sentence Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Finnes det en ytelseskonspirasjon? PS2 (Playstation 2) må være et unikt argument som jeg tror få har tenkt over: Maskinvaren inne denne boksen er pr. i dag gammel og lite imponerende sett i forhold til dagens gode PC-er og deres ekstreme komponenter. Likevel har PS2 spill med en grafisk kvalitet som enten ligger på samme plan eller overgår det aller siste innen dagens PC-spill, og det går glatt som såpe uten noe lagg eller hakking! Siste utgave av GT til PS2 er et flott eksempel: Dette spillet må inneha verdens beste grafikk (elementene ser skremmende virkelighetsekte ut) og overgår dagens bil- og racingspill for PC visuelt! Enda så stiller disse PC-spillene enorme systemkrav, mens PS2 drar sitt med sine dinosaurkomponenter uten noen tegn til stress eller slit! Hva skjer? Det jeg lurer på, er om det finnes en konspirasjon mellom visse softwareprodusenter og visse nøkkelprodusenter innenfor PC-hardware, slik at spill kodes til å kreve mer maskinvare enn det som egentlig trengs, mot betaling/finansiering. Husk at det er masse penger i dette ”spillet”! For at en hardwareprodusent skal overleve, må det hele tiden være et behov for oppgradering. Det store spørsmålet er om det virkelig er (på programmeringsnivå) strengt talt nødvendig med så store oppgraderinger innen hardware som de siste årene har krevd for å kunne oppleve den grafikken vi har i dagens spill glatt. PS2 er et godt eksempel, men et annet eksempel er at det visuelt sett ikke har vært en enorm forskjell på spill de siste 2 årene, men likevel har kravene økt enormt over hele denne tidsperioden. Det er helt sykt å tenke på hvor kraftige PC-maskinene er i dag, der noen har hele 2 skjermkort og to kjerner i allerede kraftige prosessorer, enda må du ha enda sterkere maskinvare for å oppleve fullstendig visuell opplevelse. Blir vi lurt? Ettersom det går an å kode imponerende grafikk og visuell stemning med kraftig og god lyd til en flere år gammel datateknologi på konsollplanet, skulle man tro det gikk an å produsere like imponerende spill til gårsdagens PC-maskiner? Bare så det er sagt er jeg ikke noe imot utvikling, men synes det er noe som skrurrer innenfor PC-utviklingen og de ytelseskravene som stilles. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 (endret) Jeg tror det har mer med fundamentale forskjeller mellom PC- og konsoll-arkitekturen å gjøre. Man må ca. 10 år tilbake i tid for å finne PC-er med like lav default-oppløsning som det de fleste godt etablerte spillkonsoller har i dag (men de nyeste har vel begynt å få høyere oppløsning for å støtte HDTV). Lavere oppløsning gir lavere prosessorbelastning. Det er også en del andre flaskehalser i PC-arkitekturen som spillkonsollene ikke har. Selv om man har kommet langt med teknologien til RAM, CPU, GPU osv sitter det fortsatt en del gammel teknologi i PC-artitekturen som man ikke bare kan kvitte seg med over natten pga hensyn til tilbakekompatibilitet og som fungerer som en flaskehals. Siden spillkonsoller kan konstrueres fra grunnen av har de ofte en mer gunstig oppbygging for spilling. Endret 4. august 2006 av A-Jay Lenke til kommentar
gladmobilja Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Spiludviklerne har også den samme arkitektur at forholde sig til spil efter spil. Det er meget lettere at optimere kode for en platform der ikke ændre sig hele tiden. Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 6. august 2006 Del Skrevet 6. august 2006 Ps2 har jo heller ikke et operativsystem med tilhørende prosesser kjørende i bakgrunnen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå