flogieboogie Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Hei Skal kjøpe ny PC i slutten av august og må selvsagt skaffe meg et skikkelig lydkort. Det jeg trenger er et lydkort som har coaxial/optisk utgang eller mulighet til å koble til reciever slik at det går ann å kjøre lyd med 5.1 system igjennom reciever. prisklassen er helst 1000,- men tar gjerne inn anbefalinger i høyere pris. Har tittet på dette lydkortet: Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic Hvordan er dette kortet mot spørsmålene mine over ang. utganger? Er det noen som har noen anbefalinger? Takker for alle svar! Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Nå har ikke jeg så mye erfaringer med lydkort bortsett at jeg var stor fan av SB AWE32 i sin tid. Men til hvilket formål skal dette lydkortet brukes til, er det snakk om lyd produksjon, laging av hjemme video eller er det snakk om å bruke det til spilling/games? Frankie Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Hvis maskinen kun skal brukes til film, så vil du klare deg med de fleste av dagens lydkort, blant annet det du selv linker til. Til spillbruk, derimot, er det per i dag kun to lydkort på det norske markedet som kan brukes til å overføre flerkanals lyd gjennom digitalutgangen (DD Live): HDA Digital X-Mystique 7.1 Gold Terratec Aureon 7.1 PCI Lenke til kommentar
flogieboogie Skrevet 5. august 2006 Forfatter Del Skrevet 5. august 2006 Hvis maskinen kun skal brukes til film, så vil du klare deg med de fleste av dagens lydkort, blant annet det du selv linker til. Til spillbruk, derimot, er det per i dag kun to lydkort på det norske markedet som kan brukes til å overføre flerkanals lyd gjennom digitalutgangen (DD Live): HDA Digital X-Mystique 7.1 Gold Terratec Aureon 7.1 PCI 6616560[/snapback] Lydkortet skal kunne kobles opp til hjemmekino Har planer om å kjøre mest spill. men utenom hjemmekino så er det en del film og musikk inn i bildet. Altså et allround kort, best til spilling kanskje. Det HDA digital så spennende ut Vil ha BRA lyd. Er litt hifi-frelst Link til recivern Er det bare disse to kortene som har mulighet for kobling opp mot reciever til fullkanals surround? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 (endret) Det er en skikkelig receiver du har der Når det gjelder flerkanals lyd, så kan du koble alle flerkanals lydkort til receiveren, men de fleste kan kun kobles til analogt, noe som praktisk talt alltid medfører masse støy og kabelrot. Problemet som oppstår hvis du kobler et hvilket som helst lydkort digitalt til receiveren, er at all flerkanals lyd må komprimeres til enten Dolby Digital eller DTS, ellers vil kun frontkanalene bli overført til receiveren. Dette er ikke noe problem hvis du bare skal se DVDer, fordi lydsporet allerede ligger lagret som DD eller DTS på plata, og kan sendes rett ut til receiveren. Spill, derimot, lager lydsporet på direkten etter hvilke handlinger du tar og hva som skjer i spillet, og derfor må du ha en enkoder som komprimerer lydsporet på direkten. De fleste lydkort, deriblant alle Creative sine, mangler en slik. De to kortene jeg linket til er de eneste jeg vet om på det norske markedet som har en slik funksjon. Personlig vil jeg anbefale deg å gå for et av de kortene, og koble digitalt til receiveren. Endret 5. august 2006 av Exiter Lenke til kommentar
flogieboogie Skrevet 5. august 2006 Forfatter Del Skrevet 5. august 2006 (endret) Tusen takk for hjelpen Har allerede lagt til HDA Digital X-Mystique 7.1 Gold i handlekurven min! Handlekurv. Hvordan er Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect forresten? Så ut som om dette var et bedre lydkort enn X-mystique. Er bra trøkk med den recievern ja Kjører proson reality mk2 63 foran og center, 2x10" sub og 2 legacy bakhøytalere litt egenmekka. Dette trøkker bra som f*** og hvertfall med 80" bilde Panasonic PTA-E700 Yeah, kommer til å bli spillopplevelse dette her edit:fjernet et par smileys Endret 5. august 2006 av jurgeeen Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Med det oppsettet der har du jo hjemmekino så det holder . De fronthøyttalerne har jeg selv vurdert å kjøpe, tok en lyttetest på dem og ble rimelig imponert. En fordel jeg kan se med X-Plosion kortet over X-Mystique er at det støtter DTS Connect, som i det store og hele ser ut til å være DTS sitt svar på Dolbys DD Live. Det er godt mulig at lydopplevelsen er bedre med DTS Connect enn DD Live, DTS har jo iallfall vært kjent for å være generelt bedre enn Dolby Digital på lydkvalitet. Lenke til kommentar
flogieboogie Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 Hehe, takk Er mektig imponert over høytalerne selv. Jeg har et par, fattern har et par + sine Focus og onkelen min har et par. Du vil ikke bli skuffa hvertfall Vet at DTS er generelt bedre enn DD så jeg lurer nok på å bytte til X-Plosion. Om det er verdt pengene vet jeg ikke, men når man først kjøper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå