Gå til innhold

Integrert JK-vippe i toggle-funskjon

Anbefalte innlegg

Er det mulig å få tak i integrerte kretser (helst min. 3 i èn krets) med JK-vipper i toggle-funksjon, altså en JK-vippe med J og K direkte koblet til VDD? En såkalt T-vippe som jeg har sett den blir kalt.

Jeg har et prosjekt med begrenset plass på kretskort, og vil dermed ikke ha J og K koblet eksternt, men helst kun reset, set og D-inngang.

Jeg trenger altså nummer/ID på slike chipper. Jeg trenger ikke linker til steder der disse blir solgt. Jeg foretrekker CMOS-versjoner.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det er laget hverken i ttl eller cmos -utgave en chip med bare D-vippe på.

Tror nok du er nødt til å gå veien om en ekstern inverter. Om du bruker TTL, så kan du bruke en vanlig motstand og en PNP transistor som inverter, alternativt en NPN transistor og to motstandere.

Så vidt jeg vet så kan man ikke lage en JK vippe om til en D-vippe uten denne inverter-funksjonen.

Lenke til kommentar

Jeg ser. Det du oppnår med en sånn kobling er en toggle-vippe, ikke en D-vippe. Og hvis jeg ikke husker feil, hvis du setter både J og K til lav, så skjer det ingen endringer på utgangene.

Mener å huske at det skal finnes TTL-kretser med 4 eller 8 D-vipper integrert. Jeg tror de er nummerert med 742XX husker ikke hva det var.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Eh, sorry. Skal begynne å lese postene før jeg svarer heretter.

Da blir det selvfølgelig rett det bildet du postet. Men da kan jeg jo foreslå at du heller bruker D-vippe istedet for JK vippe. Spesielt hvis du er ute etter å få antall togglevipper så høyt som mulig i forhold til antall pinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...