Gå til innhold

Formatering av en Toshiba PC

Anbefalte innlegg

Jeg har en Toshiba bærbar pc som jeg skal formatere. Problemet med denne er at inni Windows nårr jeg prøver å åpne denne cd-en får jeg opp at den er skadet eller at den ikke er av samme format . Jeg har nå prøvd med over 10 forskjellige Xp plater, home å Pro, hele tiden er det den samme meldingen. Nårr jeg prøver å boote den opp fra starten av, kommer jeg greit nokk inn, men ca 5 min ettter at den blåe skjermen har komt opp, sier den at den mangler en viss fil, 2 ganger har jeg prøvd dette, hver gang forksjellige filer. Uten de filene kan den ikke gå videre i instalasjonen. Jeg har en annen pc som er 2.5 år nyere, den tar alle platene som jeg har.

Trenger hjelp til å løse dette. :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en Toshiba bærbar pc som jeg skal formatere. Problemet med denne er at inni Windows nårr jeg prøver å åpne denne cd-en får jeg opp at den er skadet eller at den ikke er av samme format  . Jeg har nå prøvd med over 10 forskjellige Xp plater, home å Pro, hele tiden er det den samme meldingen. Nårr jeg prøver å boote den opp fra starten av, kommer jeg greit nokk inn, men ca 5 min ettter at den blåe skjermen har komt opp, sier den at den mangler en viss fil, 2 ganger har jeg prøvd dette, hver gang forksjellige filer. Uten de filene kan den ikke gå videre i instalasjonen. Jeg har en annen pc som er 2.5 år nyere, den tar alle platene som jeg har.

Trenger hjelp til å løse dette.      :w00t:

6617675[/snapback]

Det er kanskje litt uklart hva du mener med å "åpne denne cd'en". Du skal ikke åpne cd'en, du skal starte fra den. Hold nede esc tasten ved oppstart, og sett cd-rom som første valg i "boot priority" i bios, og start maskinen med xp cd platen inne.

Mer uklarhet: I det ene tilfelle får du opp meldingen om at cd'en er skadet, i det andre tilfelle kommer du fem minutter inn i installasjonsprogrammet før du får meldingen om at det mangler en fil?

Men la oss se på nr 2. Hvilke menyer får du opp før feilmeldingen kommer? Har du vært gjennom alle valgmulighetene og ikke oversett noe?

Hvis dette er 100% avklart, og du er sikker på at cd'en er iorden, kan det sef være drevet som ikke greier å lese den. Rens forsiktig linsen over laseren med en såvidt fuktig bomulls-pinne. (Ut fra tankegangen om at alt må prøves).

Ellers ville jeg satt alle bios innstillnger til "default", bortsett fra boot priority, og du kunne også prøve å forfriske boot seksjonen på harddisken ved å starte maskinen i DOS og kjøre kommandoen fdisk /mbr. Formater likegodt samtidig i DOS, og bruk FAT32. (hvis du ikke har diskettstasjon, laster du ned en standard oppstartdiskett, og brenner denne til en CD idet du velger "make bootable" i brennerprogrammet").

Jeg holder dog mest på at du trykker feil i de første menyene som kommer opp? Gjør alt langsomt en gang, og don't panic.

Lenke til kommentar
Jeg har en Toshiba bærbar pc som jeg skal formatere. Problemet med denne er at inni Windows nårr jeg prøver å åpne denne cd-en får jeg opp at den er skadet eller at den ikke er av samme format  . Jeg har nå prøvd med over 10 forskjellige Xp plater, home å Pro, hele tiden er det den samme meldingen. Nårr jeg prøver å boote den opp fra starten av, kommer jeg greit nokk inn, men ca 5 min ettter at den blåe skjermen har komt opp, sier den at den mangler en viss fil, 2 ganger har jeg prøvd dette, hver gang forksjellige filer. Uten de filene kan den ikke gå videre i instalasjonen. Jeg har en annen pc som er 2.5 år nyere, den tar alle platene som jeg har.

Trenger hjelp til å løse dette.      :w00t:

6617675[/snapback]

Hold deg til din egen tråd på dette emnet, isteden for å lage en ny tråd.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=611933&hl=

Endret av release
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...