Gå til innhold

Spørsmål om 3MX og 2FY som privatist


FLuAA

Anbefalte innlegg

Jeg begynner nå på allmenn påbygg til høsten, og ønsker å ta 3mx og 2fy som privatist.

 

Det jeg nå har hørt, er at jeg må ha 2MX for å kunne melde meg på 3MX, noe jeg ikke har siden jeg gikk yrkesfag. På Grunnkurs elektro hadde jeg 1M, og på vk1 hadde jeg ikke matte. Jeg fikk nettop høre at jeg heller ikke kunne melde meg på 2MX, pga jeg ikke har tatt 1MX (har ikke hørt dette fra en rådgiver, men fra en annen elev).

 

Nå er jeg ganske frustrert, og kunne trengt noen gode råd for hvordan jeg skal gå fram for å få 3MX og 2FY.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg begynner nå på allmenn påbygg til høsten, og ønsker å ta 3mx og 2fy som privatist.

 

Det jeg nå har hørt, er at jeg må ha 2MX for å kunne melde meg på 3MX, noe jeg ikke har siden jeg gikk yrkesfag. På Grunnkurs elektro hadde jeg 1M, og på vk1 hadde jeg ikke matte. Jeg fikk nettop høre at jeg heller ikke kunne melde meg på 2MX, pga jeg ikke har tatt 1MX (har ikke hørt dette fra en rådgiver, men fra en annen elev).

 

Nå er jeg ganske frustrert, og kunne trengt noen gode råd for hvordan jeg skal gå fram for å få 3MX og 2FY.

6618049[/snapback]

 

 

Siden du trenger 2FY, 2MX og 3MX antar jeg at du skal begynne en ingeniørutdanning. Selv så hadde jeg det ikke før jeg begynte på ingeniørutdanningen men kunne ta sommerkurs over 2 somrer + noen ekstra timer ene skoleåret. Dette er tungt, klassen startet med nesten 100 stk første sommer, neste sommer var vi nede i 12-14 stk.

 

Alternativet er ett forkurs som varer ett helt år, kan lønne seg da kunnskapen får litt tid til å synke.

 

Jeg gikk på Høgskolen I Østfold avdeling for ingeniør og realfag i Sarpsborg der tilbyr de ihvertfall sommerkurs og forkurs :)

Lenke til kommentar

Og for å ta 2mx må man nesten bli ferdig med 1Y (det man tar på påbygg) for å kunne forstå stoffet skikkelig.

 

Enkelt sagt er det ikke uten grunn at mange tar forkurset etter å ha tatt påbygg, 2MX, 3MX 2FY etc er til sammen nesten like mange timer som du må ta for å få generell studiekompetanse (20 timer for de med fagbrev)

Lenke til kommentar

Jeg gikk påbygging og tok 1Y (fikk ikke tilbud om 1X) samtidig som jeg tok 2MX. For meg gikk det fint, for de fleste andre gikk det ikke fint (vi var 5 stk som gjorde det slik, endte med at de andre fikk tre stk 2 og en stk stryk).

 

Det du kunne gjort, hvis du får plass, er å hoppe på forkurs nå til høsten. Da får du generell studiekompetanse, samtidig som du får 2MX, 3MX og 2FY.

 

Ellers kan du ta påbygg nå og realfagskurs vårsemesteret om halvannet år.

 

Er ikke alle studium som godtar for-/realfagskurs i steden for 2/3 MX og 2FY, så dette bør du undersøke først.

 

Jeg gikk påbygg og tok, som sagt, 2MX der. Året etter hadde jeg "fri" og tok 3MX og 2FY som privatist mens jeg arbeidet litt på si. Kan hende det fungerer for deg.

 

Mange muligheter, men alle tar tid ;)

Lenke til kommentar

Skolen jeg har komt inn på har mulighet for 2FY, 2MX og 3MX som valgfag. Er det i det hele tatt mulig å ta 3MX eller 2MX uten 1MX? Skolen kjører på påbygg 1Y.

 

Regner med å få tatt 2FY, og så blir det vel et år med jobbing og noen fag som privatist. Angrer skikkelig på at jeg ikke gikk allmenn vgs, siden jeg vil søke meg inn på petroleum. :(

Endret av FLuAA
Lenke til kommentar
Angrer skikkelig på at jeg ikke gikk allmenn vgs

6620738[/snapback]

 

Ditto. Tapte mye tid og kunnskap på å gå yrkesfag.

 

Du får ikke ta 2 og 3MX samtidig , selv om skolen har det som valgfag (sikkert for de på allmenn, ikke påbygg). Du hadde nok uansett hatt store problemer med det, hvis du ikke er et skolelys av det sjeldne.

 

Som sagt, så tok jeg 2MX samtidig som jeg tok 1Y. Hadde bare 1M fra før, og det gikk bra.

 

Vet ikke om du får ta 2FY siden du ikke har Naturfag 5t. Hør med skolen, de vet hva du får lov til.

Lenke til kommentar
Angrer skikkelig på at jeg ikke gikk allmenn vgs

6620738[/snapback]

 

Ditto. Tapte mye tid og kunnskap på å gå yrkesfag.

 

Du får ikke ta 2 og 3MX samtidig , selv om skolen har det som valgfag (sikkert for de på allmenn, ikke påbygg). Du hadde nok uansett hatt store problemer med det, hvis du ikke er et skolelys av det sjeldne.

 

Som sagt, så tok jeg 2MX samtidig som jeg tok 1Y. Hadde bare 1M fra før, og det gikk bra.

 

Vet ikke om du får ta 2FY siden du ikke har Naturfag 5t. Hør med skolen, de vet hva du får lov til.

6622946[/snapback]

 

Grunnen til at man ikke kan ta 2MX og 3MX samtidig er fordi 3MX bygger på 2MX. Når man begynner på 3MX skal man allerede være ferdig med 2MX å kunne innholdet i det faget.

 

Hvis man begynner på 3MX før man har stått 2MX vil det meste likevel bli bortkastet.

Lenke til kommentar
Riktig. Men synes det er veldig rart man får ta 2MX når man bare har hatt 1M.

6624041[/snapback]

 

Tror det er slik at man er kvalifisert for 2MX uansett hvilket fag med "1" foran man har hatt uansett om det er 1MN, 1MY, 1MX, etc.

 

Når skal det sies at man ikke trenger å kunne skrekkelig mye for å ha grunnlag for å begynne med 2MX som er ett meget overkommelig fag. Sier ikke det er lett men jobber man jevnt med dette skal de fleste uten problemer klare å stå tror jeg :yes:

Lenke til kommentar

Aff, for noe dritt da! :cry:

 

Trenger jo egentlig bare 2mx matte jeg, ikke fysikk en gang, blir rundt 15 timer mer i uka bare på det...

Tror dere det er noe mulighet for at jeg kan droppe 3mx og 2fy og bare gå for 2mx?

Jeg vet det kan være lurt med 3mx og fysikk, men det blir jo så MYYYYE, og jeg skal gjerne klare å skaffe meg litt penger på fritida også... Og jeg vet at jeg skal søke meg inn på informatikk-studier, ikke ingeniør-studier, så trenger jo bare 2mx der...

Noen forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...