isrihel Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Jeg har nettopp kjøpt Canon 350 D med standard objektiv i kit og er misfornøyd med skarpheten på bildene. Noen sier at bildene bør etterbehandles, men skal det virkelig være så tungvint at man må etterbehandle bildene, fordi det tar tid å etterbehandle 200 bilder ! Eller er det standard objektivet som er så dårlig ? Eller har 350 D generelt dårlig autofokus ? Håper noen kan hjelpe meg ! Lenke til kommentar
BMP Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Det har vært oppe noen ganger før dette med folk som ikke er helt fornøyde med skarpheten og i noen tilfeller så har det faktisk vært kameraet og andre får ikke helt til kitobjektivet. Jeg selv har problemer med kitobjektivet men når jeg bruker andre objektiver så får jeg utrolig skarpe bilder så jeg tror ikke det er kameraet mitt som kan ha feil. Har du mulighet å prøve andre objektiver? Søk litt etter andre tråder så finner du masse info om dette. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Noen sier at bildene bør etterbehandles, men skal det virkelig være så tungvint at man må etterbehandle bildene, fordi det tar tid å etterbehandle 200 bilder ! Bildene "må" ikke etterbehandles hvis du ikke ønsker det. Men da må du øke skarphet, kontrast og fargemetning i kameraet. Er ikke optimalt, men ønsker man ikke å etterbehandle, er dette den beste løsningen. Hvis det ikke er noen feil, er hverken autofokus eller kitobjektiv dårlig på 350D. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Du må legge ved et bilde som du er misfornøyd med for at vi skal kunne si noe spesifikt. Bildet må være i orginal oppløsning og inneholde EXIF informasjonen. Når det gjelder etterbehandling så må du spesifisere nøyaktig hva bildet skal brukes til. For eksempel hvis du skal vise bildet på skjermen så er det noe annet enn å lage papirbilder og krever annen behandling for optimal kvalitet. Lenke til kommentar
isrihel Skrevet 3. august 2006 Forfatter Del Skrevet 3. august 2006 Du må legge ved et bilde som du er misfornøyd med for at vi skal kunne si noe spesifikt. Bildet må være i orginal oppløsning og inneholde EXIF informasjonen. Når det gjelder etterbehandling så må du spesifisere nøyaktig hva bildet skal brukes til. For eksempel hvis du skal vise bildet på skjermen så er det noe annet enn å lage papirbilder og krever annen behandling for optimal kvalitet. 6607204[/snapback] Legger ved et bilde som er tatt på portrett-programmet. Ønsker at min datter skal være enda skarpere, bakgrunnen er uskarp som jeg ønsker meg. Lenke til kommentar
isrihel Skrevet 3. august 2006 Forfatter Del Skrevet 3. august 2006 Det har vært oppe noen ganger før dette med folk som ikke er helt fornøyde med skarpheten og i noen tilfeller så har det faktisk vært kameraet og andre får ikke helt til kitobjektivet. Jeg selv har problemer med kitobjektivet men når jeg bruker andre objektiver så får jeg utrolig skarpe bilder så jeg tror ikke det er kameraet mitt som kan ha feil. Har du mulighet å prøve andre objektiver?Søk litt etter andre tråder så finner du masse info om dette. 6606050[/snapback] Hvile andre objektiv har du brukt som du har værtveldig fornøyd med. Tenker da mest på portrett-fotografering. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 Du må legge ved et bilde som du er misfornøyd med for at vi skal kunne si noe spesifikt. Bildet må være i orginal oppløsning og inneholde EXIF informasjonen. Når det gjelder etterbehandling så må du spesifisere nøyaktig hva bildet skal brukes til. For eksempel hvis du skal vise bildet på skjermen så er det noe annet enn å lage papirbilder og krever annen behandling for optimal kvalitet. 6607204[/snapback] Legger ved et bilde som er tatt på portrett-programmet. Ønsker at min datter skal være enda skarpere, bakgrunnen er uskarp som jeg ønsker meg. 6607510[/snapback] svært vanskelig å bedømme noe utifra ett så lite bilde... Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 (endret) Bildet ser ikke helt skarpt ut men det er umulig å si hvorfor siden det ikke er i orginal oppløsning. Det var heller ikke noen EXIF informasjon i fila med lukkertid eller blenderåpning. Fastobjektiver med stor blenderåpning er klassiske portrettobjektiver. 50-100 mm er det vanligste, makroobjektiver er ofte fine portrettobjektiver men kan være skarpere enn optimalt. Canon 50 mm f/1.8 vil være et bra og meget rimelig alternativ. Canon 50 mm f/1.4 vil kunne gjøre bakgrunnen enda mer uskarp. Endret 3. august 2006 av Kristallo Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 3. august 2006 Del Skrevet 3. august 2006 For meg ser det ut som du har fått fokus på armen, kjolen og stolpen som hun står inntil. Og at fjeset blir litt uskarpt. Har ikke Canon selv, men på mitt nikon kamera vises det hvilket fokus punkt den låser fokusen på, ved autofokus. En annen løsning vil være å fokusere manuelt. Trikset for å få uklar bakgrunn er stor blender.. 3,5 er vel minste på ditt objektiv.. Du må kanskje overstyre det manuelt under slike forhold som du har her, siden kamera nok vil gå ned et par hakk i blender for å begrense mengden lys. Muligens du vil få det samme ved å velge portrett på "hjulet". Ikke helt sikker, men det er det bare å teste seg frem til. Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 4. august 2006 Del Skrevet 4. august 2006 Feil fokus lurer mange, spesiellt når variabel fokuspungt brukes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå