Odden Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 jeg vurderer å lage en vannkjøler til p4 northwood av gull eller sølv, men lurer på hvor mange kubikkcm jeg trenger og hva prisen ligger på for råvarene. kan noen hjelpe meg? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 Det hørtes vanvittig dyrt ut... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 http://www.tomshardware.com/cpu/02q3/02091...ges/conduct.gif Jeg tror sølv er tingen for deg, men kobber er jo ikke langt bak. Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Oi da.. lage en blokk i massivt gull må jo være sinnsykt dyrt!! Blir jo like som og ha kranene i huset av gull det! Tror ikke det blir no bedre enn og bruke kobber sånn i praksis... Du kan jo evt. rane Fort Knox for en gullbarre eller to.. Lenke til kommentar
erl Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Gull leder slettes ikke varme godt, det er faktisk dårligere enn kobber. Av relevante stoffer ligger sølv på første plass, fulgt av kobber og aluminium. Lenke til kommentar
shebban Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 sølv koster ca 3,- per gram. Mens gull koster 105,- per gram. Så jeg tror ikke det blir i gull iallefall. Jo jo sikkert ha en 100-200gram eller noe. Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-22 18:40, skrev erl:Gull leder slettes ikke varme godt, det er faktisk dårligere enn kobber.Av relevante stoffer ligger sølv på første plass, fulgt av kobber og aluminium. Joda dette stemmer nok, når det gjelder varme, men egentlig er det en sannhet med modifikasjoner. Fordi hvis du ser på ledninger og kontakter så brukes gull og verken sølv eller aluminium. På kvalitetskabler fra Monster Cable så brukes det kobber i prima kvalitet + gull i kontaktene for å ledninger skal være i høyest mulig kvalitet. Derfor nok gull og platina i mange situasjoner veldig bra. Og brukes i selvsagt i mer en bare smykker og ur. Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Hei. Gull brukes for å få en jevn overflate i forhold til andre metaller. Men sølv leder uansett best. Atom strukturen i gull er helt jevn og atomene ligger side i side og ikke like ujevnt som i eks sølv og kobber. mvh knutern_ Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Gull har noen egenskaper som som ikke finner maken til hos andre metaller. 1. Gull kan man få veldig tynt. Gull blir blant annet brukt i IC-er til og koble selve silisiumsbrikka til benene på ICem. Lærern min sa at vis man hadde tre gram gull kunne man "kjevle" det utover en hel fotballbane. Da kan man tenke for tynt man for det. 2. Gull har ingen form for korruksjon. Det kan legge ute i regn uten at det komer rust/irr. Skal man få gull til og ruste/irre må man legge det i en væske (Husker ikke helt,men trur det var saltsyre) Som sagt leder gull dårlig og er dyrt. Eneste fordelen med gull i vannkjøling er at det ikke ruser/irrer som alu og kommer kan gjøre. Uansett så bør du nok bruke frostvæske i systemet for og unngå algeveks. Vis jeg var deg ville jeg ha bruktkobber. Kobber kan du få billig på elverket. Elverket har ofte store jordskinner som de bruker som passer bra til vannblokker. Spør om de har noe kapp og er du heldig for du det billig. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Syren "Kongevann" er det eneste som løser opp gull. Lenke til kommentar
EC Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Hvis jeg ikke husker feil er det 4 deler saltsyre og 1 del saltpetersyre. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Helt borti veggene å søle bort penger på sølv / gull. Kobber holder i massevis! Bruk heller pengene på en god radiator, det er jo den som i realiteten gjør jobben! De fleste bør jo ha fått med seg det, etterhvert... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-21 04:01, skrev JohndoeMAKT:http://www.tomshardware.com/cpu/02q3/02091...ges/conduct.gifJeg tror sølv er tingen for deg, men kobber er jo ikke langt bak. THG er feige, som ikke lar meg låne bildet deres. Det er jaffal en grafsak over de forskjellige metallene, og deres ledeevne overfor varme. Søker du på conduct på THG kommer den nok opp. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-23 01:27, skrev Skrue:Helt borti veggene å søle bort penger på sølv / gull. Ikke kom å si at det ikke ville vært litt tøft og hatt ei blokk i sølv da. Kanskje ikke mtp ytelse, men med tanke på å få litt snobbefaktor over kassa :wink: Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Gi beng i andre metaller - mannen har tydeligvis nok kronasje! Personlig liker jeg sølv best, så jeg ville nok ha gått for det i ditt tilfelle, også pga. varmeegenskapene. Husk at gull er svært mykt og tungt. Hvorfor ikke dra det litt videre og ha noen fine figurer i sølv på kassa di også? Tenk og ha et lite drage- eller ulvehode i sølv på den!!! (*sitre*) EDIT: skriveleifdag, satt nok for lenge oppe og bygde kasse i går... _________________ Trenger litt hjelp til GF3 og LCD... Dele HD via USB/Firewire hub... [ Denne Melding var redigert av: Mad Wolf Magnux på 2002-10-23 10:48 ] Lenke til kommentar
realace Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Joda dette stemmer nok, når det gjelder varme, men egentlig er det en sannhet med modifikasjoner. Fordi hvis du ser på ledninger og kontakter så brukes gull og verken sølv eller aluminium. På kvalitetskabler fra Monster Cable så brukes det kobber i prima kvalitet + gull i kontaktene for å ledninger skal være i høyest mulig kvalitet. Derfor nok gull og platina i mange situasjoner veldig bra. Og brukes i selvsagt i mer en bare smykker og ur. I kabler er sølv det beste du kan få.. Grunnen til kontakter blir belagt med gull er dens gode egenskaper mot korrusjon. Hvis du ser på dyre kabler så har de tynne strenger med reneste kvalitet av sølv. Derfor er de så utrolig dyre.. Da snakker man om renhet oppi 99,998. Grunnen til sølv blir brukt i kabler er p.g.a ohm og ikke varmeledeevne så dette blir litt på siden av hva topic'en er om. Motstand og termiskevne er to forskjellige ting Mvh Realace Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå