Kern Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 Har en Amilo M1451G med såkalt "silent/whisper mode"-mulighet. Problemet er at jeg ikke helt får denne greia til å fungere. Silent mode skal aktiveres når man trykker på en knapp ved siden av power-knappen. Problemet er at når jeg trykker på den, noe som i teorien skal føre til at prosessorhastigheten og dermed viftehastigheten går betraktelig ned. Noe som igjen fører til "lydløs" pc. Det som skjer når jeg trykker på den knappen er at vifta kjøres ned i ca 30sek, før den blåses opp igjen til samme hastighet igjen. Virker som om prosessorhastigheten ikke blir klokket ned. Noen som vet hva dette skyldes. Er det at jeg mangler noe software/drivere som kan kontrollere frekvensen på prosessoren? Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 Nå kjenner ikke jeg til den maskinen, men kanskje det er for varmt til at systemet godtar å senke viftehastigheten? Du kan jo teste ved å fyre opp maskinen på et kaldt sted (hvis du finner det nå som sommeren står på)... Som du selv skriver, så _kan_ det jo være et software/driver-problem, men da er det litt pussig at den i det hele tatt senker viftehastigheten (selv om den går opp igjen). Lenke til kommentar
Kern Skrevet 5. august 2006 Forfatter Del Skrevet 5. august 2006 Etter som jeg har fått forståelse for så skal klokkefrekvensen stilles ned, og dermed varmeutviklingen fra prossessoren også avta, og dermed tilnærmet ingen vifte... Men hvorfor fungerer det da ikke? Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 Ja, da er vi på nett om hvordan det i prinsippet skal fungere, men hvis det er for varmt, så regner jeg med at systemet ikke godtar å kjøre viftene på lavere hastighet. Selv om CPU-en klokkes ned, så er det likevel ikke sikkert at tempen går ned innen akseptabel tid - noe som gjør at viftene går opp i hastighet igjen for å kjøle ned. Selv ville jeg prøvd følgende: - sjekke om det samme skjer når det er kaldere - oppdatere alt av relaterte drivere Hvis det fortsatt ikke funker, så ta kontakt med FJ. Du kan jo også sjekke om Speedfan fungerer på PC-en din. Hvis maskinen din er støttet, så kan du selv kontrollere viftene samt sjekke tempen. Verdt et forsøk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå