tunefish Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Blinde personer kan ikke få synet tilbake vha bønn, og lamme personer kan ikke få førelse tilbake i bena. Og siden jeg er overbevist om at bønn ikke har noen virkningskraft, så er det i grunnen ganske lett å fornekte slike påstander. Det som derimot kan være sannferdig er en konkret helbredelse av enkelte andre sykdommer, som kroppen i utgangspunktet kunne helbrede selv. Det vil vel og merke ikke være selve Guds ånd eller bønnen som helbreder, men mennesket selv. Eksempelvis hos en person som tror så sterkt på dette selv at han/hun "lurer" kroppen til å bli leget raskere. Man skal ikke undervurdere viljens kraft. Hadde det bare vært noen vits i å diskutere om at slike ting har hendt, så hadde jeg gjerne hengt meg på diskusjonen. Men der er faktisk ingen diskusjon. Det har hendt, og det hender faktisk daglig. Finnes masse leger som har fortalt om menneskelige vrak uten håp som på et eller annet vis har blitt friske, både lamme og blinde. Det er faglig og vitenskapelig bevist, så det er (med fare for å gjenta meg selv) IKKE det som er spørsmålet. Spørsmålet er hva man velger å forklare det med. Viljens kraft, biologiske tilfeldigheter, eller bønn. Lenke til kommentar
PlastBox Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Det eneste tilfellet jeg har sett av lamme som får føligheten tilbake i moderne tid, der det foreligger bevis for at faktisk har skjedd er supermann alias Christoffer Reeves utrolige bedring. Men han kan langt i fra gå, og den forbedringen som er skjedd kommer av 5-6 timer trening daglig og medisinsk behandling. Mulig jeg tar feil, men placebo er en sterk kraft. Har sett programmer om bla. en gutt som i dag er helt frisk, til tross for at han i 1996(tror jeg) fikk beskjed om at han hadde 6 mndr. igjen og leve pga. en ondartet hjernesvulst. Denne gutten var overhodet ikke religiøs... Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 25. februar 2003 Del Skrevet 25. februar 2003 Jeg har for lengst skjønt at du ikke tror på helbredelse, så det er ikke lenger temaet. Jeg bare understreker at lamme går og blinde ser og døve hører. Å påstå noe annet stiller deg bare i et påståelig og usaklig lys. Selvsagt er det din fulle rett til å avskrive dette som helbredelser, men å avskrive at det har skjedd har du ikke rett til. Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Som tunefish sier, så skjer det idag at blinde ser og at lamme går. Basta. Det er ikke noe poeng i å diskutere om det har skjedd. For det har det. Blinde personer kan ikke få synet tilbake vha bønn, og lamme personer kan ikke få førelse tilbake i bena. Akkurat. Derfor er det temmelig stort at akkurat det har skjedd, og det er tydelig at det ikke er menneskers verk. Tviler på at placebo kan få en lam til å løpe. Det har skjedd - og jeg har min forklaring på det - Gud. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Mirakuløs helbredelse forutsetter en blind tro på hva legevitenskapet sier er uhelbredelig... Hvis derimot noen amputerer beina dine, kan du be til knokende blir hvite uten at det hjelper. Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Mirakuløs helbredelse forutsetter en blind tro på hva legevitenskapet sier er uhelbredelig... Hvis derimot noen amputerer beina dine, kan du be til knokende blir hvite uten at det hjelper.Du skal aldri være for sikker... Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Mirakuløs helbredelse forutsetter en blind tro på hva legevitenskapet sier er uhelbredelig... Hvis derimot noen amputerer beina dine, kan du be til knokende blir hvite uten at det hjelper.Du skal aldri være for sikker... Fattig trøst til en som sitter i rullestol, men hva vet jeg... Kanskje jeg skal bygge et drivhus som utnytter måneskinnet, sette frøene og Lenke til kommentar
The President Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Orker ikke engang prøve å overbevise noen, men vil bare gi min støtte til zZzZz og tunfisken....... Keep up..... Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Orker ikke engang prøve å overbevise noen, men vil bare gi min støtte til zZzZz og tunfisken....... Keep up..... Joda.. Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Orker ikke engang prøve å overbevise noen, men vil bare gi min støtte til zZzZz og tunfisken....... Keep up..... Enda en. Nå er vi iallefall 4 stykker som frebrilsk prøver. :wink: Ikke slutt. Fortsett. Kanskje vi klarer å få noen til å se Guds Herlighet. Lenke til kommentar
PlastBox Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Huff! Gud meg midt i r***! Hvis dere er så hjernevasket at dere virkelig tror på Gud så kan desverre ikke jeg hjelpe dere. Å være så lukket for andre muligheter er jo helt sykt! Hvordan kan det ha seg at det er sikkert 100++ forskjellige religioner rundt om i verden som tror akkurat like sterkt som deg, men på noe helt annet? Hva dette sier meg er at troende er ekstremt arrogante. Hvordan er det mulig og ikke se at mens alle som har en tro vil forsvare den og si at alle andre tar feil mens stort 90% av verdens siviliserte befolkning aksepterer at vitenskapen i alle fall har noe for seg? Og please, ikke kom med den dritten om at kristendom/religion og vitenskal er det samme eller kan forenes. Please! Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 11. april 2003 Del Skrevet 11. april 2003 Og pappaen din er dum... Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 ...Jeg bare understreker at lamme går og blinde ser og døve hører.Å påstå noe annet stiller deg bare i et påståelig og usaklig lys. Selvsagt er det din fulle rett til å avskrive dette som helbredelser, men å avskrive at det har skjedd har du ikke rett til. Ja... Med KrF som regjeringsparti burde jo dette foere til store besparelser i helseutgiftene. Men siden du ikke tillater at man avskriver at folk kan bli "helbredet", kan du da heller forklare meg hvordan fariseerne paa Jesu tid ogsaa klarte aa "helbrede" folk? Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 ...Jeg bare understreker at lamme går og blinde ser og døve hører.Å påstå noe annet stiller deg bare i et påståelig og usaklig lys. Selvsagt er det din fulle rett til å avskrive dette som helbredelser, men å avskrive at det har skjedd har du ikke rett til. Ja... Med KrF som regjeringsparti burde jo dette foere til store besparelser i helseutgiftene. Men siden du ikke tillater at man avskriver at folk kan bli "helbredet", kan du da heller forklare meg hvordan fariseerne paa Jesu tid ogsaa klarte aa "helbrede" folk? Hva legger du egentlig i ordet helbrede da? Helbredelser kan jo skje på både "vanlig" og "uvanlig" måte. Et mer beskrivende ord hadde kanskje vært mirakel for å understreke at noe ikke foregår på "vanlig" vis. At folk for 2000 år siden klarte å lege blinde og lamme burde vel egentlig ha større muligheter for å bli godtatt som undere enn når det skjer idag. Idag er det jo mye lettere for dere å si at det ligger en ukjent men logisk medisinsk årsak bak. Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Noen som ser på tv-programmet Styrk-live som går på NRK 1 og 2 på søndager, mange interessante temaer der selv om noe blir satt litt på spissen av og til, og det kommer faktisk flere chatmeldinger der enn til topp 20 sendingene o.l. Ganske bra program skulle vært flere slike Søndagsåpent på tv2 er jo også ganske bra :smile: mvh nerd-light Du må fjerne bildet i signaturen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå