Gå til innhold

Total War: "Rome" og "Napoleon" starter på TVNorge og NRK2!


Anbefalte innlegg

Det er nå helt klart at TVNorge har sikret seg serien Rome, serien er ventet av mange å bli høstens høydepunkt på kanalen. Serien kan på sett og vis bli sett på som en historisk virkerlig såpeserie, her viser man hvordan maktkampen, korrupsjonen, bedrageriene, sjalusiene og diplomatien utspilte seg under romertiden. Jeg har foreløpelig ikke fått tak i når serien starter eller når den skal vises.

Jeg kan veldig lite om serien, men jeg vet at cun har sett den og han kan sikkert fortelle det så snart han er tilbake fra hva han nå er på. Det jeg imidlertid vet er at hvis du ser fram til masse storslagne slag stadig vekk, må jeg nok skuffe deg og si at det får du ikke.

Dette har cun tidligere sagt om serien:

Dette er en meget bra serie. Her kan dere lese litt mer om den.

 

Nå er jo jeg spesielt interessert i romerne da, men jeg tror serien vil falle flere i smak. Som HBO-produksjon er den selvfølgelig ganske så skruppelløs når det kommer til språkbruk, sex og vold, noe jeg er storfan av. Serien har kanskje en tung start som prøver å presentere det romerske samfunnet så vi kan forstå det, men det er slettes ingen lett jobb. Det romerske samfunnet var så forskjellig fra vårt, med tanke på holdninger, virkelighetsoppfatning osv at det skal vanskelig la seg gjøre å illustrere dette gjennom hvilket som helst etermedium.

 

Serien bygger seg opp med rivaliserende maktkonstellasjoner og private krangler, noe som får sitt heftige klimaks etter hvert. Denne serien anbefales på det sterkeste!

5447535[/snapback]

Selv om dette beveger seg noe utenfor emne, vil jeg også benytte sjansen til å minne alle strategi og historiefans der ute om at "Napoleon", som er en faktaserie, vises på NRK2 fra og med Lørdag.

 

*Jeg føler at denne tråden bør få være åpen her i Total War -kategorien. Serien "Rome" er nemlig noe som jeg er ganske sikker på at de fleste her vil få med seg. og det er jo ikke sikkert at brukere her ferdes i kategoriene hvor denne tråden kanskje kunne vært mer passende.*

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så sesong 1 for ca et år siden. Ja, jeg "kjøpte" det på internett.

 

Serien tar for seg historien til flere karakterer i Roma, med en velkjent historisk hendelse som bakteppe. De kommer fra alle samfunnsklasser, men vi får mest innsikt i offiseren Lucius Vorenus og hans familie.

Spesielt i pilotepisoden får vi servert veldig mye vold og sex, men den blir tonet litt mer ned utover sesongen.

Du må følge godt med for å få virkelig med hva som hender, for det er mye dialog før det virkelig skjer noe.

 

Som nevnt ovenfor, får du ikke mye store slag og krig i RTW style, men den setter deg veldig godt inn i det romerske liv og samfunn.

Alt i alt en veldig bra serie

Lenke til kommentar
Hm. Er et spørsmål jeg vil spørre deg om gunfreak19.

Er denne historien historisk riktig utifra det du vet og har lest og ser på som pålitelige kilder?

6663188[/snapback]

 

 

tja. de har gjort livet hans litt mer såpeopra aktig. formye fokusering på kjærlighetslivet hans og ikke nok på det som gjorde napoleon, napoleon nemilig hans militære geni. en ting som ikke stemte helt var at han var i nærheten av dem bomben som gikk av på slutten av første episode, det var han ikke.

 

hvorfor de valge å bruke alle disse pengene på dyre haller og props kjøner jeg ikke helt "slagene" så jo ut som litt store barfights, de kunne brukt litt cgi for å fylle dem ut litt.

feks. det andre "slaget" man ser i epsiode 2 er slaet ved Eylau, der det største kavaleri angrepet under hele denne tids epoken skjedde, 11,000 hester og menn i fullt fornt engrepet dette reddet napoleon fra tap. i serien be sto disse 11,000 av ca. 20 hester. det blir litt for tampt. serien er fra 2002, da fantes det gode nok programer for å lage mange 10000 mann med CGI.

 

men serien lyver ikke dirkete den velger bare å se på andre aspekter ved napoleon og da kommer karakterer som kanskje ikke var de viktigste for napoleons liv mer frem.

 

en ting som var bra var før slaget ved Austerlitz der man ser Nap planlegge med generalene sine, det han sier han skal gjøre der. er det han gjorde og det som vant slaget. bare syns at "slaget" i serien så ut som en gruppe speidere på grill tur.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Napoleon var jo en ganske god serie uantsett da, og jeg regner med at jeg lærte en del om det var historiske fakta det som skjedde i filmen ;)

 

Men nå så jeg nettopp en reklame på TVNorge som kunne fortelle at "Rome" har premiere på TVNorge 18. September, så det er bare å vente =)

Lenke til kommentar

Har en drøm om at Hollywood kunne lage en film om slaget i Teutoburgerskogen, men det vil nok aldri skje. En film om Karthago/Hannibal hadde heller ikk vært å forakte.

Jeg skal se Rome, men jeg har forventingene være på et realistisk nivå. Synes nye serier blir hypet opp i skyene nå til dags.

Lenke til kommentar
Er det slagscener i det hele tatt? Mener ikke gateslagsmål liksom, men noen skikkelig ala, et romersk angrep i britannia. Eller?

6827924[/snapback]

 

Serien heter "Rome", ikke forvent at det handler om så mye annet enn nøyaktig folkene og forholdene i nettopp Roma. :)

 

EDIT: Gunfreak, ikke bare er filmen med Vin Diesel, men også av han. :wee:

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...