tigergutten Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Kjører et Radeon9800 pro som plutseligt har slått seg vrang, bildet blir slik (sjekk vedlegg). Dette sjedde plutselig, og virker nesten som det blir verre om det er mye aktivitet på skjermen. Har tatt ut skjermkortet og renset det for støv... men lurer på om det kanskje kan være cpu`en som blir for varmt, noen som kjenner igjen dette bildet problemet? Driverne er et problem også, når jeg laster ned siste pakke fra ati (er drittlei at de ikke kan legge driverne direkte ut), og installerer Controll Center med alt inni, så oppdaterer ikke driverne seg riktig. Om noen har bare driveren tar jeg gjerne imot (kjører xp) Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Har kortet vært overklokket? Og forekommer problemet også når du kjører 3D applikasjoner? Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 4. august 2006 Forfatter Del Skrevet 4. august 2006 Kortet har ikke vært overklokket. Eksempel (for de av dere som spiller wow): dersom jeg spiller wow så blir grafikken helt banan, MEN ikke avatarene og knappene nederst.. De er som før takker for kjappe innspill forresten Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 4. august 2006 Forfatter Del Skrevet 4. august 2006 Ser i denne tråden (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=611733) at de snakker om at gamle drivere kan hjelpe... men dette sjedde plutselig, ikke etter driveroppgradering. Og er ett "kommer og går" problem... :/ Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Har sett tilsvarende på bærbare maskiner før og da var det et varmeproblem. Hovedkortet (med det integrerte skjermkortet) måtte byttes. Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 4. august 2006 Forfatter Del Skrevet 4. august 2006 Kan prøve en midlertidig løsning med åpnet tower og eventuell ekstra-avkjøling på skjermkortet for å sjekke om det er dette som er problemet... er jo varmt rundt pc`en også for tiden (flott vær vi har!), så kan jo ha noe med at viftene ikke får kjølt ned skikkelig... takker for tips, tar fortsatt imot innspill Lenke til kommentar
kindings Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 (endret) Har sett tilsvarende på bærbare maskiner før og da var det et varmeproblem. Hovedkortet (med det integrerte skjermkortet) måtte byttes. 6611653[/snapback] Kan jo være det her også, sjekket at viften/kjøleren til skjermkortet ikke er tettpakket med støv? De små skjermkort kjølerne har en lei tendens til å pakke seg. Edit: ser du har gjort dette allerede Kan som du sier enkelt og greit være at rommet er for varmt. Endret 4. august 2006 av kindings Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Det hørtes litt skummelt ut det her. Prøv kortet i en annen maskin, og prøv et annet kort i din maskin. Forrige gang jeg hadde dette problemet, endte det opp med en pakke til England Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Sjekk forsåvidt at kortet sitter godt nede i porten sin. En kamerat av meg sleit med det samme, helt til han dytta kortet inn ordentlig i bakkant Lenke til kommentar
Largie Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Hvis det er flere utganger på kortet f.eks 1 DVI og 1 VGA kan det jo være et forsøk å prøve dem begge. Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 4. august 2006 Forfatter Del Skrevet 4. august 2006 (endret) Masse tips her, bare synd at jeg har forsøkt det meste. Når jeg renset kortet ble det satt ordentlig i ja... Har både analog og digital inngang, begge er forsøkt med samme resultat. Skjermen er koblet mot en bærbar,og fungerte 100% Har ingen annen maskin lett tilgjengelig, men får ta turen ut og ta med meg kortet og kjøre det hos en kamerat... takker og bukker for innspill edit: leif Endret 4. august 2006 av tigergutten Lenke til kommentar
framoeng Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Masse tips her, bare synd at jeg har forsøkt det meste.Når jeg renset kortet ble det satt ordentlig i ja... Har både analog og digital inngang, begge er forsøkt med samme resultat. Skjermen er koblet mot en bærbar,og fungerte 100% Har ingen annen maskin lett tilgjengelig, men får ta turen ut og ta med meg kortet og kjøre det hos en kamerat... takker og bukker for innspill edit: leif 6611719[/snapback] Hadde akkurat den samme feilen på et powercolor radeon 9800pro. Det som var feil da, var at noen av pipelinene var defekte. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Har hatt akkurat samme problem på et 6800NU kort. Min gamle diskusjon: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&hl=+skjermkort Er akkurat det samme som skjedde om man åpnet pipelines som ikke fungerte. Sendte det inn og fikk nytt kort jeg. Lenke til kommentar
taleg Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 (endret) Jeg har hatt akkurat samme problem med midt 9800 pro kort og det kom og gikk i ca 6 mnd før kortet sluttet å fungerer. Har sett samme feil flere ganger og som regel er det tegn på at skjermkortet er på vei til å ta kvelden for godt. Red: typos Endret 4. august 2006 av taleg Lenke til kommentar
kindings Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Jeg har hatt akkurat samme problem med midt 9800 pro kort og det kom og gikk i ca 6 mnd før kortet sluttet å fungerer. Har sett samme feil flere ganger og som regel er det tegn på at skjermkortet er på vei til å ta kvelden for godt. Er ikke ofte at skjermkort blir slitt ut. Det jeg kan tippe som _kan_ forårsake denne type problemer er støvsuging av kabinettet. Folk tar støvsugeren og putter inn plastmunnstykket(eller metall) i kabinettet, det mange glemmer at at små elektriske utladninger fra munnstykket faktisk kan ødelegge komponenter i maskinen.. Det samme gjelder seg dersom man gjør noe i maskinen og "lader ut" fingrene på komponentene i maskinen. Statisk elektrisitet er vel den store dødaren for datakomponenter, problemet er at de somregel ikke går i stykker, men blir lettere skadet. Resultatet er ofte ustabilitet og andre småproblemer. Ellers er det vel også slik at ujevn spenning(i strømnettet) kan skade datautstyr. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Varmeproblem eller så har GPU eller minne blitt skadet. Skjer feilen med en gang du kommer inn i windows eller etter den har stått en stund? Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 5. august 2006 Forfatter Del Skrevet 5. august 2006 Takker for forsatt innspill. Skal kjøre en liten oppdatering: Tok idag fra hverandre hele maskinen, og blåste den ren med luft (kompressor). Etter den ble satt sammen og satt inn på kontoret kom de samme strekene opp, og jeg satte en "bord"-vifte rett inn i maskinen. Har nå stått slik i ca 20min uten at jeg har fått samme problemet. Har ikke fått kjørt noen kraftige grafikk-oppgaver for å tyne korte litt, tenkte å forsøke det senere. Tror ikke det kan ha noe med statisk elektrisitet å gjøre, siden det ikke har vært gjort noe inni maskinen på laange tider (egentlig er den vel på tide å skifte ut med noe nyere snæks).. Kontoret hvor maskinen står ligger på rundt 30grader, så har troen på at det i tillegg til gamle vifter kan være problemet.. får nå kjøre med luft inn i maskinen, og se hva som skjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå