Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

24 Pin? Har berre 20.. :S

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
PSU'er kan godt dø uavhengig av hvilken kombinasjon av kontakter man har. Og når de først dør så hender det ofte at de tar med seg andre komponenter i døden.

6626717[/snapback]

Personlig synes jeg det er svakt at erfarne brukere gir råd om at det er helt greit å bruke 20-pins PSU til 24-pins hk.

Ja.. det er mange som erfarer at det går greit... Det er også greit å kjøre 1 km på bakhjulet (ref. min avatar).

Produsenter av PSU/hk har ikke designet 24-pins/dual 12v railer fordi de synes det er morsomt.. eller å få solgt mere PSU'er/hk..

PS og edit:

Det er fint om man i slike spørsmål viser til dokumentasjon for at 20-pins PSU vil virke bra på 24-pins. For det gjør det jo.. det har som nevnt her mange erfart. Men det er noen 24-pins hk som ikke fungerer bra/ikke fungerer i det hele tatt uten 24-pins PSU. Det er også fort gjort å finne linker som sier det motsatte.. Slik skaper forvirring.. og det er her jeg mener erfarne bør gi rådet "Better safe than sorry".. OK?

I utgangspunktet er de 4-ekstra pinnene til for å gi mer stabil strøm til PCI-Express.Dette har noen hk-produsenter "løst" ved å ha en ekstra molex på hk for de som har 20-pins PSU (slik jeg har forstått det).

Eksempel på en link som forklarer noe om hvorfor dual 12V rail/24-pins PSU ble innført.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

På mitt A8n32-SLI, (som ble utgitt i Januar) funker det hvertfall helt greit med bare 20pins kontakt.

Plugg inn 20pins kontakten din og test. Enten funker det elller så funker det ikke, og det er ingenting som kan bli ødelagt. Sjansen er meget stor for at det vil funke helt problemfritt for deg også.

Lenke til kommentar

@zeph du er nok inne på noe, et PCI-E skjermkort skal kunne få vel 70W fra hovedkortet, hovedkort for SLI skal da kunne levere over 100W mer enn AGP hovedkort som hadde ett "tak" rett over 30W til skjermkort(et).

Har sett ei forklaring på at de 4 ekstra pinnene i 24 pins ATX kontakten er til kretser i hovedkortet for forsyning til slottene til skjermkort(a), om hovedkorta har "bakveier" for power til skjermkort(a) får disse kjørt seg i et SLI-oppsett som kan forlange 140W (ca. 12A i 12V).

Trur eg ville gått for en 20 til 24 pinner ATX overgang, "svei" ett X700 skjermkort i "nybygget" mitt for 18 mnd. siden (S939 hovedkort) første uka, brukte da et 20 pins 350W PSU fra Cieftec, mangla vel 2-3A på 12V på det som var anbefalt i manualen, 700 kortet var neppe så strømkrevende og var aleine (SLI hovedkort)...maskina hang seg opp i ett bilde i 3Dmark, etterpå kom det ingen signaler til skjermen..

PSU er fortsatt i drift i ei maskin - ikke den som døde...

Gikk over til GT6600 skjermkort og Tagan 480 PSU med 20+4 pins ATX kontakt samme uka og det har fungert problemfritt etterpå på samme hovedkort og CPU.

Lenke til kommentar

Men kva vil det hjelpe å bruke ein 20->24 overgang? Du får ikkje meir straum frå straumforsyninga på den måten. Er det derimot delar av hovudkortet som må ha straum på dei fire pinnane er det jo greit å bruke ein overgang som eg går ut frå i praksis berre koplar dei 4 inn parallellt med ein 12V på 20-pins pluggen.

Lenke til kommentar

Som TL1000S sier så er noe av hovedpoenget med 24pin-plugg å redusere brannfaren. Dvs. hovedkortet trekker så mye strøm det trenger uansett om det er 20 eller 24pin plugg, men strømstyrken (A) per pinne i pluggen vil synke ved en økning fra 20 til 24 pinner. Det vil redusere varmeutviklingen i hver pinne og dermed senke brannfaren noe. Nå skal det sies at 24pin ikke fjerner brannfaren, men reduserer den. En overgang vil ikke redusere brannfaren, men faktisk øke den siden varmeutviklingen i overgangen mellom 20pin ATX-pluggen og adapteren vil være den samme som om pluggen sto i hovedkortet. I tillegg kommer det ekstra varmeutvikling fra overgangen mellom adapteren og pluggen på hovedkortet. La oss si 20pin-kontakten har et effekttap på 3W og en tilsvarende 24pin kontakt ville hatt et effekttap på 2W. Da reduserer man effekttapet og varmeutviklingen i pluggen med 33%. Men hvis man bruker adapter så vil man få 3W + 2W = 5W og dermed en økning på 66% i varmeproduksjonen i pluggen.

Mitt tips er å hardkjøre CPU og skjermkort en stund og kjenne på pluggen med fingrene. Hvis du brenner deg bør du nok skifte PSU, hovedkort eller begge deler fordi det kan være brannfarlig. Årsaken til varmeutviklingen er at det er dårlig kontakt i pluggen og dermed et stort spenningstap. En strammere plugg gir bedre kontakt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En liten digresjon/oppfølging av spørsmålet:

De "råeste" hk'ene (spesielt for LGA775) kommer også med 8-pins P8-kontakt.

Dette er ment for dual-CPU'er og for hk med kraftigere/bedre VRM'er.

Her går det stort sett også greit å bruke PSU som kun har P4-kontakt, men som jeg har "antydet" over her...:

Har hk'et ditt 24-pins ATX-kontakt og P8-kontakt.. ja da kjøper du ett skikkelig PSU til hk'et/systemet ditt som har slike kontakter.

Det er *tull* å spare på PSU når man har kjøpt hk, CPU, skjermkort for kanskje 10k.. Da spanderer du ett PSU på 1k også.. IMHO.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...