operasjon. Starter ikke maskinen så må du stille tilbake endringene dine. Kommer du ikke inn i bios engang, så må du vel resette biosen. Dette gjøres sannsynligvis med en jumper på hovedkortet. Dette står omtalt i hovedkortmanualen din!

Altså, du kan kun justere fsb (og ikke multiplier) med mindre du låser opp prosessoren. Har du tenkt til å overklokke eller? :smile:

Lenke til kommentar

Poenget med kabinett vifta er at den varme lufta inni kabinettet skal byttes ut nytt luft utenfra. Derfor må det uten tvil være ideelt at det er like mye luft som suges inn i kabinettet som det blåses ut.

Noen uenige? Er jeg på bærtur i Sverige?

Lenke til kommentar

Quote:

Derfor må det uten tvil være ideelt at det er like mye luft som suges inn i kabinettet som det blåses ut.

Joda, men så fremt kabinettet har andre hull enn der utsugsvifta er plassert (f.eks. viftehull i front) så vil trykkforskjellen gjøre at den lufta som blåses ut blir erstattet av ny luft utenfra. Ellers ville vi jo fått vakuum inne i kassa. Når det er sagt, så er det klart du får bedre kjøling hvis du også har vifter som blåser inn, men trikset er å få trykket til å jobbe for seg.

Rett meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Prøvde å overklokke fsb'en her om dagen. Klarte ikke øke 5mhz en gang! antakeli rammen som ikke vil være med. Blir nok for varmt i kabinettet, har asfaltmatter, magic fleece og bare én vifte; papst 19dB i psu-en.

Men jeg har ikke egentlig behov for å overklokke ennå. Skal kjøpe zalman heatpipe til GF4en og ribbe til chipsettet, for å komme enda litt nærmere lydløs pc. Mulig dette blir for varmt, i så fall slenger jeg en papst i fronten av kabinettet.

[ Denne Melding var redigert av: Jvla Halvsame på 2002-10-25 19:12 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...