Gå til innhold

The Beatles - En albumguide og diskusjonstråd

Mojo Pin

Anbefalte innlegg

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Skulle akkurat til å slakte Love albumet men det finnes endel bra der også. Liker ikke at man kødder med sun king :ohmy:

Det er bare så utrolig vanskelig å velge favorittalbum og låter. Jeg liker alt fra Hamburg i 1962 til siste album. Hvis man må velge et favorittalbum så havner kanskje Abbey Road på toppen pga medleyen og veldig mange sterke låter ellers også. Men koser meg like gjerne med Beatles for sale (I dont want to spoil the party..., I'll follow the sun.., I'm a looser - trist og deilig) eller Magical mystery tour (det siste gjerne med en whisky attåt!).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

herlig guide! beatles er så absolutt eit konge band. elsker den blandingen av ganske enkle, psykedeliske, og samtidige ganske barnselige "tingen" beatles har i musikken sin. også har dei så jeveligt mange bra sanger, og alle album leverer :)

ka med ein poll her, hvilket album er best? :)

Lenke til kommentar

Hmm fin guide, men jeg mener du er litt for krass i din kritikk, virker nesten som om du ikke liker beatles og bare dilter etter den RS lista for og kjøre ''safe'' eller noe :D

Men den er sikkert fin til folk som har hørt veldig lite og ikke har vokst opp med musikken slik som meg.

Lenke til kommentar

Jeg føler at Magical Mystery Tour er undervurdert. Det er mitt personlige favorittskive fra Beatles (Vell, etter sgt. Pepper da, selvfølgelig. Man kan ikke toppe verdens beste plate).

Magical Mystery Tour

Fool On The Hill, The

Flying

Blue Jay Way

Your Mother Should Know

I Am The Walrus

Hello Goodbye

Strawberry Fields Forever

Penny Lane

Baby You're A Rich Man

All You Need Is Love

ALLE låtene er absolutt superbe. Jeg vil gå så langt som å si det er et perfekt album.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den tidlige perioden til Beatles er faktisk utrolig bra. Jeg husket den som platt og kjedelig (noe sikkert flere andre syntes også), men hadde nylig et gjensyn med de første platene/singlene, og ble positivt overasket. Herlig lett, catchy musikk :)

Men den senere perioden dems er forsatt overlegen. Revolver, Let it Be og Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band er jo geniale album. The White Album har noen godbiter, men syntes det er mye kjedelig fyllestoff (ikke alkohol-fyll altså :O) der også.

Lenke til kommentar
Jeg føler at Magical Mystery Tour er undervurdert. Det er mitt personlige favorittskive fra Beatles (Vell, etter sgt. Pepper da, selvfølgelig. Man kan ikke toppe verdens beste plate).

Magical Mystery Tour

Fool On The Hill, The

Flying

Blue Jay Way

Your Mother Should Know

I Am The Walrus

Hello Goodbye

Strawberry Fields Forever

Penny Lane

Baby You're A Rich Man

All You Need Is Love

ALLE låtene er absolutt superbe. Jeg vil gå så langt som å si det er et perfekt album.

De to beste låtene der, etter min mening, var aldri med på den orginale platen. (Strawberry Fields og Penny Lane). De skulle egentlig vært på Sgt. Peppers.... og herre for et album det hadde blitt da! Låtene ble riktignok med på USA-releasen.

Er likevell enig med at det er et undervurdert album.

Lenke til kommentar

Fin albumguide!!!! :thumbup:

Har vel egentlig ikke hørt så mye på albumene, bare noen sanger her og andre sanger der. Jeg liker beatles!!! Hadde for ei uke siden helt dilla på Hey Jude, hørte på den konstant, men har heldigvis gått litt lei av den nå ;P

Kan flere av sangene på gitar, fine nybegynnersanger.

Lenke til kommentar

Abbey road er et genialt album! Bare hør på medleyen. Liker spesielt godt Golden slumbers/Carry that weight/The End. Sgt. Pepper, Revolver og Magical mystery tour er heller ikke værst. Noen som har hørt Plastic Ono band-platen til John Lennon. Noen av låtene der er klart bedre enn mye av det The Beatles gjorde sammen.

Lenke til kommentar
Abbey road er et genialt album! Bare hør på medleyen. Liker spesielt godt Golden slumbers/Carry that weight/The End. Sgt. Pepper, Revolver og Magical mystery tour er heller ikke værst. Noen som har hørt Plastic Ono band-platen til John Lennon. Noen av låtene der er klart bedre enn mye av det The Beatles gjorde sammen.

Veldig enig med deg der! Toppet av "Her Majesty" til slutt !!

Lenke til kommentar
Ble alt som utkom av singler og album fra Beatles lagd med norske pressinger, jeg mener er både vinylen og coverne "made in norway"?

Det kom 34 singler med Beatles ut i Norge, alle er presset i Norge og har norsktrykkede covere - bortsett fra noen av de sene singlecoverne i fire farger, som er trykket i Sverige (men platene er presset i Norge).

Det kom ut 3 EP'er (ser ut som singler, men pappcover og to spor på hver side) som ble presset i Norge, men kun en av disse hadde også norsktrykket cover.

LP-plater solgte i mye mindre opplag enn singler på 60-tallet, og for det meste importerte Norge LP-platene fra andre land (Sverige, Danmark, England, Tyskland). Men følgende LP-plater finnes i norske pressinger: A Hard Day's Night, Beatles For Sale, Help!, Revolver, Sgt. Pepper, Abbey Road, Let It Be. Coverne til LPene er ikke trykket i Norge, de ble importert fra Sverige (A Hard Day's Night), England (resten) og Tyskland (enkelte eksemplarer av Sgt Pepper).

Kilde: Norwegian Wood - Den norske Beatlesklubben

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sgt. Pepper er etter min mening det beste albumet som er laget. Stappfullt av gode sanger og en stemning som jeg ikke har funnet maken til i andre album; perfekt! Ellers liker også jeg, som så mange andre, det senere Beatles best. The White Album er full av bra låter og det samme gjelder Abbey Road og Magical Mystery Tour. Men det som skiller disse albumene fra favoritten, er den fantastiske stemninga som finnes på Sgt. Pepper...

EDIT:

Jeg tror at mye av det med stemning og sånt har med i hvilken forbindelse du har hørt albumet osv. Hvilke minner som er knyttet opp mot plata. I mitt tilfelle er det pappa som har spilt Sgt. Pepper uttallige ganger for meg. Sgt. Pepper har med andre ord vært med meg helt siden jeg var liten og derfor betyr akkurat den plata mye for meg. Det finnes også andre album av andre artister som har vært med meg i lang tid, men de gidder jeg ikke å nevne her og nå. Uansett, stemningen og minnene som følger med Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band gjør at den betyr noe spesielt for meg. For andre kan det være helt andre plater. Sgt. Pepper er den definitive plata!

Endret av Mujlza
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...