Gå til innhold

Er på skjermkort jakt, trenger hjelp ;D

Anbefalte innlegg

Skal ha nytt skjermkort, siden det jeg har atm er innebygd og er ikke så bra til spill.

Jeg spiller mer eller mindre bare World of Warcraft og The Elder Scrolls IV: Oblivion. Så et skjermkort som kan takle de to spillene på ganske høy oppløsning og andre grafiske innstillinger hadde vært fint. Men det behøver ikke å være det beste, og dessuten vil jeg ikke ut med mer enn ca 1500 - 2000 kr.

Tenkte på Radeon X800 GTO2, eller et annet i X800/X850 serien, men er ikke sikker...er ikke så god til å finne ut hvor bra de er og sånn :/

Det må være PCI-Express...

Hvis noen kan hjelpe meg hadde det vært fint! ;D

-Alchemist

Endret av Alchemist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et ubrukt EVGA 7800GT "OC" til salgs. Dette er det høyest klokkete 7800GT du får kjøpt. Det ligger i uåpnet emballasje, og kan bli ditt for den nette sum av 1700kr.

6614253[/snapback]

Har sett litt på det...men har hørt at jeg ikke kan bruke det siden jeg ikke har Pentium, men AMD... siden dette kortet bruker DDR 2 eller noe sånt, er ikke så god på dette :/

Endret av Alchemist
Lenke til kommentar
Dette er det absolutt beste kortet du får, hvis du er villig til å legge en hundrings ekstra. Overgangen fra et 7600GS til et 7900GT er STOR. 7900GT er et virkelig high-end skjermkort, blant de beste du får på markedet ;) Endret av Sir Eatsalot
Lenke til kommentar
Jeg har et ubrukt EVGA 7800GT "OC" til salgs. Dette er det høyest klokkete 7800GT du får kjøpt. Det ligger i uåpnet emballasje, og kan bli ditt for den nette sum av 1700kr.

6614253[/snapback]

Har sett litt på det...men har hørt at jeg ikke kan bruke det siden jeg ikke har Pentium, men AMD... siden dette kortet bruker DDR 2 eller noe sånt, er ikke så god på dette :/

6614557[/snapback]

Hehe, later til at du er litt grønn på feltet. Så lenge du har et hovedkort med PCI-express grensesnitt, så vil dette skjermkortet passe.

Lenke til kommentar

6614253[/snapback]

6614557[/snapback]

Hehe, later til at du er litt grønn på feltet. Så lenge du har et hovedkort med PCI-express grensesnitt, så vil dette skjermkortet passe.

6614634[/snapback]

Oops, Quota feil post der ser jeg, det var http://www.psdata.no/ps.asp?it=129008 jeg tenkte på, og jeg har hørt at jeg ikke kan bruke det, siden AMD støtter DDR 2 eller noe sånt, og ja, jeg ER ganske grønn på dette feltet :p

Lenke til kommentar

Anbefaler trådstarter å vurdere 7800GT kortet til 1700,- spenn. Eller tenke på et 7900GT kort. Men 7800GT er faktisk et meget bra kort det også.

7900GT kortene er dog rammet av at de dør iløpet av kort tid. Det er ganske så stor feilprosent. Trådstarter burde jo også vurdere ATI X1800XT til omtrent samme pris.

Edit: Trådstarter kan nesten ikke gjøre noe bedre kjøp enn EVGA 7800GT "OC" til 1700,- Kroner. Dette er såpass høyt klokket at det vil få omtrent samme ytelse som et 7900GT som koster over 500,- Kroner mer. I tillegg slipper man å tenke på når og om kortet kommer til å 'dø' når man har 7800GT.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Jo...takk for tipset, men jeg tror jeg tar http://www.psdata.no/ps.asp?it=129008 hvis det kan brukes med AMD da....som sagt, jeg er ikke på jakt etter det aller beste, og...jeg fant netopp ut at jeg ikke kan ut med så mye penger alikevel :(

6614734[/snapback]

Så lenge det er PCI-Express hovedkort så kan du bruke alle PCI-Express skjermkort. Enten det er AMD eller Intel. Har ingenting å si.

Edit: Forresten så må du sikkert kjøre rimelig lave detaljer og lav oppløsning i Oblivion hvis du skal kjøpe 7600GS kortet du linker til. 7800GT kortet som jeg anbefalte deg vil kjøre det mye greiere. Men, men. Hvis du ikke vil bruke 400 - 500,- mer så er det jo greit. 7600GS er vel et greit nok kort om du ikke skal kjøre mer enn 1024x768 og middels detaljer på dagens spill.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Hvis du først skal kjøpe et 7600GS er det ikke noen vits i å sløse bort penger på en versjon med 512mb minne, da 7600GS ikke vil få utbytte av dette.

Her har du en litt billigere versjon, men som sagt vil jeg anbefale deg et 7900GT dersom du skal spille (I hvert fall til Oblivion som er et av de mest krevende spillende på markedet). Du vil få mer enn dobbel ytelse ;)

Endret av Sir Eatsalot
Lenke til kommentar

Siden han ikke vil bruke så mye penger så vil jo det 7800GT kortet som selges her for 1700,- (Uåpnet eske) og det høyest fabrikk overklokkede 7800GT være det suverent beste kjøpet. 7900GT (Dersom det ikke overklokkes) yter ikke noe særlig bedre enn dette 7800GT kortet som selges her. Og med frakt så må man regne med 2300 - 2400,- for 7900GT. I tillegg til den høye feilprosenten på disse kortene.

Lenke til kommentar
Feilprosenten trenger du ikke ta i betrakting, da du vil få et nytt kort på garantien uansett ;) Og 7900GT yter en del bedre, men jeg skal nok si meg en i at 7800GT gir litt mer for pengene her :)

6614806[/snapback]

Jeg synes absolutt man bør ta feilprosenten i betraktning. Fordi det er en plage når man bestiller fra nett om man får feil på utstyret. Man må sende tilbake og det er mye venting og styr. Så det synes jeg teller mye. Og med 7900 serien så er det ganske ille. Enkelte folk har sendt tilbake 3-4 kort før de endelig har fått ett som ikke blir rammet av denne bug-en. Mange sitter med ødelagte kort og feilsøker uten å vite hva det er. Bruker masse tid på feilsøking og reinstallasjon når det egentlig er nyttesløst.

Og nei, 7900GT (Uklokket) yter ikke endel bedre enn 7800GT kortet som selges her. For det er standard klokket til 470MHz på GPU. Så det vil yte omtrent likt. Og det vil være driftsikkert.

EDIT: MEN, kjøper man 7900GT på en lokal butikk hvor de har flere på lager, og man vet om symptomene på denne bug-en så blir det noe annet. Da er det bare å levere det inn og få nytt med en gang man ser symptomene. Men uansett, det 7800GT kortet gir mer for pengene :)

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at 7900GT har en Vertex Shader og fire Pixel Shadere mer, i tillegg til en standard klokk på 450 (Du får med en klokk på 470MHz til samme pris) og en 660MHz (1320MHz effekivt) klokk på minnet mot en 550MHz (1100MHz) klokk på 7800GT OC. Så jeg tror nok 7900GT fortsatt yter en del bedre. Jeg så nettopp en test, dette var riktig nok med et standard 7800GT hvor 7900GT danket det ut med 13FPS i FEAR gjennomsnittlig.

Så det så :tease:

Men jeg er fortsatt enig i at 7800GT gir mer for pengene :)

Endret av Sir Eatsalot
Lenke til kommentar
Nå har det seg slik at 7900GT har en Vertex Shader og fire Pixel Shadere mer, i tillegg til en standard klokk på 450 (Du får med en klokk på 470MHz til samme pris) og en 660MHz (1320MHz effekivt) klokk på minnet mot en 550MHz (1100MHz) klokk på 7800GT OC. Så jeg tror nok 7900GT fortsatt yter en del bedre. Jeg så nettopp en test, dette var riktig nok med et standard 7800GT hvor 7900GT danket det ut med 13FPS i FEAR gjennomsnittlig.

6614864[/snapback]

Min erfaring tilsier at de 4 ekstra pipelines ikke har såå mye å si. Jeg hadde et 7800GTX 256MB, har hatt 7900GT og har 2 stk. 7800GT. Har overklokket mye frem og tilbake også.

Og den F.E.A.R testen du henviser til, går ut fra at det er et standard 7800GT som bare kjører på 400MHz GPU? Isåfall er det nettopp det som gjør mesteparten av forskjellen. Og minneklokken har ikke så utrolig mye å si.

Jeg fikk 8000 poeng i 3DMark05 med et 7800GT overklokket til 490/1200 GPU/Mem. Dette var nesten like mye som jeg fikk med mitt fabrikk overklokkede Gainward 7800GTX GS (470/1300).

Og igjen, 7800GT kortet som selges her kjører på 470MHz GPU clock. Og igjen, det er den som utgjør hovedforskjellen i dette tilfellet.

Så jeg står fast på dette: EVGA 7800GT kortet som selges her yter omtrent likt med et standard klokket 7900GT. Det er mye billigere og det mye mindre sannsynlig at det tar kveld.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar

Jeg kan jo henvise til denne testen hvor 7800GT OC måles opp mot 7800GTX (som yter ca. like bra, eller faktisk litt dårligere enn 7900GT). Og etter hva man ser på testene her så er det tydeligvis shader og pixel unitene som utgjør forskjellen.

Lenke til kommentar
Jeg kan jo henvise til denne testen hvor 7800GT OC måles opp mot 7800GTX (som yter ca. like bra, eller faktisk litt dårligere enn 7900GT). Og etter hva man ser på testene her så er det tydeligvis shader og pixel unitene som utgjør forskjellen.

6614903[/snapback]

For det første er det et BFG 7800GT OC, og det er en beta versjon av F.E.A.R. BFG sin versjon er ikke like høyt klokket som EVGA sitt (Som er det som selges for 1700,- på forumet her).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...