ShareFun Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Hjelp.. Mitt nye hovedkort har til min forskrekkelse bare en IDE-inngang. Og da både harddisken og DVD-brenneren er IDE, så er det ikke plass til begge. Jeg lurer på om det fins en annen måte å koble harddisk eller dvd-brenner til hovedkortet, evt gjennom andre kabler Hovedkortet er Asus M2N-E, HD er WD Caviar 200 GB 7200 RPM, DVD-brenner er NEC 3550! Blir glad for hjelp! Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Om du kun har en harddisk, og en DVD stasjon så kan du koble de sammen på samme kabel. Sett harddisken på første kontakt på IDE kabelen (Master) også setter du DVD brennern på siste kontakt (slave) Lenke til kommentar
ShareFun Skrevet 3. august 2006 Forfatter Del Skrevet 3. august 2006 Genialt. Det visste jeg egentlig. Takk Lenke til kommentar
ShareFun Skrevet 3. august 2006 Forfatter Del Skrevet 3. august 2006 Så det går ikke med DVD brenner på master og harddisk på slave altså? Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Joda, det går. Men tror det er best harddisken sitter først. Men det spiller ingen rolle. Lenke til kommentar
awesom-o Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 (endret) Er det ikke slik at det kun kan være en DMA modus på en kabel? Så hvis DVD-brenneren kun støtter dma modus 2, så vil disken og kjøre på denne modusen? Isåfall vil du få dårligere ytelse på disken.. Beste alternativet for deg da vil være å kjøpe et eget IDE kontrollerkort å sette dvd-brenneren på. Dette er jeg da ikke helt sikker på, så det hadde vært fint om noen kunne bekrefte/avkrefte. Endret 3. august 2006 av awesom-o Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 ikke sikkert det vil gå med et kontroller kort.. har aldri fått det til å funke med å kun bruke en brenner eller cd-rom på ide kontroller.. for da fikk jeg bare beskjed om "bios not installed" og da ville ikke windows oppdage enheten.. men derimot disker funker bra på kontreoller kort;) Lenke til kommentar
ShareFun Skrevet 4. august 2006 Forfatter Del Skrevet 4. august 2006 (endret) Har prøvd det nå, og det funker fint ^^, Skal kjøpe meg en SATA-disk snart uansett, så da får DVD-brennert ha IDE inngangen for seg selv Edit: "DVD-brennert" Endret 4. august 2006 av Sfun Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 ikke sikkert det vil gå med et kontroller kort.. har aldri fått det til å funke med å kun bruke en brenner eller cd-rom på ide kontroller.. for da fikk jeg bare beskjed om "bios not installed" og da ville ikke windows oppdage enheten.. men derimot disker funker bra på kontreoller kort;) 6609628[/snapback] Noen kontrollere støtter CD-ROM, og booting fra den, andre gjør ikke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå