Gå til innhold

RedHat og hidden files

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvordan jeg kan kjøre en chown på hidden files under Red Hat 8.0.

I terminalvinduet som jeg får opp finner jeg ingen opsjoner for å vise hidden files.

J**lig kjedelig å ikke kunne kjøre den kommandoen når jeg har behov for rekursivt å gå gjennom flere kataloger med hundrevis av hidden files og endre brukerrettigheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-10-20 23:21, skrev Langbein:

For å liste alle filer (inkl. skjulte) skriver du 'ls -a'

Du kan også rekursivt endre eierskap ved å slenge på opsjonen -R til chown, altså:

'chown -R brukernavn enEllerAnnenKatalog/'

Takker Langbein. Skal prøve ls -a senere. Jobber nå under windows.

Men chown -R vil ikke ta hidden files da terminalvinduet i RedHat ikke ved default viser hidden files og jeg ikke for alt i verden kan se hvordan jeg kan endre på det.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-20 23:45, skrev durabit:

Takker Langbein. Skal prøve ls -a senere. Jobber nå under windows.

Men chown -R vil ikke ta hidden files da terminalvinduet i RedHat ikke ved default viser hidden files og jeg ikke for alt i verden kan se hvordan jeg kan endre på det.

Skjønner ikke helt problemet ditt, mulig jeg har misforstått noe. Forøvrig har dette ingenting med Redhat å gjøre, i alle Unix-baserte OS er det slik at 'ls' ikke lister skjulte filer, så du må skrive 'ls -a'

1. Skal du endre owner på en skjult fil skriver du bare:

'chown bruker .skjultfil'

2. Hvis du vil endre owner på alle filer/kataloger i et helt katalogtre skriver du:

'chown -R bruker katalog/'

Da vil også evt. skjulte filer i underkataloger få endret ownver.

3. Skal du endre owner på alle filer i en katalog kan du skrive:

'chown bruker *'

I dette tilfellet blir IKKE skjulte filer endret. Da må du f.eks skrive noe slik:

'chown bruker * .*'

Hva er da problemet?

Hvis du rett og slett syns det er irriterende at ikke skjulte filer vises uten at du bruker noen opsjoner til 'ls', kan du til og med lage et alias som fikser det:

alias ls='ls -a'

Lenke til kommentar

Quote:

1. Skal du endre owner på en skjult fil skriver du bare:

'chown bruker .skjultfil'

Hva er da problemet?

Hvis du rett og slett syns det er irriterende at ikke skjulte filer vises uten at du bruker noen opsjoner til 'ls', kan du til og med lage et alias som fikser det:

alias ls='ls -a'

Ikke noe problem lenger, Langbein. Der ga du meg jo løsningen: "chown bruker. .skultfil" Det kom jeg ikke på.

Det med ls og alias er ikke ukjent. Har lagt tilsvarende både under dos og unix. Jeg så bare ikke opsjonen -a i hjelpefilen for ls.

Det jeg var irritert på i den nye RedHat var at det grafiske grensesnittet ikke lenger ga de samme avanserte mulighetene og jeg måtte tilbake og gjøre det på basic-måten. Hadde litt dårlig tid også i går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...