Gå til innhold

Egenmelding, reglene for det?

kremt

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvordan reglene er for egenmelding i jobbsammenheng?

Sånn at man bare kan ta 3 dager fri når man er litt syk, så fyller man ut et ark når man kommer tilbake der man skriver årsak osv.

Første dag borte fra jobb var torsdag, har jeg da fri både torsdag, fredag og mandag?

Det var noen her som antydet at jeg muligens ikke hadde fri på mandag :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jeg bruke egenmelding i Forsvaret også?

6612008[/snapback]

Nei, men du kan gå til medic'en å få fritak for enkelte/alle ting hvis du har en legitim grunn for det. Eneste måten å komme seg bort fra militæret på grunnet sykdom, er å være så syk at du er til hinder for de andre, ellers må du sannsynligvis også være på basen/ båten/hvor enn du er utplassert.

Jeg fikk fritak fra all fysisk fostring og eksersis grunnet operasjon av inngrodde tånegler, men måtte pent dilte etter så godt jeg kunne, selv om det bare var for å stå å se på. Senere fikk jeg en tå i klem under lossing av varer (da var jeg overført til båt) i den grad at tåen sprakk. Da det var umulig for meg å forsere leidere og mannhull, fikk jeg èn ukes sykemelding, måtte tilbake på båten så snart jeg ikke var hundre prosent avhengig av krykker.

Tror også sykemelding må skrives av legen som er innunder samme deltalj som deg, uten at jeg er helt sikker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Har en kompis som var vaktsoldat ved FOHK og de skrev egenmelding hele tiden. Der var reglene imidlertid ganske slappe, noe de ikke er her, så jeg regnet egentlig ikke med det.

Lenke til kommentar
Ingen flere som vet noe om dette? :hmm:

6613182[/snapback]

Du har vel egentlig fått svar på det du lurte på..?

Med egenmelding menes at du som arbeidstaker melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge frem legeerklæring. For å få rett til å bruke egenmelding må du ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder. Retten til egenmelding kan brukes opptil tre kalenderdager fire ganger i løpet av en 12 måneders periode.

Dersom bedriften du jobber i, er en IA-virksomhet, kan du bruke egenmelding i opp til 8 kalenderdager. Egenmelding kan brukes i 24 kalenderdager i løpet av en 12 måneders periode. Det er ikke begrensning på antall ganger retten kan benyttes. Egenmeldte fraværsdager forutfor sykmelding fra lege, regnes som brukte egenmeldingsdager.

Er du syk utover egenmeldingsdagene, må du kontakte legen. Legen vil vurdere om det er tungtveiende medisinske grunner til fravær fra jobb, både ved førstegangs og senere sykmeldinger. Dersom legen mener at sykmelding er nødvendig, skal gradert sykmelding vurderes før aktiv sykmelding.

Kopi av legeattesten "Medisinsk vurdering av arbeidsmulighet ved sykdom" sendes arbeidsgiver.

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...sub=egenmelding

Lenke til kommentar

Det er ingen lov som sier at du har rett på egenmelding, bedriften du jobber i har lov til å kreve sykemelding for alle dager du er borte.

Men de fleste bedrifter oppererer med 4x3 dager i året.

Endret av Con
Lenke til kommentar

Det er ingen regler som sier at du må bruke alle egenmeldingene heller. I dag er det fredag, og da kan du vel strengt tatt ikke vite om du er syk på mandag eller ikke. Hvis sjefen din finner ut at du er frisk og holder deg hjemme fra jobb, kan du miste retten på egenmeldinger.

Hvis du lurer på slike spørsmål så vil det som oftest stå i arbeidsreglementet/personhåndboken som jeg vil tro de fleste bedrifter har.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sjekket så nøye med dette og det er første gang jeg benytter meg av dette, så måtte spørre litt rundt dette nesten :p

Det skal sies at jeg er en av de mer trofaste jobb-gangerne (hvis man kan si det :p) så unnasluntring er det ikke snakk om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...