Gå til innhold

Harddiskproblemer, hva kan det være?

Anbefalte innlegg

Har en eldre harddisk, kanskje 5 år, på 80 gb (Western Digital) som jeg har begynt å få problemer med i det siste. Det som skjer er at den lager en rar lyd, høres nesten ut som om PCen slår seg av og på. Dette har begynt å skje hyppigere, og kan skje raskt etter hverandre, men er altså ikke en typisk lyd som med en disk som har leseproblemer. I det siste har maskinen begynt å fryse også og her om dagen fikk jeg ikke startet maskinen på nytt uten å koble fra disken..

Etter å ha hatt den koblet fra en stund nå funker det plutselig fint å ha den tilkoblet igjen. Kan dette være et varmeproblem eller er det noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres ut som du bør ta backup fortest mulig og skaffe deg en ny.

6608400[/snapback]

Regner med det jeg og, men lurte på om det kunne være noe annet i systemet som påvirket disken til oppføre seg slik, f.eks. varme, da den plutselig fungerer fint igjen i perioder. Har sjekket disken og finner ingen feil heller.. Har hatt et par disker før også som jeg har merket har vært i ferd med å ryke, men denne oppfører seg liksom anderledes, så hadde på følelsen at det kunne være noe annet

Dette er bare en lagringsdisk også, så litt merkelig når det sjelden leses fra den... Men frigjør plass nå så jeg får reddet denne betydelige delen av MP3 samlingen :cool:

Endret av cyberpet
Lenke til kommentar

Det kan tyde på at motormekanisme på diskjockey/lesearm begynner å bli slitt. Når du får restart problemer kan det være fordi motor på armen er varm (varme vil tilføre mer motstand for å få flyttet armen frem og tilbake), og ikke får kommet seg tilbake i start posisjon som trengs for at disken initialiseres/kommuniserer med resten av maskinen din.

Ta en backup og kjøp deg en ny disk, det er nok den beste løsningen, som flere har nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...