Gå til innhold

Formatere og legge inn Windows skikkelig.

Gjest Slettet+987123897

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+987123897

Heisann, etter mye om og men, har jeg (nesten) bestemt meg for å formatere dataen, og legge inn windows skikkelig. Dette skyldes korrupte filer, og forhastede konklusjoner ved innstallering av programmer. Så jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med dette? Her er hva jeg har tenkt til å gjøre, steg for steg:

1. Ta backup av alt det viktige.

2. Sette inn Windows 2000 CD'en, velge å formatere.

3. Dele disken opp i 2 partisjoner, en for Windows, og en annen for resten.

(Jeg får frem bare tilsammen 127,6gb på min 250 gb store disk (12,6 på ene partisjonen, 115 på andre)

4. Innstallere Windows på windowspartisjonen. (Ikke koble til internett)

5. Innstallere Antivirus/Brannmur/Drivere/Anti spyware/FF

6. Prøve å koble til internett.

Er dette slik man i teorien skal gjøre det?

Forresten: Jeg har aldri sjekket noe BIOS til harddisk (Kan noen forklare meg hva det er?)(Det kan hende det spørsmålet var helt på jordet :blush: )

Min maskinvare er:

AMD athlon 64 X2 4200+ 2.2 Ghz

Kingston 2048mb ram 400mxhz

POV GeForce 7900gt 256 pcie

WD 25gb S-ata 2 7200rpb 16mb Caviar special edition 16mb cache

Abit KN8 Ultra, nForce4 Ultra, socket 939, ATX, S-ATA, GbLAN, Raid, Sound, PCI-Ex16

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så ut som en veldig grei fremgangsmåte det der. :)

Kan også anbefale deg å skaffe ei Win2000plate der siste servicepack er integrert. På den måten slipper du å laste ned så fryktelig mange updates fra Windows Update. ;)

Pass veldig på at brannmur/antivirus er på plass før du våger å koble til nettet. :)

Lenke til kommentar

Ang. punkt 3: Har du lest guiden: "Manglende harddiskplass og diskrelatert ting i Win"?

Ser ellers ut som en grei framgangsmåte ja..

Til det Knut Erik sa: Du kan lage din egen installasjons CD med den nyeste servicepacken og hotfixene ved å utføre en "Slipstream" Dette er hvis du liker å sette deg inn i litt teknisk stoff. Jeg syns det var gøy å gjøre selv, siden jeg installerer Windows på nytt mellom 1 til 2 ganger i året så sparer jeg litt på å ha gjort det også..

Sjekk her eller gjør et google søk mewd "slipstreaming windows 2000"

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

Tusen takk for svar :)

Sist gang (da jeg fikk dataen) formaterte jeg, og la inn service pack ved å laste den ned

på en annen datamisken, for så å legge det inn på denne datamaskinen. Går det for det samme som slipstreaming? Og hva med å legge inn de resterende xxx gb på den største partisjonen i windows, med et partisjonsprogram? Vil det fungere?

Lenke til kommentar

Slipstreaming vil si at du legger inn servicepackinstallasjonen på xp-plata slik at servicepack blir installert samtidig med Windows. :)

Når det gjelder den resterende harddiskplassen kan du finne den på følgende vis:

Kontrollpanel => Administrative verktøy => Datamaskinbehandling => Her husker jeg ikke hva det het, men er noe med harddiskbehandling. ;)

Nå høyreklikker du på den ledige plassen og velger "opprett partisjon". :) Lykke til!

Lenke til kommentar

Hei. Om du bare integrerer Sp4 på en Windows 2000 plate så blir det ikke så mange mindre oppdateringer av den grunn. Tilogmed når du kjører AutoPatcher så blir det fortsatt igjen noen oppdateringer igjen på Windows Update.

Men det er så absolutt et must å integrere den allikevel ja.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

Hvorfor kan jeg ikke bare legge inn en service pack 4 på usb, og så legge den inn da? Dette blir jo mye enklere enn å sette seg inn i slipstreaming. (med mindre noen har en guide)

Endret av Slettet+987123897
Lenke til kommentar
Hvorfor kan jeg ikke bare legge inn en service pack 4 på usb, og så legge den inn da? Dette blir jo mye enklere enn å sette seg inn i slipstreaming. (med mindre noen har en guide)

6609345[/snapback]

Selvfølgelig er det raskere hvis du bare skal installere en gang eller to, men jeg tenkte hvis du var "up for the challenge" at det kunne være en grei ting å gjøre. Bare fordi jeg syns det er interessant så skjønner jeg at ikke alle deler den oppfatningen.. ;)

Sorry for forvirringen.. :blush:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

hehe, jeg skjønte ikke helt det med slipstreaming, men da har jeg i hvert fall lært meg ett nytt ord :p Begynner med formatering i morgen.

