bakkus Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Hvilken av disse pumpene skal jeg ta? Trenger svar kjapt (sitter med bestillingen åpen) ¨ Eheim 1005 Eheim 1046 Eheim 1048 OBS! Det er viktig med lavt stöynivå (er jo derfor jeg kjöper vannkjöling) Lenke til kommentar
xthal Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 har du ikke mulighet til å få tak i en aquabee up1000 istedet da? Lenke til kommentar
Petterbw Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 du trenger ikke noe stort noe det er ikke mye sirkulasjon som skal til for å kjøle ned en cpu, men har du penger så ta den som pumper mest Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Eheim 1048 pumper bra og er stille. Kan annbefales ! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Alternativt Maxi-Jet 1200, som kan kjøpes her: http://www.webzoo.net/ Lenke til kommentar
os530 Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Det finnes drøssevis av pumper på markedet. De mest kjente er vel kanskje AquaBee og Eheim. Spørsmål: Hvilken av dem er best? Er det noen her som har erfaringer med begge? Lenke til kommentar
Alekoy Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 vil tro at et firma som kaller pumpene sine for et insekt som ikke er så gla i vann forklarer hvor gode pumpene sine er.... Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Hva med Maxi-Jet 1000? Jeg har tenkt til å gå i anskaffelse av denne. Er den bra? Er den stille og fin? Dr.X Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Maxi-Jet pumpene er finfine, lager ikke mye lyd heller. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Har hatt to stk M-J1200 i drift i lang tid, og begge har stort sett fungert svært bra! Bråker ikke mer enn Eheim om du isolerer den godt fra underlaget. Måtte riktignok skifte aksel i den ene pumpa, da den begynte å gi fra seg raslelyder fra rotoren, men går ok etter det. Den generelt største "plagen" med alle slike pumper, er at de vibrerer / brummer i større eller mindre grad, og disse vibrasjonene må isoleres fra underlaget. Annen støy høres ikke, medmindre du får luft i systemet. En lite pluss til Eheim, ved at den er større / tyngre, og vibrerer derfor mindre. Men den tar også større plass i kabinettet! Lenke til kommentar
CandyKing Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 et nytt spørsmål danner seg i lys av alt dette. kan man få for mange liter i minuttet eller er det bare å kjøre på ? jfr tidligere debatter om tiden vannet er i radiatoren... ser at maxijeten tar 1100 l/t det er jo veldig mye er det ikke? eheim 1048 tar 600l/t det er nesten halvparten så mye vann men koster det dobbelte! hvorfor? webzoo.net synes å ha et meget bra utvalg... Lenke til kommentar
Gothiatek Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Grunnen er enkel merke koster penger det og :razz: Lenke til kommentar
dale Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Mye vann er overhodet IKKE å fortrekke, man må balansepunktet. 1048 Eheim er ok tror jeg, maxi'en kan kanskje bli litt sterk? Tenk også på at selv om det står 1200l/h så får du ikke så mye pga motstand. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Ossen er det med pumpene egentlig, kan du stå på 24/7 eller burde man slå den mye av? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Beste er bare å la dem stå på 24/7. Det er tross alt snakk om akvariepumper som er beregna for kontinuerlig drift. Jeg kan ikke nok om dem, men vil tippe at det er bedre å ha dem på 24/7 enn å slå dem av og på opptil flere ganger om dagen Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Pumpene tåler greit 24/7, ingen fare med det. Ei heller har _jeg_ opplevd problemer om de slåes av / på flere ganger om dagen heller, men har sett at enkelte advarer mot sistnevnte løsning. Har ikke funnet noen fullgod forklaring på hvorfor, og har som sagt benyttet meg av en løsning med relé, hele tiden. Liker ikke helt tanken på at noe skal surre å gå når det ikke er behov for det! Leveringsmengden som oppgis for de enkelte pumpene er såkalt "fritt fløde", dvs uten form for motstand. I praksis blir vannmenden gjennom pumpa og resten av systemet betraktelig redusert, avhengig av radiatorløsning etc. Som regel ender man opp med rundt 200-500 ltr/t. Og som dale sier, det gjelder å finne skjæringspunktet i systemet, men i praksis vil man sjelden oppnå større forbedringer enn 2-3grader i et optimalisert system. Har i sin tid kjørt tester på dette, og avvikene var knapt målbare! Ville nok valgt en pumpe som var en tanke for stor, i fall man skulle ønske å henge på flere komponenter i kjølesystemet. Det er bedre å ha litt å gå på, f.eks. med tanke på utlufting av systemet, men også i fall man evnt. ønsker paralellkoblede vannblokker. Har man en pumpe som er for slapp, kan man i verste fall får problemer! Det er nå i allefall mitt råd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå