Gå til innhold

Joachim Nielsens tråd

Gjest member-101642

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanskelig å velge ut en sang, men favorittsangene er Halv, Klassefest, Hjem, Aftenbønn, St. Olavs Plass 1, Koden og Verdiløse menn. Albumene jeg har hørt mest på er Billig Lykke og Prisen for Popen, og det er nok de jeg liker best.

Før ble jeg svimmel av å kjøre karusell på tivoli

Nå blir jeg svimmel av å tenke på alt som er forbi

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest member-101642

Har fått i oppgåve å analysere en sangtekst eller et dikt, og har bestemt meg for å velge et verk av Jokke. Hvilke tekster er gode å analysere, og hva bør jeg peke på? Tips og råd mottaes med stor takk.

Lenke til kommentar

Jeg synes "Jeg Er Redd" er en ganske bra tekst.

7. Jeg er redd

For en herlig dag

For et herlig vær

For en sky fornemmelse av positivitet

For en koselig park

For et effektivt liv

Har du lagt merke til at mennesket går i stim

Jeg sitter her på min pidestall og glemmer at jorda er rund

Visse ting er hellige og vi er bare et mikrosekund

For et herlig hjem

For en gøyal bror

Jeg går her og gruer meg til dagen jeg blir stor

For en lykkelig far

For en munter mor

For et festelig samliv i det hølet der vi bor

Dette er ting man ikke kødder med, dette er hellig grunn

Hvorfor skal jeg alltid rakke ned på ting som i bunn og grunn er sunt

Jeg er redd

Hvor er det vi har tenkt oss hen

Det er ingen jeg kjenner her, jeg vil hjem

For en artig fyr

For en morsom humor

Man kan alltids håpe at den føflekken er en tumor

For en herlig gjeng

For et lystig lag

For en herlig by og for en gjennomført jævlig dag

Hvorfor må jeg være så negativ, hvorfor må jeg være så kald

Livet er fult av godbiter, jeg har vel bare ikke sett dem

Jeg er redd

Hvor er det vi har tenkt oss hen

Det er ingen jeg kjenner her, kjør meg hjem

Jeg er redd

Jeg begynner å bli engstelig

Hvor er mine venner, hvor er jeg nå

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Kembobump, Men har knapt hørt på noe annet enn Jokke i det siste, Fantastisk musiker! Har prøvd å lete etter andre som gir meg samme følelsen av musikken, men forutenom Per Bergersen så er det lite.

Blitt ekstra glad i Nykter albumet, samt begge Tourettes platene, men elsker også alt fra Valentinerne! Hater at jeg er litt for ung til å ha kunne opplevd han live.

Lenke til kommentar

Jokke er Norges beste musiker gjennom tidene. Mannen er stor. Forutenom Iron Maiden og AC/DC, er han den eneste artisten jeg har kjøpt hele katalogen til.

Favorittsanger er Ingen Har Skylda, Narkoman og Eller Var Det En Drøm, får gåsehud av alle 3 :love:

Men Nykter, Billig Lykke, Ut av Byen og Action er også konge!

Skulle inderlig ønske jeg også hadde opplevd han live, men men.

---

Jeg Er Redd er nok litt vanskelig å analysere. Kan hende handler den om en fyr som bor i et godt og trygt miljø som han liker veldig godt, og blir veldig redd når han skal til nye steder. Eller at den handler om en fyr som er jævlig redd for å komme til nye steder, men oppdager at det egentlig er ganske flott og han får en gjennomført jævlig dag.

Har ikke peiling jeg, men man kan vel analysere den som man vil? Eller er det tolkning? Kanskje du heller burde gå for Her Kommer Vinter'n, den burde ikke være vanskelig å analysere :tease:

Endret av Empathy
Lenke til kommentar

Joachim Nielsens musikk har betydd mye for meg opp gjennom ungdomsårene, og selv i disse dager.

Mang en gang har jeg sittet og deppet og kjent meg igjen i Jokkes sanger, og mang en gang har han musikken vært der for meg på de rette tidspunktene. Det være seg fest, roadtrip eller bare når man trenger å rømme fra sitt eget liv.

Noen av sangene som jeg liker spesielt godt / kjenner meg igjen i / har betydd mye for meg, er "Verdiløse menn", "Bestevenner", "Aftenbønn", "Midt i en drøm", "Klassefest", "Halv", "Feig", "Skinnet bedrar", "Trygge Oslo", "Ta meg med", "Narkoman", "Paranoid", "Kleggen & Knugern", "(Da har du) driti deg ut igjen", "Byromanse" og "Gleder meg som en gris".

Ble litt flere enn jeg tenkte, men det er vanskelig å velge mellom så mange bra låter.

Av album, er det "Trygge Oslo" og "Billig lykke" som jeg liker best. Hovedsaklig fordi det var de første jeg kjøpte meg. "Trygge Oslo" på vinyl, "Billig lykke" på CD.

Det er vanskelig å bare velge en linje, så jeg går for to vers i stedet.

Begge fra "Midt i en drøm".

Jeg våkner opp midt i en drøm der ute er det mørkt

Jeg er er for trøtt til å tenke nå, men hvorfor er lyset på

Hvor er mine sigaretter og hvor er buksa mi?

Jeg veit at det er noe som har skjedd, men skallen min er blank

Og veien fra rommet mitt til dassen er forbanna leieieieieieiei

Og det er ingen andre her enn meg

Det er ingen andre her enn meg

Det er ingen andre her enn meg som puster

Jeg kjenner meg igjen i begge. I hele sangen i og for seg, men jeg har hatt det sånn så alt for mange ganger selv.

Lenke til kommentar

1. Kva er din favorittsang av Jokke?

2. Kva er ditt favorittalbum?

3. Kva er den beste linja i sangane hans?

1. Tja.. "Eller var det en drøm" er vel en av de låtene som henger best igjen, men det siste året har jeg nok spilt "Late Barter" og "Kom igjen" mest.

2. Nykter eller Trygge Oslo kanskje

3. Skulle gjerne ha vært snill og hjelpsom, men jeg vil heller være full og slitsom!

På spørsmål 1 og 3 kunne jeg greiet ut i det lengre, men må vel holde det kort..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...