123Kristian Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Jeg får en QTEk 9100 som telefon fra jobben i løpet av de neste dagene. Tenkte jeg skulle kjøpe meg en gps-mottaker og gps-software til denne. Jeg kommer til å bruke GPSen mest i bilen, men ønsker også kunne bruke den på fjellet. Aller helst slik at jeg kan bruke vanlige topografiske kart på fjellet og veikart i bilen. Lar det seg gjøre? Hvilken GPS bør jeg kjøpe? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Det vil gå helt fint! Har du råd, så er Holux Slim 236 (tror jeg den het) helt fantastisk god. Lenke til kommentar
123Kristian Skrevet 4. august 2006 Forfatter Del Skrevet 4. august 2006 Det vil gå helt fint! Har du råd, så er Holux Slim 236 (tror jeg den het) helt fantastisk god. 6613506[/snapback] Men hvilken software skal jeg ha for å kunne bruke både veikart og topografiske kart? Er det sånn at bare Garmin har topografiske norgeskart? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Lurer litt på dette selv... hvilke kart kan man bruke? TomTom f.eks.? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 tomtmo har for veer og oziexplorer lar det bruke bla inscannede kart og garmin sine. Menfår du brukt garmin sine vektorkart direkte er jo det å foretrekke. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 PTGmap kan bruke Garmins vektor-kart. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 jeg er ganske ny på dette og bestiller meg en TyTN i disse dager .. så jeg er ganske interessert.. men uansett.. hvist man laster ned sånn gps program til mobilen (som er gratis?) .. da er det vel også gratis i drift? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Gratulerer med TyTN! Det er en fantastisk telefon. GPS er i og for seg gratis å bruke. MEN det finnes få (om noen) programmer som er gratis. Lenke til kommentar
aiwuser Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 (endret) Edit: Tekst nedenfor er vedr. smartphones, eks. HTC MTeoR. Qtek 9100 og HTC TyTN er PocketPC phones og kan selvfølgelig bruke PPC programmer. Først vil jeg si at en stort sett må bruke egne smartphone versjon av program, og ikke kan bruke pocketpc program. Bl.a. fordi pocketpc har trykkfølsom skjerm, og smartphone ikke. Når det er sagt så finnes det ofte likeverdige program til smartphone. Og smartphones satses det sterkt på for tiden, både på hardware og software siden. En tredje variant av små pocketdingser er pocketpc med telefonegenskaper, eks. HP Ipaq hw6xxx serien. TomTom Mobile må regnes som det aller beste navigasjonsprogram for smartphones til bruk i bil. Sjekk at det er riktig versjon for smartphone. Det koster litt, men er en engangsinvestering. Vær obs på at det sannsynligvis vil komme en ny versjon med oppdaterte kartdata i løpet av høsten. Les mer på forumet til http://www.tomtom.no/. Til bruk av topografiske kart på smartphone kjenner jeg bare til GpsDash 4. Til denne brukes egne skannede kart som kalibreres. Har ikke testet denne ennå, men ser bra ut. Til PocketPC er OziExplorer mye brukt, men denne er ikke kommet i smartphone versjon. Vil også anbefale først som sist å kjøpe et gigabyte miniSD kort. Les mer om smartphones på http://www.smartmobil.no/ . For å få et innblikk i programmer til smartphone anbefales http://www.smartphone.net/ Endret 9. august 2006 av aiwuser Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 (endret) Først vil jeg si at en stort sett må bruke egne smartphone versjon av program, og ikke kan bruke pocketpc program. 6639269[/snapback] Nå er jo Qtek 9100 og HTC TyTN to PocketPCer, så det går bra... Endret 9. august 2006 av moskus Lenke til kommentar
aiwuser Skrevet 9. august 2006 Del Skrevet 9. august 2006 Oooops, selvfølgelig . Hadde HTC MTeoR (som er smartphone) i tankene da jeg skrev dette. Takk for korreksjon. Lenke til kommentar
123Kristian Skrevet 20. august 2006 Forfatter Del Skrevet 20. august 2006 Jeg har fått telefonen. Har ikke kjøpt meg TomTom enda (utsolgt overalt for pakken jeg vil ha), men jeg har forsøkt å legge inn PTGMAP. Får bare feilmeldingen: "kan ikke åpne filen PTGMAP. Enten er den ikke signert med et klarert sertifikat, eller finner ikke èn av komponentene. Det kan hende du må installere denne filen på nytt eller gjennopprette den". Noen som vet hva jeg skal gjøre med dette? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Prøver du å åpne ZIP-filen eller å kjøre EXE-filen? Lenke til kommentar
123Kristian Skrevet 21. august 2006 Forfatter Del Skrevet 21. august 2006 Prøver du å åpne ZIP-filen eller å kjøre EXE-filen? 6715538[/snapback] Hvis jeg åpner ZIP-filen, får jeg den opp i ZIP applikasjonen som er installert på QTEK'en med mulighet for å pakke den ut der. Deretter har jeg pakket ut og kjørt exe-filen. Har også forsøkt å pakke ut på pcen og bare overføre exe filen. Har til med forsøkt å laste ned direkte på telefonen for så å pakke ut og installere. Samme feilmelding hver gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå