Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nytt oppsett, finner bare 1 av 2 sata disker.

Gjest Slettet+127836

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+127836

Som emnetittelen sier finner pcn bare en sata disk av gangen.

Avhengig av hvilken jeg setter i sata slot 1 så starter enten pcn opp eller så sier den at NTLDR manger. det må da være mulig å få begge til å virke s amtidig??

TIPS anyone? hovedkortet er ett MSI K9N SLI platinum, med 6 sata slots.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+127836

Kan du ta den rekken litt tydeligere? *noob i dag jeg* Når den ikke kommer opp i bios tviler jeg på at xp finner den. men det er vel fortsatt kanskje nooben som snakker? :)

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar

Det virker som at du må konfigurere Biosen etter at du tilkopler begge diskene.

Ikke sikker hvilken port du bruker til Boot disken!

Men hos deg det må kontrolleres etter tilkoplingen,og før du starter Pc'en om:

Hvilken Hard disk er valgt som first boot priority

og om du allerede har forandret andre innstillinger vedrørende Sata kanalene og Raid, at de påvirker ikke det du ønsker, utilsiktet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Takk for svar. Har allerede tuklet mye rundt i bios. saken er bios kun finner 1 sata disk av gangen. som tidligere sagt, uavhengig av hvem disk, og til hvilken port den er koblet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Det er prøvd. ingen forskjell. har installert xp på begge diskene nå, så må swappe. Fryktelig irriterende, men enden på visa er vel å kjøpe en ny stor hard disk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Status pr dd: fortsatt finner bios bare en hard disk av gangen. Kan det være defekt s-ata kontroller?(eller ville jeg ikke funnet noen da?) Har prøvd å installere xp på begge mine disker(har en tom partisjon på hver), og det funker strålende, men det å sette inn en disk til er uaktuelt, den blir oversett. greier ikke fatte hva som er galt selv, men er jo tydeligvis noe. Tips blir fortsatt satt stor pris på, kjenner de grå hårene sniker seg på.

Lenke til kommentar

Det kan selvfølgelig være noe konflikt her eller dårlig skrevet drivere. Antar at alt av hardware (PCU) er ok.

Du har sikkert prøvd alle tenkelige innstillinger.

Men ønsker at du prøver ut fra følgende:

Koble fra harddiskene dine.

Gå i bios og i integrated Peripherals.

-Sata Devices Configuration. Disable Serial-Sata 1 og Serial-Sata 2.

Kun Serial-Sata 0 skal være enabled. Da er det Sata nr 1 og nr 2 (fysiske tilkoplinger på HK som du kan kople diskene dine. Sata 3,4,5,6 er deaktivert.).

-Ide Devices Configuration. Disable The on-Chip IDE Controller. Jeg mener å disable Ide kontrolleren ut fra, at du bruker Sata disken for å boote, og at Ide brukes bare til Cd-rom.

-nVidia Raid Setup. Enable for Sata 0 primary og secondary Channel. Deretter Disable den vVidia Raid Function.

Lagre og ut fra Bios.

Slå av strømmen like før restart, slik at du kan kople til en disk på Sata 1 utgangen.

Starte opp og inn i Biosen.

Under Advanced Bios Features-Boot Sequence., vil valgene være begrenset nå, dvs. kun floppy og en Sata Disk. Under 1st Boot device og 2nd Boot Device.

Press Enter under – Other Drivers og registrere hva det står der.(notere hvis det står noe annet der)

Press Enter under – Hard disk drivers. Her skal vel stå den disken som er funnet under i en av 1st, 2nd. og 3rd boot device, alt etter hva du har valgt.

Lagre og restarte, systemet skal boote fra disken din nå.

Kontrollere i enhetsbehandlingen at alt er som det skal. Hva har du av varsel eller annet?

Slå av og kople til en disk til på Sata 2 kanal.

Starte opp og inn i Biosen.

Hvis disken er oppdaget, må du konfigurere igjen under – Boot Sequence og under -Boot from other device for -Hard Disk Drivers. Hvis begge disker er der, så skal den som skal bootes fra, være øverst på lista. Om ikke, få den til.

Lagre og restarte.

Dette er et forsøk for å finne ut om noe er galt med driveren til kontrolleren eller om bios er ikke helt med.

At du kan nå alle valgene i biosen uten at devices er tilkoplet er også usikkert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Tusen takk for ett utfyllende svar, har prøvd det nå, og det var ingen forskjell.

Jeg heller mot defekt hovedkort jeg altså, men samtidig håper jeg ikke det er saken.

Slik ser forøvrig hele systemet mitt ut, hvis det skulle ha noe og si:

AMD AM2 64 x2 4600+

MSI K9N SLi Platinum

2048 DDR2 6400

Hiper 580W psu

XFX 7900 GT

Samsung Spinpoint 160gb

barracuda 160gb

Maxtor One Touch 200gb

Plextor p 712 a

ett par vifter.

Lenke til kommentar

Det vil være vel riktig å se nærmare på:

-Bios ver ?. Kontrollere den du har kontra den på MSI, og eventuelt reflashe, til tross at du har en av de nyeste modellene.

-kontrollere diskene dine mot jumper innstillinger vedrørende Spread spectrum clocking, eventuelt disable den option.

-Eventuelt se på transfer rate limitation.

-Eventuelt prøve med Raid funksjon anabled for de 2 kanalene på Sata 0 kontrolleren. Prøve Raid oppsett. Da vil bios setup, som du må bruke for å sette opp raid vise om kanalene fungerer.

Hvis til og med det fungerer ikke, vil retur væra en nødvendighet.

Men ingen vet før du prøver det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Da har jeg to spørsmål, hvordan sjekker jeg transfer rate limitation?, og jumper innstillinger? alle fire pinene på diskene er åpne på diskene mine. Bios versjonen min (og den på MSI sine sider) er 1.20

Lukter rett og slett retur av dette her. Forbaska ergelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...