Gå til innhold

Antioksidanter, har det noe med OKSYGEN å gjøre?

asad

Anbefalte innlegg

Betyr dette da, at hvis man passer på å spise masse masse antioksidanter så vil man kanskje bli over 100år eller mere?

Kunne jo vert verdt et forsøk, og se om man lever lengre, eller dør man allikevel, bare at man ikke ser så gammel og skrøpelig ut når man dør :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Betyr dette da, at hvis man passer på å spise masse masse antioksidanter så vil man kanskje bli over 100år eller mere?

Kunne jo vert verdt et forsøk, og se om man lever lengre, eller dør man allikevel, bare at man ikke ser så gammel og skrøpelig ut når man dør :hmm:

7341144[/snapback]

Ja.. Disse oksydantene ødelegger DNA'et i cellene våre.

Feks får vi 1 feil på en baseparr så gjør det ikkenoe.

Men får vi feil på begge sider, så vet ikke cellen hva som skal være hva, dermed blir det noe annet som ikke var der.

DNA består av 2 strenger, bare den ene leses av hva den skal gjøre. Noe med omvendt kopi på RNA og slikt. Blabla. Leste det i Naturfagen..

Lenke til kommentar
oksygen er en av meget giftig gift mener jeg å ha hørt

6617230[/snapback]

Stemmer det! Okysgen er ekstremt giftig. ( Prater her om O, ikke O2 som kroppen bruker :) )

Fri-radikale okysgenatomer er de som forskere mener er ansvarlig for at vi får rynker og slikt. Grunnen til at vi dør etterhvert, er pga. DNA'et blir korrupt ettervhert som årene går. Tipper de fleste her har sett hvor dårlig kvalitet man får hvis man kopierer et ark på en kopieringsmaskin. Gjør det mange nok ganger, og det er uleselig. Det samme skjer i kroppen vår, tar bare lenger tid :)

Sies at grensen for hvor gammelt et menneske kan bli går ved 150 år, noe ved hvordan DNA'et vårt er kodet. Så vi er ikke så grusomt langt unna å nå "maksimums-alder" som noen forskere mener eksisterer, 139 år er vell rekorden ? )

Det å være syk øker også produksjon av frie radikaler i kroppen. Samt steroider, eller forskjellige hormoner. Soling øker også produksjon pga. UV-stråler.

Det å forklare hva det egentlig er, er vanskelig. Men letteste forklaring må være:

Frie radikaler er molekyler med et uparret elektron i ytre skall. De er meget reaktive (og derved også kortlivete).

Det at de er så reaktive er også hva som gjør de så farlige. Dette er samme som med oksygen(O), som også er veldig reaktivt.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Få i seg rene antioksidanter anbefales ikke da dette vil redusere imunsystemet (hvis jeg husker rett). Jeg skal ikke skryte på meg noen inngående kunnskap om emnet, men Martin Ystenes som foreleser på NTNU er nok rimelig oppdatert :)

Det er stoffene som gjør at antioksidantene oppstår vi vil ha, da disse vil gjøre at kroppen produserer antioksidantene selv (øker produksjonen). Tilfører vi bare antioksidantene går det ut over kroppens egen produksjon, og den svekkes.

Sånn ca :-)

Lenke til kommentar
Få i seg rene antioksidanter anbefales ikke da dette vil redusere imunsystemet (hvis jeg husker rett). Jeg skal ikke skryte på meg noen inngående kunnskap om emnet, men Martin Ystenes som foreleser på NTNU er nok rimelig oppdatert :)

Det er stoffene som gjør at antioksidantene oppstår vi vil ha, da disse vil gjøre at kroppen produserer antioksidantene selv (øker produksjonen). Tilfører vi bare antioksidantene går det ut over kroppens egen produksjon, og den svekkes.

Sånn ca :-)

7341303[/snapback]

Mulig å finne ut hvilke stoffer dette er?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...