Gå til innhold

Videoklipp i spill, livløse øyne...

Anbefalte innlegg

Et ganske dumt emne kanskje, men har behov for å dikutere dette:

Som alle sikkert har lagt merke til har spillutviklere blitt ganske flinke til å animere små videoklipp i spillene sine, men her er det en ting som mengler. Øynene beveger seg ikke, de ser ut som påmalte pappskiver. Det hadde sett mer ekte ut viss øynene hadde bevegd seg. Vel det er min mening, men se godt etter neste gang det kommer et videoklipp.

F.eks i Mafia ser figurene ut som livløse dukker.

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, de blir bedre og bedre, og etterhvert kommer mer og mer 'uviktige' ansiktsdetaljer fram. Synes selv at bra lipsync og naturlig kroppsspråk gjør veldig mye for realismen i cutscenes. Bra fysikk gjør mye i spillet, digger fysikken til modellene i UT2003. Ingen som blir liggende med hue inni veggen eller rett ut i lufta med et lite stykke modell på et trappetrinn der:)

Lenke til kommentar

Dette har forbedret seg enormt den siste tiden. Når det gjelder videoklipp synes jeg de gjør en god jobb, hvis du ikke snakker om "cutscenes" fra selve spill-motoren, da. Akkurat nå driver jeg og tester Silent Hill 2 på Xbox, og maken til bra animasjon skal man lete lenge etter (japanske utviklere naturligvis).

Ellers kan man jo ta øynene på folkene i Swat 3, eller Morrowind for den saks skyld. De blunker i hvertfall med øynene. I Morrowind beveger de også på hodet, og ser i retning der det skjer noe. Dette er i selve spillet.

Lenke til kommentar

enorm framgang? tull og vissvass. på nittitallet satset mange spillutviklere stort, med ordentlig fmv, noe dagens cut-scenes fortsatt sjelden overgår. grunnen til at det er in-game cut-scenes som gjelder er at en del gamere er mentalt tilbakestående nok til å tro at det er bedre. kast et blikk på wing commander, eller gabriel knight 2, så er dette ganske opplagt.

Lenke til kommentar

Oerhort, jeg synes du er ganske pessimistisk nå. Ta Final Fantasy kuttene for eksempel. Du kan jo ikke si noe annet enn at de er nydelige?

Og jeg anbefaler å ta en titt på Silent Hill 2. Menneskene i scenene der oppfører seg nesten som virkelige skuespillere, og enten så har utviklerne hatt utrolig flaks med ansiktsutrykkene, eller så HAR DET VÆRT en fremgang.

Lenke til kommentar

Quote:

enorm framgang? tull og vissvass. på nittitallet satset mange spillutviklere stort, med ordentlig fmv, noe dagens cut-scenes fortsatt sjelden overgår. grunnen til at det er in-game cut-scenes som gjelder er at en del gamere er mentalt tilbakestående nok til å tro at det er bedre. kast et blikk på wing commander, eller gabriel knight 2, så er dette ganske opplagt.

Øhm....jeg håper du kødder nå. Utseende er vel og bra, men skal man ha live actors må man nesten ha noen som har litt mer kompetanse enn skuespillere som knapt når opp til alfabetvurdering.....

Grunnen til at FMV genren gikk rett i dass var jo at skuespillerprestasjonene var omtrent på høyde med Hotel Cæsar, og da blir det veldig lite underholdene å se på cut-scenes....

Noen unntak finnes det selvfølgelig, Wing Commander er jo et greit eksempel, og Tex Murphy serien :smile:. Misforstå meg rett; skuespillerprestasjonene er ikke direkte bra i TM spillene, men så satser de ikke så veldig høyt heller, for å si det sånn.

CAT-scan2LOW.jpg

[ Denne Melding var redigert av: CAT-scan på 2002-10-21 22:25 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-21 22:27, skrev yummy:

Oooohhhh... Tomb Rider da? De øya der kunne gjøre en mo i knærne! Skulle bare ønske resten av spillet var like bra... :razz:

Hmm......... Angel of darkness, mulig det blir noe

å hvile øyan på der.

Yoda

Lenke til kommentar

Føler et visst behov for å moderere meg her... Min forrige post var kanskje litt krass og usaklig...

Quote:

Den 2002-10-21 22:24, skrev CAT-scan:

Grunnen til at FMV genren gikk rett i dass var jo at skuespillerprestasjonene var omtrent på høyde med Hotel Cæsar, og da blir det veldig lite underholdene å se på cut-scenes....

Nittitallet var slett ingen jammerdal hva gjaldt skuespillerprestasjoner i spill. En del dårlige B- og C-stjerner tjente penger på denne måten, men det var mange spill hvor prestasjonenene fungerte. F.eks. det originale Jedi Knight.

Grunnen til at FMV stupte i kurs hadde vel like mye å gjøre med:

1.) Framveksten av FPS

2.) Manglende vilje til å satse økonomisk fra produsentene

3.) At spillbransjen ikke tok så av som man hadde håpet

Det er en kjensgjerning at bransjen styres av økonomiske midler. Kan et firma lage et populært, hjernedødt actionspill på seks måneder, er vel det bedre enn om et annet bruker fire år på et engasjerende, dypt og avansert et? Det er en utbredt tankegang hos gamere om at spillbransjen vil deres beste. Etter min mening viser den voldsomme nedgangen i antall eventyrspill at dette ikke er tilfelle. Spillene ble for dyre, og tjente inn for lite.

Framveksten vi nå ser av MMORPGs er typisk for det motsatte. Riktignok koster disse spillene mye i produksjon, men de er lette for utviklere å få solgt til produsenter, med løfter om månedlige inntekter.

Quote:

Den 2002-10-21 22:24, skrev CAT-scan:

Noen unntak finnes det selvfølgelig, Wing Commander er jo et greit eksempel, og Tex Murphy serien :smile:.

Det er klart at mye uinteressant ble frontet på nittitallet under parolen "interactive movie". Mitt poeng er at spillintroer /ikke/ har bedret seg siden den gang. En av de bedre jeg har sett, kom i 1992 og tilhørte Eye of the Beholder 2. Der var det ingen 3d-figurer, men stemningsfulle bilder, som fikk fram eventyrfølelsen.

I NOLF2 er intro og mellomsekvenser helt klart teknisk avanserte, og et stykke på vei klarer de å overbevise om at vi ser en Bond-film. (Et verre eksempel er marine-introen til AVP2 - skrekk og gru!) Men selv om karakterene nå er bygd opp av mange flere polygoner, og endelig har fått ansiktsmimikk, sitter jeg fortsatt i stolen og tenker: "Hm, bra animasjon på han der - og - det ser jo nesten ut som hun lever, jo." Dessuten er ofte perspektivet overdrevet i slike spill, noe som videre ødelegger troverdigheten. Hadde det vært snakk om en /god/ intro, hadde jeg blitt oppslukt av historien og stemningen. Det skjedde altså i 1992, men ikke i 2002.

Det skjedde også i Wing Commander 3 og 4, i Gabriel Knight 2, i The 7th Guest, og i Thief for å nevne noen. Av nyere dato, og in-game, kan jeg nevne Hitman 1 og 2, som begge har et grep på det filmatiske få andre spill er i nærheten av. For ikke å snakke om Grim Fandango.

Quote:

Den 2002-10-21 20:41, skrev Erling E.:

Oerhort, jeg synes du er ganske pessimistisk nå. Ta Final Fantasy kuttene for eksempel. Du kan jo ikke si noe annet enn at de er nydelige?

Og jeg anbefaler å ta en titt på Silent Hill 2. Menneskene i scenene der oppfører seg nesten som virkelige skuespillere, og enten så har utviklerne hatt utrolig flaks med ansiktsutrykkene, eller så HAR DET VÆRT en fremgang.

Jeg har ikke spilt noen av disse, og får ta deg på ordet. Det er fortsatt mye spennende som skjer innen introer, jeg synes bare ikke NOLF2 bør trekkes fram.

[ Denne Melding var redigert av: oerhört på 2002-10-24 12:48 ]

Lenke til kommentar

Oerhort, jeg sitter og anmelder No One Lives Forever 2 (NOLF2) akkurat nå, og jeg er svært enig med deg. De er imponerende og ser utrolig pene ut, men det er en viss falskhet over dem.

Og jeg er fullstendig enig angående Eye of the Beholder 2. Da trekker jeg i samme slengen frem spill som Realms of Arkania. Enkle, vel-tegnede bilder med relativt få animasjoner. De brakte frem følelsene på en rå måte.

Erling Ellingsen

Gamer.no

[ Denne Melding var redigert av: Erling E. på 2002-10-24 15:25 ]

Lenke til kommentar

Ekte FMV'er er ganske bra, så lenge manus og skuespillerne er bra. Det mener allefall jeg Wing Comander 4 klarte. Men slikt koster masse penger. WC4 hadde over 4 timer med FILM!

6 CDer... har det fortsatt både orginalt og som ISO...

Makan til MAS!

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Madsy på 2002-10-28 10:47 ]</font>

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Madsy på 2002-10-28 10:50 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Madsy på 2002-10-28 10:51 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...