Lenke til kommentar

Formatering er et fint ord ja. Et av de bedre ordene jeg liker :D

Men uannsett. Jeg synes det er mer tungvindt å legge inn Service Pack etter at jeg har installert Windows. Jeg føler at jeg får nesten kløe hvis jeg må gjøre det. Det har vel kanskje noe med at jeg nesten aldri bruker Windows Plater uten Service Pack.

Lenke til kommentar
Bare for å være ekkel, formatering har ikke noe med å legge inn Windows på nytt igjen, men det er riktig at den kan innebære prosessen.

6611195[/snapback]

Jo. Du må formatere harddisken for å legge inn Windows på nytt ;)

6611202[/snapback]

Kan være at jeg var utydelig, men det jeg mente at formatering trenger nødvendigvis ikke å ha noe med å legge inn Windows. F.eks. når du skal partisjonere en harddisk, så må du formatere.

Lenke til kommentar
F.eks. når du skal partisjonere en harddisk, så må du formatere.

6611211[/snapback]

Nei, det må du ikke.

6611225[/snapback]

Da må jeg ha bommet noe helt forferdelig :blush: .

Edit:

Innen datateknologi vil det å formatere en harddisk, diskett eller annen lagringsenhet bety å legge inn et filsystem. Dette innebærer at det gamle filsystemet med alle filer blir borte. Det er også mulig å formatere deler av en harddisk, en såkalt partisjon, og ha forskjellige filsystemer på hver partisjon. Men å formatere er altså ikke det samme som å partisjonere, det å dele opp en harddisk i flere logiske enheter. Når man formaterer skal man kunne velge hvilket filsystem som skal legges inn, men det er avhengig av programvaren man bruker til å formatere med. Hvilket filsystem som ligger på en lagringsenhet avgjør i stor grad hvilke operativsystemer som er i stand til å bruke den.
Endret av Seian
Lenke til kommentar
F.eks. når du skal partisjonere en harddisk, så må du formatere.

6611211[/snapback]

Nei, det må du ikke.

6611225[/snapback]

Du ikke nødvendigvis formatere en partisjon, men du får ikke brukt den til noe uten å formatere den først..

Tror Dell-gutten "is messing with your brain" :p - eller så kan han ha godt glipp av endel vesentlige ting i PC-verden.

Jeg personlig pleier å formatere en partisjon/HD før jeg legger inn Windows på nytt..

Mitt første møte med format-kommandoen, eller "initialize disk" som det het i det programmet jeg rotet rundt i, var vel engang tidlig på 90-tallet. Da slettet jeg en "hel" floppy-disk på rundt 350Kb (5¼") med masse spill.. ..tror du jeg ble sur da? :yes:

..men jeg har formatert både disketter og hardisker mange ganger etter det.. :p

Endret av JrRRr
Lenke til kommentar
Du ikke nødvendigvis formatere en partisjon, men du får ikke brukt den til noe uten å formatere den først..

Tror Dell-gutten "is messing with your brain"  :p - eller så kan han ha godt glipp av endel vesentlige ting i PC-verden.

Jeg personlig pleier å formatere en partisjon/HD før jeg legger inn Windows på nytt..

Mitt første møte med format-kommandoen, eller "initialize disk" som det het i det programmet jeg rotet rundt i, var vel engang tidlig på 90-tallet. Da slettet jeg en "hel" floppy-disk på rundt 350Kb (5¼") med masse spill.. ..tror du jeg ble sur da?  :yes:

..men jeg har formatert både disketter og hardisker mange ganger etter det..  :p

6611546[/snapback]

Hva faen snakker du om nå? Jeg er fullt vitende om at man legger inn et filsystem når man formaterer. Poenget er at hvis harddisken allerede er formatert, la oss si at du har installert Windows på den, kan du partisjonere harddisken UTEN å formatere. Filsystemet ligger allerede der og blir ikke tuklet med.

Lenke til kommentar

6611546[/snapback]

Hva faen snakker du om nå? Jeg er fullt vitende om at man legger inn et filsystem når man formaterer. Poenget er at hvis harddisken allerede er formatert, la oss si at du har installert Windows på den, kan du partisjonere harddisken UTEN å formatere. Filsystemet ligger allerede der og blir ikke tuklet med.

6612514[/snapback]

Sorry, mente ikke å tråkke på tærne dine. Trodde du bare var litt kverulant..

Det du mener er vel å dele opp eller resize allerede eksisterende partisjoner. (Kan gjøres med bl.a. partition Magic.) Beklager at jeg ikke forstod! :blush:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

Heisann igjen. Etter å ha formatert for å bedre problemene, har det bare blitt verre. Jeg får f.eks ikke installert vlc eller macromedia flashplayer. Noen som vet en løsning på sånne problemer? :p

Edit: Nå funker flashplayern, men alikevel mange rare ting som er her :hmm:

Edit2: Nå funker vlc også. Bare la tråden dø ut om jeg ikke får problemer :)

Tusen takk til dere som har hjulpet meg.

Endret av Slettet+987123897
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...