Gå til innhold

Dell M1210 er det et bra kjøp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

XPS pcen til Dell er veldig bra. De er nok ikke blandt de billigste, men du får rimelig god service, serviceavtale, rask levering og god kvalitet på pcen. Iallefall det jeg har opplevd med Dell.

Denne XPSen er vel en av de få med dedisert grafikkort(ikke alle modeller). Så en av de få små bærbare du kan spille nye 3d spill på.

Sikkert noen som vil være uenig med det jeg har sagt om Dell, men mine erfaringer sier at Dell er et stort, særiøst og dyktig firma. Som leverer produkter av høy kvalitet, veldig gode på logistikk og greie å snakke med. Eneste negative opplevelsen jeg har hatt med Dell, er at de ikke har brukt en standard ATX PSU i en stasjonær jeg har fra Dell, så jeg ikke kan bytte den ut.

Lenke til kommentar
Men burde jeg vente til merom(blir det mye dyrere?) kommer eller er det ikke så stor forskjell?

6615175[/snapback]

De som har fått teste Meron-cpuene kan fortelle at i rene dobbelkjerneapplikasjoner så har man 10-15% bedre ytelse på tilsvarende klokkehastighet. I vanlige applikasjoner, ikke optimalisert for begge kjernene, er det mindre forskjell. (Sorry, fant ikke linken til denne kilde. :( ).

La inn bestiling på en M1210 i går, med den billigste 1.86ghz (GeForce-versjonen) installert. Regner med det vil ta en måned eller mer før den blir tilgjengelig med Meron, og da sikkert til noe høyere pris hvis Dell vil bli kvitt de gamle brikkene først.

Hvis du ikke vil vente, vil jeg ha bestilt maskinen med den billigste Duo-brikken og slengt i en Meron når det nærmer seg jul.

Edit: Hvis du skal bruke denne primært til spilling, så har det lite å si om du har en 1,6Ghz Duo eller en 2,33 Duo2 i den, siden det er grafikkortet som kommer til å være flaskehalsen uansett hvordan du snur og vender på det.

Endret av brsseb
Lenke til kommentar
Hei!

Personlig ville jeg ventet også med tanke på støtte for 64bits kode. Det er også litt ytelseforskjell. Men det er du selv som vurdérer om du synest det er verdt å vente på.

Hilsen,

efikkan.

6615553[/snapback]

Det er vel lite å hente på å kjøre 64-bits OS og programvare (det lille som er av det) enda. Går vel en stund til før det har noe for seg å bytte fra 32 til 64, avhengig av hvor stor innhogg 64-bitsversjonen av Vista gjør og hvor stort utvalg av drivere/programvare som kommer i kjølvannet av det. Ville ikke latt 64 bit være et hinder for å kjøpe ny maskin idag, hvis ikke du har behov for å kjøre noen programvare som kun funker på 64 bit...

Lenke til kommentar
Hei!

Personlig ville jeg ventet også med tanke på støtte for 64bits kode. Det er også litt ytelseforskjell. Men det er du selv som vurdérer om du synest det er verdt å vente på.

Hilsen,

efikkan.

6615553[/snapback]

Det er vel lite å hente på å kjøre 64-bits OS og programvare (det lille som er av det) enda. Går vel en stund til før det har noe for seg å bytte fra 32 til 64, avhengig av hvor stor innhogg 64-bitsversjonen av Vista gjør og hvor stort utvalg av drivere/programvare som kommer i kjølvannet av det. Ville ikke latt 64 bit være et hinder for å kjøpe ny maskin idag, hvis ikke du har behov for å kjøre noen programvare som kun funker på 64 bit...

6616258[/snapback]

Det er faktisk en del ytelse å hente. Drivere er ikke lenger noe serlig problem. Selv med 32bits programvare i 64bits Windows går det noe raskere. Men så vil kanskje ikke Merom dra så stor nytte av 64bit som AMD64 gjør (siden Conroe ikke utnytter det så godt). For min egen del ville jeg ikke kjøpt 32bits cpu i dag. Men kjøperen velger selvsagt selv.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...