Gå til innhold

B00t fil. Noen som har med xp pro og vista?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor ligger boot filen? og hva er denns exakte navn?

edit:

visst du mista den ein disken frå bios er det kanskjer ein kable som har falt ut.

Tusen takk! Det hadde jeg ikke tenkt på og det gjorde susen! Nå mangler jeg bare boot filen...

Endret av Tt.mrX
Lenke til kommentar

Nei. Den er "overskrevet" så det er bare Vista delen som er der, Jeg får ikke noe valg om hvilken jeg skal velge. Dvs den går direkte til Vista utenom at jeg får velge windows verson jeg vil boote fra.

C:\ (winXP) Er som om den ikke er der, men jeg kan fritt browse den for stuff etc.

Endret av Tt.mrX
Lenke til kommentar
Nei. Den er "overskrevet" så det er bare Vista delen som er der, Jeg får ikke noe valg om hvilken jeg skal velge. Dvs den går direkte til Vista utenom at jeg får velge windows verson jeg vil boote fra.

C:\ (winXP) Er som om den ikke er der, men jeg kan fritt browse den for stuff etc.

6609540[/snapback]

Visst du installerte vista på C:\(der XP låg) må du nok installera xp på nytt.

Lenke til kommentar

prøv detta då:

For de som ønsker å få tilbake bootloaderen til XP:

1. Boot up with your Windows XP disc

2. Select the option Recovery Console.

3. At the prompt, type "fdisk /mbr" (without the quotes of course)

4. Restart your computer.

Edit:eg veit ikkje om det funker men det er verd eit forsøk.

Endret av King[nor]
Lenke til kommentar

Forsvinner vista boot'oppen og da eller?

Svar: Nei.

Kommentar til siste svar av king [nor]:

Jeg fant ikke den kommandoen du opplyste. Den må kun ligge i Engelsk verson av gjennopprettings konsoll /recovery console.

Men! Jeg fant en lignenes kommando som begynte på f og som hadde mbr i seg... Glemte hva den het :no:.. Men det virka ikke. Boot.ini filen var den samme. Jeg fikk fortsatt tilgang til Windiows xp (c:\) partisjonen (i vista tho..) men jeg fikk ikke bootet opp fra Windows XP partisjonen min.

Endret av Tt.mrX
Lenke til kommentar

Her er oppskrift som virker for å fjerne Vista bootloaderen og få tilbake XP booting

1. Sett inn Vista DVD plata

2. Start/kjør/cmd

3. cd f:\boot (Bytt ut f: med stasjonsbokstaven til DVD stasjonen)

4. bootsect /nt52 c:

5. Fjern C:\boot katalogen og c:\bootsect.bak

Lenke til kommentar

Det vil være fint om du kan gi oss alle detaljene som viser, hva har du, som default bootmanager, loader og annet vedrørende din system.

For å finne ut, du må skrive bcdedit /enum all /v , i cmd (Vista).

Uansett informasjon derfra, det er åpenbart at du mangler en entry i BCD. Det er entries som gjelder for xp pro.

Det hjelper ikke med redigering av boot.ini file i det tilfelle.(antar at boot filen er ikke ødelagt)

Aktuelle kommandoer for deg vil være:

Bcdedit /create {legacy} /d “Description”

Bcdedit /set {legacy} device boot

Bcdedit /set {legacy} path \ntldr

Bcdedit /displayorder {legacy} /addlast.

Men du må prøve deg fram. Det er bcdedit jeg bruker til å kode med vista og til nå er fornøyd med de recovery mulighetene.

Det er sikkert også,andre løsninger og forslag ute der, så det er bare å prøve deg fram.

Du kan oppleve at du får ikke tilgang til bcdedit.exe fra der du er (bruker). Det kan du ordne med å gi tillatelse til det. Search etter bcdedit i f:\windows\system32 og gi fullkontroll under – properties-security, for all users. Tilbake stille etterpå.

Lenke til kommentar

Jeg fikk det till selv takket være google og microsoft... Viste ikke helt hva jeg skulle gjøre før nå:D

Jeg fant ut at vista ikke bruker boot.ini som xp, men har et eget system. Når jeg fant ut det lasta jeg ned program som kunneredigere den så det blev helt perfekt igjen! Tusen takk alle som har hjulpet meg hit!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...