Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre? "Bedre bilder" (Powershot S3)

Anbefalte innlegg

Tidligere har jeg vært fornøyd med Ixus serien, men i det siste har jeg begynt å stille høyere krav til bildene mine.

Da jeg nå skulle kjøpe nytt kamera, leste jeg ulike tester og valgte derfor Canon Powershot S3.

Etter jeg nå har tatt noen bilder, kan jeg ikke forstå hvorfor kamera har fått terningkast 6.

Jeg er rett og slett ikke fornøyd med ressultate.

Har jeg begynt å stille for høye krav? :hmm:

Tipper mye av årsaken til at jeg ikke er fornøyd ligger i at jeg ikke har nok kunskaper om fotografering, derfor vil jeg be om litt hjelp.

Liten innføring i fotografering takk.... :roll:

Noen bilder jeg har tatt:

post-80530-1154760402_thumb.jpg

post-80530-1154760706_thumb.jpg

post-80530-1154762587_thumb.jpg

post-80530-1156826801_thumb.jpg

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt problemet jeg da...

Strandbildet, hva er galt.?

Det siste har for høy ISO / for høy lukkertid, skulle vært tatt med stativ...

Det er ikke kameraet som skaper bildet, det er personen bak... ;)

(Har selv S2 IS)

Mini fotokurs

FotoTips no

Internettet er en utømmelig kilde, vil du vite & lære så er google din venn som alltid.. ;)

Eller Ditt nærmeste biblotek...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Ser heller ikke problemet med de to første bildene. Det siste er på grunn av bevegelsesuskarphet og altså ikke kameraets feil.

Hvis du har hatt et Ixus før, er du kanskje vant til mer farger. Det er fordi små kompakter etterbehandler bilder mye hardere, og til tider alt for hardt, enn litt mer profesjonelle kamera. Disse bildene blir mye mer riktig, enn Ixus kameraenes bilder blir... men bildene fra Ixus kan se bedre ut for det utrente øyet, fordi en nybegynner gjerne vektlegger sterke farger mer enn ekte farger, og overdreven skarphet mer enn ekte skarphet.

Lenke til kommentar

Jeg tror at det er akkurat det Afseth insinuerer som er problemet, for en som kommer fra Ixus kan kanskje bildene virke litt blasse og utskarpe,halve moroa med mer avansert kamera er å gjøre denne etterbehandlingen selv :D

Men du kan sikkert justere opp farge og skarphet på en meny ett sted i kameraet, om du vil ta mer "ferdige" bilder.

Lenke til kommentar

Bruker du manuelle eller automatiske instillinger.?

jeg bruker aldri mere en ISO 50-100, 200&400 er bare nødverge, vet det er endret på S3, og kanskje du kan bruke ISO 200 uten overdreven støy...

Bildene oppleves kanskje som litt skarpere om du setter på intense farger i bildemenyen... Kommer ikke bort fra at bildebrikken på kompaktkameraene er bare en brøkdel av fysisk størrelse på Speilrefleksbrikker..

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Ja... synes bilde er noe uskarpt og blir fort kornette når jeg forstørrer det.

6622793[/snapback]

Hvilken Ixus hadde du før? Hvis du hadde en med lavere oppløsning (type 2 eller 3 megapixler) kan det være at dette kameraet (som har fem) produserer noe mer støy, spesielt i litt dårlige lysforhold. Dette er dessverre problemet som oppstår når man får mer megapixler. Fem megapixler er imidlertid regnet som ganske optimalt når man ser på oppløsning vs. støy.

Mitt Ixus V3, fire år gammelt, med tre megapixler, gir fortsatt mye bedre bilder enn mange av dagens 6+ megapixlers kamera, og sammenligner man med de nye 10 megapixlers kameraene, vinner Ixus'en min klart.

Lenke til kommentar

Har tidligere hatt: Ixus 400, Ixus 40 og Ixus 700

Hvilken bruker gruppe er Powershot S3 beregnet for?

Jeg kjøpte ikke kamera for å kunne ta vare på minner, men ønsker å bruke bildene til alt annet.

Lage plakater/ flag (f.eks. 1x2meter)

Gjendstander på bilde må være tydelige, slik at de kan beskjæres og bruks i andre sammenhenger +++

Lenke til kommentar
Hvilken bruker gruppe er Powershot S3 beregnet for?Gjendstander på bilde må være tydelige, slik at de kan beskjæres og bruks i andre sammenhenger +++

S3IS er beregnet på de som har beveget seg vekk fra lommekompaktenes overdrevne oppskarping og fargemetning... de som er mer interessert i at detaljer og ekte farger ivaretas.

De små lommekompaktene har så liten optikk, at det må legges på mye mer falsk oppskarping enn de litt større kameraene, for å kompensere. De som bare er interessert i minner, er også mer interessert i overdrevne farger.

Jeg ser ingenting galt i bildene du har lagt ut, bortsett fra det siste. Men det siste er jo et resultat av bevegelsesuskarphet. Du har ennå ikke sagt nøyaktig hva det er du er misfornøyd med, og da er det veldig vanskelig for oss å hjelpe deg til å forbedre resultatet.

Men samtidig så er ikke Ixus-serien på noen som helst måte dårlige i bildekvalitet (spesielt ikke 400 og 700), ei heller spesielt overdrevne på oppskarping og fargemetning. De er faktisk blant de aller aller beste i klassen. Derfor tror jeg kanskje du hadde forventet en større forbedring. Husk også at S3IS har MYE zoom i forhold, noe som gjør det vanskelig å få like skarp optikk som om det var mindre zoom. Optisk kvalitet er nok ikke like mye bedre på S3IS som optikkens størrelse skulle tilsi, nettopp på grunn av mye zoom.

Gjendstander på bilde må være tydelige, slik at de kan beskjæres og bruks i andre sammenhenger +++
Det er nettopp det som er fordelen med forsiktig oppskarping. Detaljene bevares, i motsetning til sterk oppskarping som ødelegger detaljene.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...