Gå til innhold

Hovedforskjellene mellom XP Home og Pro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra www.win-xp.no:

• Remote Desktop - Fjernstyring av skjermbildet for support/helpdesk. Home Edition støtter ikke dette
  • Multiprosessorstøtte. Støtter opp til to prosessorer. Home Edition støtter kun en.
  • Multimonitorstøtte opp til 9 monitorer. Home Edition støtter kun en.
  • Backup og Advanced System Recovery (ASR) får du kun i Professional. Microsoft har altså funnet ut at backup er overflødig i Home Edition.
  • Internet Information Services/Personlig Web Server.
  • Sikkerhet. Professional støtter Encrypted Filsystem (EFS), tilgangskontroll på filer og er C2 sertifisert.
  • Pålogging i Active Directory domene er kun for Professional. Home Edition støtter dermed ikke System Policy og Roaming Profiles.
  • IntelliMirror teknologien støttes kun for Professional. Det gjelder da Multi-Language support, Sysprep og RIS support.
  • 64 bits versjon. Professional vil støtte 64-bit versjonen for Itanium, Intels kommende nye 64 bits prosessor.
  • Nettverksfunksjoner. Home Edition vil ikke støtte SNMP, Client Services for NetWare, SAP Agent og Network Monitor.
  • Oppgradering. Professional kan benyttes til å oppgradere Windows NT 4.0 og 2000. Home Edition støtter oppgradering kun av Windows 98 og Me. Oppgradering fra Windows 95 er forøvrig ikke supportert for noen av utgavene.

Lenke til kommentar

For den normale person så er det INGEN forskjell mellom Pro og Home! ;)

Synes det er ganske dumt når "normale" personer kjøper pro bare for;

"Ja, det heter jo pro, og da er det vell best da" :!:

Så; I ytelse, raskhet osv.. Ingen forskjell :roll:

Tror Microsoft gjorde dette bevist. Pro koster mere enn Home, og de tjener mere :nei:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvordan går det om man på en senere tidspunkt velger å oppgradere fra Home til Pro? Mister man alt av instillinger, regkeys, tilleggsprogrammer etc.??

Kjøpte meg en ny i dag, men kan ta noen dager før jeg får Pro, så vurderer å bare legge inn den Home versjonen som følger med...

Lenke til kommentar
  • Remote Desktop - Fjernstyring av skjermbildet for support/helpdesk. Home Edition støtter ikke dette

Er dette helt sant? Jeg har hørt at man ikke kan koble til en Xp home maskin fordi den ikke har Remote Desktop Service, men at det finnes klientsoftware slik at man kan koble til en Xp Pro maskin fra en med Xp Home. Dette er ikke installert som default, men skal ligge på CDen. Noen som vet noe mer om dette?

Har selv vært dum nok til å bestille PC med home, men satser på at det ordner seg :hmm:

Lenke til kommentar

•  

Er dette helt sant? Jeg har hørt at man ikke kan koble til en Xp home maskin fordi den ikke har Remote Desktop Service, men at det finnes klientsoftware slik at man kan koble til en Xp Pro maskin fra en med Xp Home. Dette er ikke installert som default, men skal ligge på CDen. Noen som vet noe mer om dette?

Har selv vært dum nok til å bestille PC med home, men satser på at det ordner seg :hmm:

6906700[/snapback]

Det er forskjell på remote desktop og fjernhjelp I think... Sistnevnte støttes av Home. Klientprogrammet er i både Home og Pro, og kan uansett lastes ned gratis på Microsoft sine sider.

Lenke til kommentar
Det er forskjell på remote desktop og fjernhjelp I think... Sistnevnte støttes av Home. Klientprogrammet er i både Home og Pro, og kan uansett lastes ned gratis på Microsoft sine sider.

6906723[/snapback]

Okei. Men jeg vil koble til og styre en maskin som kjører XP Pro. Blir det da noe forskjell om jeg kjører Home eller Pro? Eller er klientprogrammet det samme uansett? Vil det evt være noen begrensinger i funksjoner og effektivitet på Home vs Pro?

Lenke til kommentar

6906723[/snapback]

Okei. Men jeg vil koble til og styre en maskin som kjører XP Pro. Blir det da noe forskjell om jeg kjører Home eller Pro? Eller er klientprogrammet det samme uansett? Vil det evt være noen begrensinger i funksjoner og effektivitet på Home vs Pro?

6906749[/snapback]

Så lenge maskinen du vil koble deg til kjører Professional, så kan du selv kjøre hva som helst, XP Home, Win 2000, Win 98, etc..

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloa...rdclientdl.mspx

Endret av hpfarstad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...