Gå til innhold

Politiet må være ekstrem trege!

Anbefalte innlegg

Jeg ble skallet ned natt til 1 mai. og anmledte forholdet en uke senere da jeg var hjemme igjen. Når har det godt ca 3mnd og jeg har ikke hørt noe, ikke ett bip, jeg fikk ett brev noen dager etter at det var overført til ett annet politi distrikt. Så har nå mnd flydd og jeg har ikke hørt noe :hrm:

trodde kansje jeg fikk noe brev om noe... men nei da...

Er det meninga og vente sååååå lenge for i heletatt få svar fra politiet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenk hvor fint det hadde vært om politiet hadde sluttet å løpe etter uskyldige hasjrøykere og i stedet brukt ressursene sine på ting som betyr noe.

Æsj, jeg får vondt i huet av tanken. Håper det går bedre med ditt.

6608888[/snapback]

Ja, stakkars hasj-røykere... :roll:
Lenke til kommentar
Eller hva med å skylde på de skyldige her, som faktisk er politikerne? Det er jo de som begrenser ressursene.

6609775[/snapback]

Det er like mye snakk om feilprioritering av ressurser som begrensning av ressurser.

Edit: ikke at det ikke nødvendigvis er politikernes feil da...

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar
Tenk hvor fint det hadde vært om politiet hadde sluttet å løpe etter uskyldige hasjrøykere og i stedet brukt ressursene sine på ting som betyr noe.

Æsj, jeg får vondt i huet av tanken. Håper det går bedre med ditt.

6608888[/snapback]

Tenk hvor fint det hadde vært om hasjrøykerne begynte å følge loven, så politiet slapp å bruke ressurser på slik idioter...

PS! Dette er off topic. Hasjdebatten går her --> https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=522248

Lenke til kommentar
Eller hva med å skylde på de skyldige her, som faktisk er politikerne? Det er jo de som begrenser ressursene.

6609775[/snapback]

Det er like mye snakk om feilprioritering av ressurser som begrensning av ressurser.

Edit: ikke at det ikke nødvendigvis er politikernes feil da...

6611849[/snapback]

Det er vanskelig å si hva som er feilprioritetring og ikke. Men det kan desverre virke som om slike 'enkle' voldssaker er helt nedprioritert hos politiet. Og det er desverre synd, for det gir hobbyvoldsmenn ganske fritt spillerom til å gjøre livet surt for andre, uten at de risikerer noen reaksjon fra samfunnet. Vi som er lovlydige, vi stoler på at samfunnet ordner opp. Og skulle vi organisere oss og ta saken i egne hender, da kan vi desverre være sikre på at politiet dukker opp etter kort tid.

Men der sporet jeg av meg selv. Det som er synd med at voldsmenn får holde på slik de vil i alt for stor grad, er at det utvikler en negativ holdning til samfunnet både fra voldsmennenes side, som slutter år respektere autoriteter, og fra resten av befolkningen som mister sin tiltro til myndighetene og selv slutter å respektere samfunnet.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte hjem fra jobb en dag. På en liten, privat grusvei, møter jeg politiet, som setter på sirenene og stopper meg. "Denne mopeded er trimmet".

En annen dag også, da vi var ute en liten gjeng, kom det 2 politibiler kjørendes, som var ute og patruljerte for å ta mopeder. Og dette er en _liten_ bygd, er max 10 stykker som kjører moped fast her. Dette bruker de stadig mer ressurser på, til tross for at alle som "forsker" på dette sier at i de aller fleste ulykker så er det sjåføren sin feil, ikke trimming.

Samtidig, har de ikke tid til å avhøre de to køddene som slo ned kameraten min her ei helg, de har ikke tid til å prøve å lete etter den stjålne mopeden til en annen kamerat osv.

Ikke feilprioritering?

Lenke til kommentar
Dette bruker de stadig mer ressurser på, til tross for at alle som "forsker" på dette sier at i de aller fleste ulykker så er det sjåføren sin feil, ikke trimming.

6611999[/snapback]

Sånne uttalelser er så bra. Jeg er helt sikker på at du har oversikt over både politiets økte ressursbruk på dette området, samt "forskning" på feltet. :D

Trimming er ulovlig. Kjør lovlig, og frigjør politiets ressurser. hvis trimming bør være lovlig, ta det opp med politikerne.

Ikke feilprioritering?

6611999[/snapback]

Noen som har sagt noe anna? :ermm:

Lenke til kommentar

Sånne uttalelser er så bra. Jeg er helt sikker på at du har oversikt over både politiets økte ressursbruk på dette området, samt "forskning" på feltet.  :D

At politiet bruker mye ressurser på dette er bare noe vi selv erfarer, da de alltid er ute for å ta mopeder, både der jeg bor og i bygdene rundt.

"forskning" var kanskje feil ordbruk, men har diskutert med mange som ofte er involvert i slike ulykker, og de har alle sagt at det somregel faktisk er føreren som er den avgjørende faktoren, ikke om mopeden er trimmet eller ikke.

Trimming er ulovlig. Kjør lovlig, og frigjør politiets ressurser. hvis trimming bør være lovlig, ta det opp med politikerne.

Godt poeng, men dessverre. Det er praktisk talt umulig. Jeg kjører ca 5 mil daglig med mopeden, og at dette skal gå i 40 på slettene, og 5 i bakkene går dessverre ikke. Jeg har prøvd.

Ikke feilprioritering?

Noen som har sagt noe anna? :ermm:

Ok, kanskje så betyr kanskje ikke "Det er vanskelig å si hva som er feilprioritetring og ikke" det samme som "dette er ikke feilprioritering" da :p

Lenke til kommentar

Sånne uttalelser er så bra. Jeg er helt sikker på at du har oversikt over både politiets økte ressursbruk på dette området, samt "forskning" på feltet.  :D

At politiet bruker mye ressurser på dette er bare noe vi selv erfarer, da de alltid er ute for å ta mopeder, både der jeg bor og i bygdene rundt.

"forskning" var kanskje feil ordbruk, men har diskutert med mange som ofte er involvert i slike ulykker, og de har alle sagt at det somregel faktisk er føreren som er den avgjørende faktoren, ikke om mopeden er trimmet eller ikke.

6612090[/snapback]

Jeg er helt sikker på at du har rett i at den viktigste faktoren er føreren. Men det betyr allikevel ikke at vi bare kan oppheve andre regler. Det vil være mange dårlige førere der ute, og de vil neppe bli noe tryggere av å få trimma mopeder i tillegg. Og loven må være lik for alle...

Godt poeng, men dessverre. Det er praktisk talt umulig. Jeg kjører ca 5 mil daglig med mopeden, og at dette skal gå i 40 på slettene, og 5 i bakkene går dessverre ikke. Jeg har prøvd.

6612090[/snapback]

En mulighet hadde kanskje vært at det eksisterte en form for behovsprøving kombinert med en ekstra oppkjøringstest for å få lov til å kjøre 'tyngre' kjøretøy tidligere.

Men i bunn og grunn så må det finnes et regelverk for hva som er lov og ikke. Og dette må være likt for alle. Og skal man ha et regelverk, så bør det også følges opp av politiet om det skal ha noen verdi.

Lenke til kommentar

Gode poeng JBlack, det er derfor flere og flere ser at behovet for plombering forsvinner nå som kjøreopplæringen blir så kraftig opptrappet, den nærmer seg jo snart 125 nivå.

Og selvfølgelig må regelverk følges opp av politiet, det er bare så dumt når mindre alvorlige ting som dette prioriteres så mye i forhold til andre mer alvorlige ting.

Lenke til kommentar

Det er mye enklere å stoppe noen, sjekke mopeden og skrive et forenklet forelegg enn å forfølge en sak der noen er slått ned og man må avhøre vitner og hele pakka.

Men jeg er helt enig i at voldssaker er underprioritet.

Edit: Men det blir litt feil å tenke at det ene erstatter (prioriteres foran) det andre, for det krever ressurser på forskjellig måte. Det vi trenger er politikere som tar hverdagsvolden mer på alvor, og gir politiet beskjed om, og midler til, å bruke på å forfølge slike saker.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Her er det ikke bare snakk om å stoppe en enkelt moped, men som du ser i et av eksemplene mine ovenfor kan både en og to biler kjøre rundt en hel ettermiddag og se etter mopeder de kan ta.

Forøvrig gidder vi ikke diskutere akkurat dette mer JBlack, tror egentlig vi er enige :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...