Gå til innhold

bygge pc til foreldre og trenger noen råd

Anbefalte innlegg

HANDLELISTE I DENNE FØRSTE POSTEN VIL BLI OPPDATERT ETTERHVERT.

Som tittelen sier har jeg blitt forespurt av mine foreldre hva det vil koste å bygge en ny pc for dem. Det gamle uværet har en halv flis ram og støyer mer enn en gjennomsnittlig motorsykkel! Ingenting i det gamle systemet kan brukes, så alt må handles inn nytt.

Jeg tenker at de hadde satt umåtelig pris på om pc'en hadde vært forholdsvis stillegående. PC'en vil typisk bli brukt til å betale regninger, sende epost, lagre bilder, lagre og spille en del musikk etc. Stabilitet er også alfa omega, så overklokking utgår.

Den vil IKKE bli brukt til gaming, film etc. Jeg hadde blitt svært overrasket om de hadde lastet ned en film og fikset seg oppkobling så de kunne se den i stua.

De liker å ha ting oppdatert, så det er sikkert greit at systemet som bygges kan kjøre Windows Vista når den tid kommer.

Kan jeg spare penger på skjermkort og prosessor? De vil vel typisk ha behov for stor harddisk og en del ram. Jeg setter igang med en handleliste nå, men alle tips på veien mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Egentlig så holder det med 1GB ram til dem, men ram'en er blitt så billig at det.

Her har du et forslag fra meg:

* 320786 AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket AM2, 512KB, BOXED m/vifte 795.-

* 321033 Asus M2NPV-VM, nForce430+GeForce 6150, Socket-AM2,m-ATX,GbLAN,Firewire,PCI-Ex16 745.-

* 303545 In-Win C720 Midi Tower ATX Sort Kabinett m/350W Power 598.-

* 314090 NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Black OEM 395.-

* 313322 Samsung SpinPoint T133S 300GB SATA2 8MB 7200RPM 795.-

* 322830 TwinMOS DDR2 PC5300 2048MB Dual Pack KIT 1479.-

Sum: 4807.-

Det holder i lange baner med en sempron 3000+ til dine foreldere, men det skiller bare 300.- fra en A64 3500+.

Grafikken er innebygd på HK, noe som holder for dem. Grafikken støtter DirectX 9.0 og Shader Model 3.0.

Lenke til kommentar

Det vil passe helt fint ja. Brukte akkurat samme hovedkort da jeg bygde PC til min farfar, et flott lite hovedkort med DVI-utgang til skjerm.

Forslaget over er godt, men 2GB RAM er kanskje i drøyeste laget med mindre det er tyngre bruk som mye billedbehandling eller videoredigering involvert.

Jeg hadde heller prioritert en ekstern harddisk, helst fra Seagate av den enkle grunn at de bundler diskene med et lettfattet backup-program som settes i gang med et enkelt trykk på den eksterne disken. En tusenlapp ekstra for denne enkle sikkerheten er absolutt verdt det. Alle 3,5" eksterne disker fra Seagate har denne funksjonen så vidt jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar
Her snakker vi 27 programmer og 400 vinduer oppe på en gang. Ingenting lukkes. Uansett ikke jeg som betaler :p Takk for hjelp og tips!

6623331[/snapback]

Da kunne jo kanskje en Dual Core være en ide....

Med tanke på oppgradering til Vista, vet jeg ikke hvor lurt det er med integrert grafikk. Det er jo nettop grafikkløsningen Vista stiller høyere krav til. (dersom man vil ha de visuelle efekktene slått på)

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Med tanke på oppgradering til Vista, vet jeg ikke hvor lurt det er med integrert grafikk. Det er jo nettop grafikkløsningen Vista stiller høyere krav til. (dersom man vil ha de visuelle efekktene slått på)

6623433[/snapback]

GeForce 6150 støtter dette.

Lenke til kommentar

ok, virker som du tror jeg er grønn, men det er jeg ikke. De har to laptoper, og det ble aldri spurt om laptop i tråden. Kjører trådløst med en MIMO router, så er ikke problemet. De foretrekker forståelig nok den stasjonære, da de har en diger monitor. Dette er folk som har penger og bruker penger. Når det blir bygget en stasjonær vil den forbli uendret i 2-3 år. Er ikke som meg og deg som kanskje oppgraderer en gang iblant. Å sørge for at den vil takle vista er slettes ikke dumt, da jeg vet de vil ha dette installert så fort det dukker opp.

Du kan godt si at de høres teite ut, men slik er de en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...