qtip Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 (endret) Jeg får snart 8mb fra Start. Har mottat modem. Kjører i dag et eldre Speedtouch modem koblet til en Dlink trådløs ruter 624+. Jeg har forstått at jeg kan sette ruteren fra Start i bridge modus. Men spørsmålet er hvilken form brukernavn på PPPOE oppkoblingen på Dlink ruter er? Jeg har nemlig kun mottatt passord som fulgte med ruteren fra Start. Er det mitt brukenavn på Startpass sammen med passord mottat med ruter som er riktig? Må jeg sette opp en PPPOE oppkobling etter å ha satt ruter i bridge og all oppkobling etc. foregår via Dlink? I tilfelle, hvordan gjør jeg dette? Har i dag tilkobling via Bluecom som termineres i løpet av august. Qtip Endret 3. august 2006 av qtip Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Kan jeg skaffe modem og ruter selv? Det er ingenting i veien for å skaffe utstyr selv. Du er imidlertid selv ansvarlig for å konfigurere ruteren med riktige opplysninger. Dette innebærer kort fortalt at du må kunne logge deg på ruteren via et web-grensesnitt eller telnet og deretter legge inn riktige opplysninger. Dersom ruteren tidligere har vært i bruk med bredbånd fra en annen internettleverandør enn Start, kan det være lurt å resette ruteren før du legger inn de nye opplysningene. Da det finnes et stort antall rutere på markedet gjør vi oppmerksomme på at vi ikke sitter inne med detaljkunnskap om alle disse. Kan jeg ha trådløst internett hvis jeg velger dere? Så lenge du har en trådløs ruter kan du fint ha trådløst internett. Ruteren vi tilbyr er ikke trådløs, så dette må du i tilfelle skaffe selv. Konfigurasjon Dersom du ønsker å konfigurere ruteren din selv, er dette generelle innstillinger du må legge inn: Protokoll: PPPoE Encapsulation/Multiplexing: LLC NAT: ON VP(I)/VC(I): 8/35 Nailed up connection: ON (hvis det er mulighet for dette) Primary DNS (195.159.0.100), Secondary DNS (195.159.0.200) Du må også legge inn brukernavn og passord. Hvor finner man brukernavn og passord for bredbåndstilkoblingen? Brukernavn og passord som du må legge inn på ruteren (med mindre du har bestilt startpakken fra oss, da legger vi dette inn for deg) finner du på “Min bredbåndsside”. Min bredbåndsside finner du etter å ha logget inn på www.start.no med brukernavn og passord som du opprettet da du registrerte deg som bruker. Deretter går du inn på “Min profil”, og her er “Min bredbåndsside” et av valgene. (NB! Passordet for startpasset ditt er ikke det samme som passordet for bredbåndstilkoblingen.) Lenke til kommentar
qtip Skrevet 3. august 2006 Forfatter Del Skrevet 3. august 2006 (endret) Jeg har bestilt startpakken fra Start og antar da som du sier at dette er pre-programmert. Som sagt, jeg har KUN mottatt passord i manualen som fulgte med modemet. Mitt spørsmål er da hvilket brukernavn legger jeg inn i min Dlink ruter for oppkobling av PPPOE tilkoblingen (etter å ha satt Start ruter i bridge modus). Har fått beskjed om å endre Start ruter på følgende måte: > logg deg inn via webgrensesnittet (192.168.1.1) > Bruk brukernanv Administrator og passord som har blitt tilsendt. > Gå under setup menyen og velg Startbrigde. Fra min konto på Start.no, altså ingen info om brukernavn/passord. Produkter Produkt: Ruter Ruter: Produkt: Frakt Produkt: Norman Virus Control (Produktnøkkel og nedlastningsdetaljer kommer her når ditt abonnement nærmer seg installasjonsdato) Produkt: ADSL 8 Megabit Første bestilling: 2006-05-18 Leveringsdato, Bredbånd: 2006-08-21 Qtip Endret 3. august 2006 av qtip Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Jeg tolker det dit at 'startpakken' er et routermodem som start.no har lagt inn brukernavn, passord & pppoe i. Du kan da bruke din egen router som switch og trådløst aksesspunkt om du har behov for det. Du kobler da kabelen fra starts routermodem i en av LANportene dine etter at du har slått av DHCP på din egen router. Alternativ 2 er å koble den første routeren i bridge og bruke din egen router som pålogging, men da må du selvsagt legge inn brukerdata i din egen. Lenke til kommentar
qtip Skrevet 4. august 2006 Forfatter Del Skrevet 4. august 2006 Alternativ 2 er å koble den første routeren i bridge og bruke din egen router som pålogging, men da må du selvsagt legge inn brukerdata i din egen. 6607738[/snapback] Jeg har omsider fått brukernavn / passord fra Start ifbm. PPPOE oppkoblingen. Løsningen blir da å sette Start modem i bridge modus. Deretter sette opp min Dlink med PPPOE tilkobling. Forhåpentligvis vil dette fungerer smertefritt..... Lenke til kommentar
:chribruu Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 (endret) Alternativ 2 er å koble den første routeren i bridge og bruke din egen router som pålogging, men da må du selvsagt legge inn brukerdata i din egen. 6607738[/snapback] Jeg har omsider fått brukernavn / passord fra Start ifbm. PPPOE oppkoblingen. Løsningen blir da å sette Start modem i bridge modus. Deretter sette opp min Dlink med PPPOE tilkobling. Forhåpentligvis vil dette fungerer smertefritt..... 6612665[/snapback] Sånn har jeg det (dog med en annen ruter). Har Telenor, men det er fortsatt PPPOE. Fungerer prikkfritt. Endret 4. august 2006 av :chribruu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå