Gå til innhold

Merkelig bilde problem

Anbefalte innlegg

Kjører et Radeon9800 pro som plutseligt har slått seg vrang, bildet blir slik (sjekk vedlegg).

Dette sjedde plutselig, og virker nesten som det blir verre om det er mye aktivitet på skjermen. Har tatt ut skjermkortet og renset det for støv... men lurer på om det kanskje kan være cpu`en som blir for varmt, noen som kjenner igjen dette bildet problemet?

Driverne er et problem også, når jeg laster ned siste pakke fra ati (er drittlei at de ikke kan legge driverne direkte ut), og installerer Controll Center med alt inni, så oppdaterer ikke driverne seg riktig. Om noen har bare driveren tar jeg gjerne imot :D (kjører xp)

post-19334-1154672867_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan prøve en midlertidig løsning med åpnet tower og eventuell ekstra-avkjøling på skjermkortet for å sjekke om det er dette som er problemet... er jo varmt rundt pc`en også for tiden (flott vær vi har!), så kan jo ha noe med at viftene ikke får kjølt ned skikkelig...

takker for tips, tar fortsatt imot innspill

Lenke til kommentar
Har sett tilsvarende på bærbare maskiner før og da var det et varmeproblem. Hovedkortet (med det integrerte skjermkortet) måtte byttes.

6611653[/snapback]

Kan jo være det her også, sjekket at viften/kjøleren til skjermkortet ikke er tettpakket med støv? De små skjermkort kjølerne har en lei tendens til å pakke seg.

Edit: ser du har gjort dette allerede :) Kan som du sier enkelt og greit være at rommet er for varmt.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Masse tips her, bare synd at jeg har forsøkt det meste.

Når jeg renset kortet ble det satt ordentlig i ja...

Har både analog og digital inngang, begge er forsøkt med samme resultat.

Skjermen er koblet mot en bærbar,og fungerte 100%

Har ingen annen maskin lett tilgjengelig, men får ta turen ut og ta med meg kortet og kjøre det hos en kamerat...

takker og bukker for innspill :)

edit: leif

Endret av tigergutten
Lenke til kommentar
Masse tips her, bare synd at jeg har forsøkt det meste.

Når jeg renset kortet ble det satt ordentlig i ja...

Har både analog og digital inngang, begge er forsøkt med samme resultat.

Skjermen er koblet mot en bærbar,og fungerte 100%

Har ingen annen maskin lett tilgjengelig, men får ta turen ut og ta med meg kortet og kjøre det hos en kamerat...

takker og bukker for innspill :)

edit: leif

6611719[/snapback]

Hadde akkurat den samme feilen på et powercolor radeon 9800pro. Det som var feil da, var at noen av pipelinene var defekte.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt akkurat samme problem med midt 9800 pro kort og det kom og gikk i ca 6 mnd før kortet sluttet å fungerer.

Har sett samme feil flere ganger og som regel er det tegn på at skjermkortet er på vei til å ta kvelden for godt.

Red: typos

Endret av taleg
Lenke til kommentar
Jeg har hatt akkurat samme problem med midt 9800 pro kort og det kom og gikk i ca 6 mnd før kortet sluttet å fungerer.

Har sett samme feil flere ganger og som regel er det tegn på at skjermkortet er på vei til å ta kvelden for godt.

Er ikke ofte at skjermkort blir slitt ut. Det jeg kan tippe som _kan_ forårsake denne type problemer er støvsuging av kabinettet. Folk tar støvsugeren og putter inn plastmunnstykket(eller metall) i kabinettet, det mange glemmer at at små elektriske utladninger fra munnstykket faktisk kan ødelegge komponenter i maskinen.. Det samme gjelder seg dersom man gjør noe i maskinen og "lader ut" fingrene på komponentene i maskinen. Statisk elektrisitet er vel den store dødaren for datakomponenter, problemet er at de somregel ikke går i stykker, men blir lettere skadet. Resultatet er ofte ustabilitet og andre småproblemer. Ellers er det vel også slik at ujevn spenning(i strømnettet) kan skade datautstyr.

Lenke til kommentar

Takker for forsatt innspill.

Skal kjøre en liten oppdatering:

Tok idag fra hverandre hele maskinen, og blåste den ren med luft (kompressor). Etter den ble satt sammen og satt inn på kontoret kom de samme strekene opp, og jeg satte en "bord"-vifte rett inn i maskinen. Har nå stått slik i ca 20min uten at jeg har fått samme problemet. Har ikke fått kjørt noen kraftige grafikk-oppgaver for å tyne korte litt, tenkte å forsøke det senere.

Tror ikke det kan ha noe med statisk elektrisitet å gjøre, siden det ikke har vært gjort noe inni maskinen på laange tider (egentlig er den vel på tide å skifte ut med noe nyere snæks)..

Kontoret hvor maskinen står ligger på rundt 30grader, så har troen på at det i tillegg til gamle vifter kan være problemet.. får nå kjøre med luft inn i maskinen, og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...