VegardSK Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 (endret) Hei! Har bestemt meg for å kjøpe et harddisk kamera til ca 6000. Har sett spesielt på dette: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...le=JVC%20GZMG21 Jeg kommer til å bruke kameraet mye til filming av skateboard (noe snowboard), så det er en fordel at det er lett å slette dårlige klipp, som det virker som det er på dette kameraet. Lurer på om noen har erfaring med dette kameraet, eller kan komme med andre tips? Alle svar mottas med takk , trenger hjelp Endret 3. august 2006 av VegardSK Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Harddiskkamera, spesielt dei billegaste modellane, har fått ein god del kritikk for dårleg biletkvalitet, i tillegg til at redigering av opptaka gjerne er heller problematisk. Gå heller for eit miniDV-kamera, som Panasonic NV-GS300 eller Sony DCR-HC96. Lenke til kommentar
VegardSK Skrevet 3. august 2006 Forfatter Del Skrevet 3. august 2006 takk for svar Men hvordan er det da når jeg vil slette noe? Jeg/kamerater filmer alltid masse klipp når vi skater, og sletter en del av de direkte på kameraet.. Er det noe å si spesielt om det kameraet jeg linket til da? kosteer 5500 i butikken. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Kjenner ikkje til det, men reknar med det er ein slags meny med miniatyrbilete der ein kan bla gjennom klippa og slette. Sikkert ikkje noko særleg vanskeleg. Vil likevel anbefale deg å kjøpe eit miniDV-kamera, og rikeleg med kassettar. Lenke til kommentar
VegardSK Skrevet 3. august 2006 Forfatter Del Skrevet 3. august 2006 Ja, JVC kamerate som jeg linket til er sånn Takk for råd, skal skjekke litt rundt før jeg bestemmer meg;) Noen flere tips/råd? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Er også enig i at mini-DV fortsatt er det foretrukne lagringsmediet pga. bildekvalitet, tilgjenglighet, redigering og pris (ny teknologi, som harddiskkamera, koster mye. På den måten går mindre av pengene dine til faktisk bildekvalitet). Men et HD kamera har sine fordeler også, som at du kan slette direkte fra kameraet. Bare vær klar over at du må betale omtrent det dobbelte for samme bildekvalitet som mini-DV. Lenke til kommentar
VegardSK Skrevet 3. august 2006 Forfatter Del Skrevet 3. august 2006 (endret) takk Nettop det at man kan slette direkte fra kameraet som passer meg perfekt. Er vel heller ikke super kresen på kvaliteten.. Hva tror du om akkurat den modellen jeg linket til da? Endret 3. august 2006 av VegardSK Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Nå har vel ikke de billigere harddiskkameraene fått spesielt godt skussmål i tester. Tror det var denne eller storebroren som tok jumboplassen i Dagbladet sin test. Jeg stoler ikke så mye på tester, og spesielt ikke i aviser, men noe må det jo være når den får terningkast 1 og kommentaren "dyrt og dårlig" samt "bildekvaliteten holder ikke mål". Skal du ha et brukbart harddiskkamera tror jeg du må opp i over 10.000. JVC har et 3CCD harddiskkamera til ca. 11.000 om jeg ikke husker feil. Evt. bør du vente et par generasjoner slik at teknologien kan bli moden og noe billigere. Vil fortsatt sterkt anbefale mini-DV. Kassettene er råbillige, og kan brukes flere ganger. Derfor er ikke lagringskapasiteten på et harddiskkamera en så stor fordel. Å kunne slette er jo bra, men det er bare å spole fort over det du ikke vil ha med når du overfører til datamaskinen (eller hvis du har tid, spole tilbake og ta opp over opptak du ikke trenger ute på location). En annen ting er at du skal filme skateboard og snowboard. Det er da mulighet for noe rystelser, slag eller ytre påvirkning på kameraet. Det er noe harddisker liger særdeles dårlig, og et mini-DV kamera vil derfor være mye mer driftsikkert, samt at du mister alle opptakene dine om harddisken i et harddiskkamera får et slag og går føyken. Lenke til kommentar
VegardSK Skrevet 5. august 2006 Forfatter Del Skrevet 5. august 2006 (endret) takk for at du bruker tid for å hjelpe meg Har sett noen tester jeg og.. Det har fått helt ok resultater. utenom dagbladet sin test da Uannsett hvilket kamera jeg skal kjøpe vil jeg kjøpe med elkjøps forsikring, som funker sånn at de repaerer alle skader som måtte komme på kameraet. Koster 1000 for 3 år, har det på fotokameraet mitt, og den funker bra Og vente en stund blir også feil, 11000 føler jeg blir mye nå.. Skal skjekke litt angåendemini-dv kameraene Endret 5. august 2006 av VegardSK Lenke til kommentar
VegardSK Skrevet 5. august 2006 Forfatter Del Skrevet 5. august 2006 Oi! Så bra http://www.dinside.no/php/art.php?id=311970 Kan jo vente litt på de? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 takk for at du bruker tid for å hjelpe meg Har sett noen tester jeg og.. Det har fått helt ok resultater. utenom dagbladet sin test da Uannsett hvilket kamera jeg skal kjøpe vil jeg kjøpe med elkjøps forsikring, som funker sånn at de repaerer alle skader som måtte komme på kameraet. Koster 1000 for 3 år, har det på fotokameraet mitt, og den funker bra Men den forsikringen gir deg ikke tilbake filmen du har tatt opp... Lenke til kommentar
VegardSK Skrevet 5. august 2006 Forfatter Del Skrevet 5. august 2006 takk for at du bruker tid for å hjelpe meg Har sett noen tester jeg og.. Det har fått helt ok resultater. utenom dagbladet sin test da Uannsett hvilket kamera jeg skal kjøpe vil jeg kjøpe med elkjøps forsikring, som funker sånn at de repaerer alle skader som måtte komme på kameraet. Koster 1000 for 3 år, har det på fotokameraet mitt, og den funker bra Men den forsikringen gir deg ikke tilbake filmen du har tatt opp... 6617533[/snapback] Nei, men når jeg har filma noe jeg vil ha, er det bare å putte usb en i kameraet og dra det over til pcen så er det der Men hva tror dere om de nye sony harddisk kameraene som jeg linket til da? Bedre beskyttet mot tap av data og .. ? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. august 2006 Del Skrevet 5. august 2006 De høres veldig bra ut, de Sony kameraene, men fortsatt har de ikke løst problemet med redigering og kvalitet da det fortsatt lagres i et mer komprimert format enn vanlig mini-DV. Her er et utdrag fra en diskusjon om akkurat dette, som du finner i sin helhet under denne pressemeldingen Sakens kjerne er at filene kan overføres lekende lett til pc, problemet er at 99% av alle verktøyene vil re-encode hele filene når man er ferdig å klippe og lime samt legge på overganger, tekster osv. Dette fører jo til ett gigantisk kvalitetstap, imotsetning til de verktøyene som tillater I frame nøyaktig redigering uten å rekomprimere materialet som ikke er berørt. Jeg vet at det finnes flere verktøy for dette og har testet flere men de fleste er enten kompliserte eller tillater kun cut and paste uten overganger. Med andre ord, skal du redigere, er det best å bruke mini-DV. Men du velger jo selv hva som passer deg best. Nå har jeg sagt hva jeg mener om HDD. Tross støtdemping, vil en harddisk fortsatt være mer sårbar enn en mini-DV kassett. Og går en harddisk føyken, mister du alle opptakene. Går en mini-DV kassett i stykker, mister du maks en time. Gyroskop funksjonen høres bra ut, men hva hvis det er så mye bevegelse at harddisken kobles ut så mye at bufferet ikke rekker å tømme seg til harddisken de gangene den er aktiv? Jeg ville i det minste ventet på en test, selv om jeg stort sett er positivt innstilt til Sony sine produkter. Det jeg IKKE er spesielt positivt innstilt til, er HDD funksjonen, spesielt med tanke på redigering. Nei, men når jeg har filma noe jeg vil ha, er det bare å putte usb en i kameraet og dra det over til pcen så er det der Det vi snakker om, er at du ikke får tilbake det som er filmet der og da før du får overført det til USB. For det er jo på opptak at skader vil skje. Og den forsikringen til Elkjøp og mange andre... det er en grunn til at de selger den, og det er ikke for å være snille. Er man en gjennomsnittelig bruker, vil man gjennomsnittelig vinne på å ikke kjøpe disse forsikringene. Elkjøp tjener jo på de, er derfor de selger de. Men på den annen side, hvis du har til vane å få ødelagt ting, er det kanskje en fordel. Tror heller ikke forsikringen dekker skade ved fullstendig uvettig bruk av kameraet, og bruker du det ved skateboard eller snowboardkjøring, kan det hevdes at dette ikke dekkes av denne forsikringen. Beklager hvis jeg ødelegger all glede ved kjøp av kamera, men jeg bare nevner mine meninger. Men som sagt, det er bare mine personlige meninger og betraktninger. Du velger om du vil tro på meg eller ikke Lenke til kommentar
VegardSK Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 (endret) Synes det er veldig bra at du sier hva du tror og mener Elkjøp sin forsikring dekker hvis det blir mistet i bakken, mistet i snøen, søle drikke på det o.l. Jeg har mistet fotokameraet mitt (blitt brukt så og si hver eneste dag i to år og da:p) og da betalte elkjøp reperasjon så det ble som nytt. Dette har de gjort 2 ganger, så jeg er nok ingen gjennomsnittlig bruker:p (Mp3 spilleren fikk seg og en reperasjon) Har bestemt meg for å vente til HDD kameraene til sony kommer, som er rundt 16.september. Skal se hvordan de gjør det på tester, og i mellomtiden kan jeg se litt på mini dv-kameraer og:) `Takk for hjelp. Endret 6. august 2006 av VegardSK Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Da har du god tid til å fundere og sjekke og gjøre et veloverveid kjøp Lykke til, og bare kom med flere spørsmål om det skulle være noe. Jeg, og mine meninger, står parat. Lenke til kommentar
VegardSK Skrevet 6. august 2006 Forfatter Del Skrevet 6. august 2006 flott, gjør sikker det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå