Gå til innhold

Skrapte av noe grått under cpu-vifta. Problem?

Anbefalte innlegg

La merke til en grå firkant på undersiden av prosessorvifta. Så ut som sølvteip, så jeg begynte forsiktig å prøve å lirke neglen min under den for å rive av.

Da oppdaga jeg at det ikke var noe teip, men en slags masse som jeg lagde rift i. Det var som støvet vingene på sommerfugler.

Jeg trodde det var kjølepasta, så jeg tok på litt av min egen hvite artic cooler kjølepasta der hvor jeg hadde skrapa bort litt.

Så satte jeg den på. (CPU-vifta altså)

Har enda ikke starta opp maskina.

Nå er jeg spent, vil cpu'en fungere når jeg slår den på? Evt bli for varm lrns? :ermm:

Edit: Leif

Endret av Sfun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du skrapte på var et crappy belegg som legges under kjøeribba av produsenten. Er det samme som kjølepasta, bare crap :p

Anbefaler at du fjerner den termiske teipen, eller hva det heter, og heller legger et tynt (1mm) lag med artic cooling på cpu'en. Blir litt bedre kjøling med arctic cooling sin kjølepasta enn den crap som følger med :)

Lenke til kommentar
Anbefaler at du fjerner den termiske teipen, eller hva det heter, og heller legger et tynt (1mm) lag med artic cooling på cpu'en. Blir litt bedre kjøling med arctic cooling sin kjølepasta enn den crap som følger med :)

6609362[/snapback]

Tror mange her mener at 1mm med kjølepasta er et tykt lag og at man skal legge et tynt. Kjølepasta skal legges så tynt som mulig, dog slik at alt metal blir dekt. Man kan bruke skapel, barberblad eller gladplast og finger for å få et jevnt tynt lag.

Lenke til kommentar

du bruker ikke fingeren...

fremgangsmåte:

Rens både CPU og kjøler med noe som ikke etterlater seg noe når det fordamper. Isopropanol er en fin ting.

Bitteliten dæsj goop på kjerne. Spre ut med skalpell, straight razor eller godt renset kredittkort, u name it. Så tynt at det såvidt dekker over overflaten.

Så tar du en dæsj goop på bunnen av kjøleren og smører ut med fingeren inni en ren plastpose. Tørk vekk slik at goopen bare fyller inn evt. furer i kjøleren... (det skal bare skine ett tynnt tynnt lag goop på kjøler).

fest så kjøleren, helst uten å bevege den så mye slik at du unngår å spre goopen ujevnt.

Lenke til kommentar

nei, du skal bare smøre utover slik at det fyller inn de mikroskopiske ujevnheten på kjøleren, så tørker du av resten med plastposen. Med f.eks. AS skal undersiden av kjøleren "glinse" fra enkelte vinkler. Det er mer og mer unødvendig etterhvert som kjølere kommer med mer "speil-finish" men det er aldri dumt å gjøre.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Jeg har brukt fingeren, uten plast siden midten av nittitallet. Funker bare flott. Det med at man må ha et perfekt tynt lag med kjølepasta overdrives mange ganger litt. Når man fester kjøleribben så vil den lage press og jevne ut kjølepastaen man har smurt utover.

Jeg bruker å smøre litt goop med fingeren på kjerna. Så tar jeg resten av det jeg har på fingeren og gnir under kjøleribba. Aldri vært noe problem.

Lenke til kommentar

6609768[/snapback]

Hva er galt med "fingeren" og gladplast trikset om jeg tørr spørre?

6614566[/snapback]

fett og hudpartikler har stor sannsynlighet for å blande seg med goopen og gir dårligere varmeledende effekt. Sannsynligvis ikke viktig for andre enn de mest fanatiske, hvis du vil ha en mer "normal" forklaring? Du blir også skitten på fingeren og mye goop er vanskelig å fjerne skikkelig etterpå :p

Lenke til kommentar

6609768[/snapback]

Hva er galt med "fingeren" og gladplast trikset om jeg tørr spørre?

6614566[/snapback]

fett og hudpartikler har stor sannsynlighet for å blande seg med goopen og gir dårligere varmeledende effekt.

6614934[/snapback]

Jeg tolker det dit henn at du ikke har lest innleggene mine?!

Eller hvordan mener du at fettet fra fingrene går igjennom gladplasten og forrurenser goopen? Har i hvert fall aldri fått skitne fingre ved at Artic Silver har hoppet rundt gladplasten og gått til angrep på fingrene... :p

Lenke til kommentar
jeg er litt usikker på hva du mener med gladplast? hvis du refererer til en kondom, så er disse også ofte dekket med en hinne av ett eller annet stoff (som sikkert også er kontaminerende) :p

6615843[/snapback]

Kondomer er vel ikke lagd av plast? Han tenker vel på plastfolie, du vet sånn tynn plastfilm som man får kjøpt på matbutikker og som man vanligvis bruker til å legge over maten for oppbevaring.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

He, he... Tror ikke en mikroskopisk hudpartikkel ødelegger så mye :p Og fingrene bruker jeg å vaske med ett papir som er dynket i isopropanol etterpå ;)

Edit: Og isåfall, hvis man bruker en plastpose... Plastposen har jo også vært berørt av fingrene og har kanskje også blitt 'angrepet' av både hudpartikler og andre ulumskheter over tid? Lol. :p

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Gladplast var jammen et bra kallenavn på kondom uansett :lol:

6618829[/snapback]

Heller gla' gummi :yes:

Beklager om jeg ble velig OT her da...

Det finnes visst en spesiell rensemiddel som er beregnet for termiske flater.

Arctic Silver ArtiClean

Kan også fås hos pcutstyr.no og mamoz. Er ikke så fryktelig dyr heller, iallefall ikke hvis man bestiller det samtidig med noe annet. Kanskje noe å se på om man vil rense opp gammel kjølepasta.

Back on topic! :D

Lenke til kommentar

Jepp, det bruker alltid jeg også å gjøre, dessuten tror jeg AS har begynt med samme slags instruksjoner (jeg vet de drev med det for ikke så lenge siden i alle fall). Klumpmetoden er nok den sikreste om man vil unngå luftbobler og fremmedelementer. Presset og varmen gjør at laget blir ekstremt tynt likevel, så det er ikke noe problem.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Jepp, det bruker alltid jeg også å gjøre, dessuten tror jeg AS har begynt med samme slags instruksjoner (jeg vet de drev med det for ikke så lenge siden i alle fall). Klumpmetoden er nok den sikreste om man vil unngå luftbobler og fremmedelementer. Presset og varmen gjør at laget blir ekstremt tynt likevel, så det er ikke noe problem.

6626043[/snapback]

Her er Arctic Silver sine instruksjoner.

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...