Gå til innhold

Formatere og legge inn Windows skikkelig.

Gjest Slettet+987123897

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fra Windows`s Hjelp og Støtte: "Formatering av en partisjon sletter all data på partisjonen og lar deg starte med en tom stasjon."

6620754[/snapback]

Ja, det er rett Og hvis du sikter til mine innlegg, kan jeg fortelle deg at man ikke trenger å formatere for å partisjonere. Man trenger heller ikke partisjonere for å formatere.

Partisjonering betyr å "dele opp", da det er dette man av og til må gjøre for å dele operativsystemfiler og filer man IKKE vil skal slettes ved en reinstallering av operativsystemet.

Lenke til kommentar

Nå henger jeg med ... tror jeg.

La oss si jeg kjøper meg en harddisk. Da må jeg først partisjonere den (enten jeg vil ha en eller tre partisjoner spiller ingen rolle) og for at den partisjonen skal funke så må jeg formatere.

Er vi enig nå? :p

Lenke til kommentar

La oss si jeg kjøper meg en harddisk. Da må jeg først partisjonere den (enten jeg vil ha en eller tre partisjoner spiller ingen rolle) og for at den partisjonen skal funke så må jeg formatere.

6622541[/snapback]

Da er vi enig. Du må ha et filsystem på harddisken, men når du har det kan du partisjonere så mye du vil uten å formatere enn gang til. :)

Lenke til kommentar

6622541[/snapback]

Da er vi enig. Du må ha et filsystem på harddisken, men når du har det kan du partisjonere så mye du vil uten å formatere enn gang til. :)

6623431[/snapback]

Formatering og partisjonering er begreper som glir over i hverandre.

Du har ikke nødvendigvis bare ett filsystem på harddisken, men ett per partisjon.

Når disken kommer helt tom fra produsenten, må du sette av plass til partisjonene og legge inn ett filsystem på hver plass det skal være en selvstendig partisjon. Altså både partisjonerer (deler opp/setter av plass) og formaterer (sletter gammelt filsystem/legger inn nytt) du.

Det er ingen forskjell når du allerede har installert et operativsystem. Da må den først modifisere hovedpartisjonen til å oppta mindre plass av disken, i tillegg til at den må legge inn et nytt filsystem på den tomme plassen.

Du kan også ha forskjellige filsystemer på de forskjellige partisjonene på disken. Noen velger f.eks å ha én partisjon med NTFS og én med FAT32 uten at jeg skal gå inn på grunnen, og hvis du vil ha både Windows og Linux på samme disk så bruker de to forskjellige filsystemer (NTFS og f.eks ext2).

Edit: Og ja. Du formatere for å partisjonere, en du trenger ikke nødvendigvis å formatere hele disken.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...