Pennywise Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Jada, da har jeg faktisk oppdaget alger i vannkjølinga mi. Jeg har hatt systemet i ca 1,5 år, og aldri opplevd noe lignende før nå. Jeg kan tenke meg at grunnen kan være at systemet har stått nærmest urørt det siste året pga. førstegangstjeneste. Nå er vannet svært grumsete, og jeg kan ganske klart se noe grønt "gugg" i tanken. Når jeg allikevel skal bytte pumpe og CPU-blokk når jeg mottar Conroe-systemet mitt, tenkte jeg det var på tide å gjøre noe med det. Så det jeg lurte på var hvilken fremgangsmåte som er å anbefale. Jeg tenker jeg demonterer alt, og tar det ut av kabinettet, for så å rense det med noe. Men med hva? Klorin? Isopronanol? Noen tips ang. dette ville vært fint. Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor dette har oppstått, da jeg brukte sterilisert vann, og en god mengde kjøleveske. Lenke til kommentar
dioX Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor dette har oppstått, da jeg brukte sterilisert vann, og en god mengde kjøleveske. 6613307[/snapback] hadde du i Algedrepende middel da? Lenke til kommentar
covah Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Ellers skjønner jeg ikke helt hvorfor dette har oppstått, da jeg brukte sterilisert vann, og en god mengde kjøleveske. 6613307[/snapback] Selv om vannet var sterilt, var neppe rør, pumpe osv det. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Skyll ut det grøvste av rasket, og kjør en stund med et par spiseskjeer eddik i vannet. Skyll igjen, og fyll på nytt vann og frostvæske. Frostvæske reduserer algevekst, men stopper nok ikke denne helt. Om vannet utsettes for sollys / dagslys over tid, er det alltid mulighet for oppblomstring av alger. Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 4. august 2006 Forfatter Del Skrevet 4. august 2006 @dioX: Algedrepende middel tror jeg aldri jeg vil vurdere å ha i vannet. Jeg har kun lest negative ting om dette. @Skrue: Takker så meget. Hvor mye frostvæske pr. liter vann vil du anbefale? Og en annen ting; Er det noen som vet om en sjappe i Norge som selger silikonslanger? Jeg kjøpte noe fra coolnsilent.no som jeg var meget fornøyd med. Nå vil jeg bytte alt av slanger til silikon, da disse er MYE mer elastisk og lettere å jobbe med enn den PVC-slangen microplex selger. Problemet er selvfølgelig at nettbutikken tilcoolnsilent.no har opphørt totalt, noe jeg synes er meget trist! Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Silikonslange på Microplex Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 4. august 2006 Forfatter Del Skrevet 4. august 2006 Jeg trenger nok dessverre 1/2"-slange. Hvordan er den Primoflex-slangen sammenlignet med Kuriyama-slangen? Jeg har Kuriyama i deler av loopen min, og den er veldig stiv. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Jeg trenger nok dessverre 1/2"-slange. Hvordan er den Primoflex-slangen sammenlignet med Kuriyama-slangen? Jeg har Kuriyama i deler av loopen min, og den er veldig stiv. 6614459[/snapback] Primoflex har tykke vegger og skal være tøyelig(men jeg har fortsatt ikke sett den på lager på microplex ) Ta ca. 5-10% frostvæske, altså ca. 0,5-1dl per liter vann Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 4. august 2006 Forfatter Del Skrevet 4. august 2006 Takker for svar. Siden det faktisk ikke står noen ting på slangen jeg kjøpte fra coolnsilent, fant jeg fram kvitteringen og det viser seg faktisk at det er PrimoFlex jeg kjøpte. Så da var det bare å vente til Microplex får denne inn på lager! Denne slangen er enormt mye bedre enn den stive Kuriyama-slangen som ellers er vanlig. Lenke til kommentar
krest Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 du kan også skaffe noe kjøleveske som f.eks. biler bruker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå